۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

کلاوس کلبر: احمدی‌نژاد خطرناک است

دویچه وله : کلاوس کلبر، یکی از مسئولان خبری شبکه‌ی دوم تلویزیون آلمان که چندی پیش با محمود احمدی نژاد مصاحبه‌ای انجام داد، او را فردی خواند که «تصوری خاص خود از نظم جهان دارد و گاهی دچار روان‌پریشی می‌شود.»
کلاوس کلبر یکی از خبرنگاران ارشد شبکه‌ی دوم تلویزیون آلمان برای ایرانیان نامی آشناست. این خبرنگار پرتجربه برای انجام گفت‌و‌گویی اختصاصی با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به این کشور سفر کرد؛ مصاحبه‌ای که شامگاه ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) از این شبکه پخش شد. محورهای اصلی این گفت‌و‌گو، مناقشه‌ی هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی و چگونگی رعایت مبانی حقوق بشر در ایران بود.
رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران در این مصاحبه با تکرار سخنان همیشگی خود در رابطه با اسرائیل، فاجعه‌ی کشتار میلیون‌ها یهودی در جنگ جهانی دوم را "دروغی بزرگ" خواند. او در باره‌ی موضوع کشمکش اتمی با غرب توضیح داد که ایران در صورت داشتن قصد ساختن بمب اتمی، این موضوع را از پیش اعلام خواهد کرد.
رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: «اگر احمدی‌نژاد بخواهد بمب بسازد، حتما اعلام خواهد کرد و از کسی هم ترس ندارد. وقتی می‌گوییم [بمب] نمی‌سازیم، نمی‌سازیم.»
پس از پخش این گفت‌وگو، اغلب محافل سیاسی و رسانه‌ای آلمان از شیوه‌ی مصاحبه‌ی کلاوس کلبر انتقاد کردند. در پی انتشار این مقالات، یک مجله‌ی تلویزیونی پرخواننده‌ی آلمانی به نام "هور تسو" با این خبرنگار به گفت‌وگو نشسته و نظر او را در باره‌ی خطر جنگ اتمی در خاورمیانه و مصاحبه‌ی اختصاصی‌اش با محمود احمدی‌ نژاد پرسیده است.
حمله‌ی اسراییل به ایران
کلاوس کلبر در پاسخ به این پرسش که "آیا در خاورمیانه جنگی درخواهد گرفت؟" می‌گوید: «من فکر می‌کنم جهان در آستانه‌ی این جنگ ایستاده است. مسئله اینست که چه باید کرد تا آخرین گام سرنوشت‌ساز در این راه برداشته نشود.» کلبر سپس به ادعای ایران مبنی بر نداشتن قصد ساختن بمب اتمی اشاره می‌کند و معتقد است که روی این «ادعا نباید حساب ‌کرد.»
از نظر کلبر بعید نیست که تل‌آویو به اقدامات پیشگیرانه دست بزند و پیش از دستیابی ایران به بمب اتمی به مراکز هسته‌ای این کشور حمله کند، وی می‌گوید: «قابل تصور است که برای اسراییل، امکان عملی دیگری وجود نداشته باشد.» این خبرنگار ۵۷ ساله معتقد است که تل‌آویو همواره برای حفظ موجودیت خود تحت فشار بوده و یاد گرفته است که با این واقعیت کنار بیاید: «با این حال چنانچه ایران بمب هسته‌ای داشته باشد، رهبری اسراییل دیگر قادر به حفظ مردم خود از این خطر نخواهد بود.»
دوستان و دشمنان
کلاوس کلبر سپس به بررسی آرایش نیروها در این نبرد احتمالی می‌پردازد و در این صف‌آرایی، اندک دوستان ایران را برمی‌شمارد: «دوستان ایران کم و کمتر می‌شوند. کشور‌های سنی پیرامون ایران مثل عربستان سعودی، با ایران صاحبِ سلاحِ هسته‌ای همان‌اندازه مخالفند که با اسراییل. حتی در میان "متحدان سنتی" ایران هم حرکت‌هایی دیده می‌شود. از جمله سازمان حماس که در کرانه‌ی باختری رود اردن وابسته‌ی کمک‌های ایران است، از پیش اعلام کرده که در صورت بروز جنگ بین ایران و اسراییل دست به اقدامی نخواهد زد.»
به نظر کلبر، باراک اوