۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

Sit-in & news conference in support of Nasrin Sotoudeh

 آغاز تحصن شيرين عبادی و فعالان زن در ژنو برای آزادی نسرين ستوده

از این پس کودکان متقاضی پناهندگی که بتنهایی به دانمارک آمده اند نیز می توانند به کشورهای خود اخراج شوند

اگرچه اداره مهاجرت سوئد با ترفندهای مختلف از جمله عکسبرداری از استخوانبندی اینگونه متقاضیان و مراجعه به پزشک سن بسیاری از این متقاضیان را بعنوان بالای 18 سال ثبت می کند اما دانمارک پا را از این نیز فراتر نهاده و بر اساس قانونی که در روز جمعه 16 دسامبر در پارلمان این کشور به تصویب رسید از این پس کودکان متقاضی پناهندگی که بتنهایی به دانمارک آمده اند نیز می توانند به کشورهای خود اخراج شوند, حتی اگر امکان تماس با والدین آنها در کشور موطنشان وجود نداشته باشد. اکثرا این متقاضیان تبعه کشور افغانستان هستند.
هدف از تصویب این قانون جلوگیری از ورور هر چه بیشتر نوجوانانی است که بتنهایی وارد دانمارک شده و تقاضای پناهندگی تسلیم می کنند. در سال گذشته 529 نفر به این صورت از دانمارک تقاضای پناهندگی کرده اند که در مقایسه با سال 2007 دو برابر شده است. بنا بر قوانین گذشته حتی اگر این کودکان موفق به دریافت پناهندگی نمی شدند چون امکان ردیابی و تماس با والدین یا سرپرست آنان وجود نداشت اداره مهاجرت سرانجام به آنها اقامت می داد. اما اینک با تغییر قانون, اداره مهاجرت می تواند کودکان زیر 18 سالی را که بعنوان متقاضی پناهندگی به دانمارک آمده اند به کشورشان اخراج کند حتی اگر امکان برقراری تماس با سرپرست آنها وجود نداشته باشد.
دو کشور دانمارک و نروژ در همکاری با یکدیگر مرکز پذیرشی را که مقر آن در کابل پایتخت افغانستان است تشکیل داده اند که مسئولیت پذیرش این افراد اخراج شده را بر عهده خواهند گرفت.
دولت دانمارک جهت تصویب این قانونی از حمایت “حزب مردم دانمارک” و “حزب دمکرات مسیحی” این کشور برخوردار بوده است.
“کارشتن لاریتسن” مسئول سیاست همپیوستگی حزب “ونستره” در دانمارک در حمایت از این تغییر قانون می گوید: “این افراد مشمول تعریفی که در حقوق بین الملل از یک متقاضی پناهندگی بعمل می آید نمی شوند. بلکه نوجوانان و جوانانی هستند که پدران و مادرانشان با پرداخت مبالغ هنگفت به قاچاقچیان آنها را به دانمارک می فرستند و هدفشان این است که پس از گرفتن اقامت برای آنها بقیه افراد خانواده نیز بتوانند بعنوان پیوند با آنها به دانمارک بیایند

11 oprørere hængt i Iran

Præstestyret i Iran har hængt 11 militante sunnimuslimske oprørere for at stå bag en række selvmordsbomber.
Arkivfoto: AP/Terry Harris
Iran har mandag hængt 11 medlemmer af den militante sunnimuslimske gruppe Jundallah (Guds hær), som har taget ansvaret for sidste uges ødelæggende selvmordsbombning, rettet mod et shiamuslimsk sørgeoptog. Til morgen er 11 medlemmer af Jundallah, der i de seneste måneder har været involveret i terrorangreb i provinsen Sistan-Baluchistan, i kampe med politiet, i ofring af adskillige uskyldige mennesker, blevet hængt i Zahedan-fængslet, siger Ebrahim Hamidi.
Hamidi, der er leder af provinsens justitskontor, orienterer det nationale nyhedsbureau Irna om hængningerne. Han tilføjer, at mændene er blevet opsporet og anholdt af iranske sikkerheds- og efterretningsstyrker.
Jandullah er en militant sunnimuslimsk gruppe, der har taget ansvaret for en række dødelige angreb i Sistan-Baluchistan, hvis hovedstad er Zahedan, og som grænser op til Afghanistan og Pakistan.
Angiveligt står gruppen bag selvmordsbombeangrebet i byen Chabahar 15. december. Angrebet kostede 39 mennesker livet, og snesevis blev såret.
Hamidi siger, at de 11 mænd har været igennem alle retmæssige og religiøse procedurer, så de var sikret en retfærdig og offentlig retssag.
De var tiltalt for korruption på jorden, kamp mod Gud og profeten og for at konfrontere den islamiske republik Irans ledelse.
Ifølge den iranske straffelov hjemler den slags lovovertrædelser dødsstraf. Selv om retten dømte dem til døden ved hængning, så blev dommen ikke effektueret, før den var godkendt af provinsens justitskontor.
De iranske myndigheder hævder, at gruppen får støtte fra efterretningstjenester i USA og Storbritannien

جعفر پناهی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد

شش سال تعزیری، بیست سال ممنوعیت فیلمسازی و فیلمنامه نویسی، و ده سال ممنوعیت خروج از کشور
جعفر پناهي" كارگردان سينما به شش سال حبس تعزيري و 20 سال محروميت از ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از كشور و "محمد رسول‌اف" ديگر كارگردان سينماي ايران نيز به شش سال حبس تعزيري محكوم شد. فريده غيرت، وكيل مدافع جعفر پناهي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص حكم صادره از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب در مورد جعفر پناهي اظهار كرد: اين حكم روز 27 آذر ماه به من و موكلم ابلاغ شد كه متاسفانه بسيار سنگين در نظر گرفته شده است

کرایه تاکسی ۳ برابر شد

از اولین روز اجرای حذف یارانه ها کرایه تاکسی ها چندین برابر شد. یکی از مسافران خط میدان المپیک به میدان صادقیه به خبرنگار آژانس ايران خبـــــــــــرگفت :”من هر روز بابت کرایه این مسیر 500 تومان پرداخت می کردم , اما امروز راننده تاکسی کرایه را 1500 تومان اعلام كرد , وقتی دلیل این افزایش را پرسيدم گفت , بنزین لیتری 700 تومان است ما هم مجبور به افزایش  هستیم

یک روز بعد از حذف یارانه ها: دوازده اعدام در زندانهای زاهدان و قزوین

یازده نفر از این افراد در زندان زاهدان و یک زن نیز در زندان قزوین به دار آویخته شدند. به گزارش مقامات حکومتی ایران اتهام یازده نفری که در زاهدان اعدام شدند، مشارکت در درگیری لار، مشارکت در حادثه مسجد جامع زاهدان، تیراندازی به سمت خودروهای راهنمایی و رانندگی در جاده خاش و ... اعلام شده است.
بنا به این گزارشها، یک زن به نام مهین بامداد در قزوین به اتهام قتل به دار آویخته شد.
رسانه های حکومتی از نحوه رسیدگی به پرونده این افراد جزئیاتی ارائه نداده اند.
خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشته است: «این عناصر فاسد و محارب که با تلاش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان شناسایی و دستگیر شده‌اند پس از تحویل به دستگاه قضایی استان طبق موازین شرعی و قانونی و انجام تشریفات دادرسی عادلانه در جلسه علنی دادگاه محاکمه و همه آنها به اتهام افساد فی‌الارض و محاربه با خدا و رسول و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم و حکم آنها پس از تائید مراجع عالی قضایی کشور به اجرا در آمد». 
اسامی اعدام شدگان به ترتیب زیر توسط ایسنا اعلام شده است:
۱ـ عبدالباسط شه بخش فرزند الله‌داد ۲- عبدالناصر شه بخش فرزند الله داد ۳- عبدالشکور زنگی زهی فرزند حسین با اتهام محاربه و افساد فی‌الارض و تیر‌اندازی به سمت ماموران پلیس راه در جاده زاهدان به خاش که منجر به کشته شدن سه تن از آنان شد.
۴ـ  محمد صالح اسلام زهی فرزند عطا محمد ۵- ناصر شه بخش فرزند زمان ۶- لال محمد شه بخش فرزند کریم ۷- عطاء الله ریگی فرزند نظر محمد به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض از طریق اقدام مسلحانه و اجرای کمین علیه پرسنل نیروی انتظامی در منطقه لار زاهدان که منجر به کشته شدن ۱۲ تن از آنان گردید و همچنین وارد کردن بیش از ۲۰۰ کیلو مواد منفجره به داخل کشور.
۸- عبدالرحمان ناروئی فرزند خالقداد مشهور به رحمن با نام مستعار محمد‌گل به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض از طریق تهیه منزل تیمی و خودرو برای تروریست‌ها و تهیه بمب و انتقال عامل انتحاری مسجد حضرت امام علی ابن ابیطالب به داخل شهر زاهدان و اقدام به بمب‌گذاری در مسجد‌الغدیر و خیابان آزادگان زاهدان.
۹- عبدالرئوف شه بخش فرزند شنبه به اتهام محاربه و افساد فی الارض از طریق مشارکت در درگیری و اجرای کمین علیه پرسنل سپاه پاسداران در منطقه کورین در سال ۸۶ که منتهی به کشته شدن ۱۲ تن از پرسنل سپاه پاسداران شد.
۱۰- بالانچ ناروئی فرزند علی به اتهام محاربه از طریق «شرکت در سرقت مسلحانه و آدم ربایی مسلحانه و تجرید سلاح به قصد اخافه الناس».
۱۱- احمد ناروئی فرزند عبدالکریم به اتهام محاربه از طریق «ایجاد آشوب در زاهدان پس از حادثه تروریستی مسجد علی ابن ابیطالب و سرقت مسلحانه و آدم ربایی و نگهداری دو قبضه نارنجک دستی جنگی و ایجاد خوف و رعب و وحشت در مردم».
این گزارش به نقل از رئیس کل دادگستری رژیم در سیستان و بلوچستان اعلام کرده که اعدام شدگان از هواداران گروه جندالله بوده اند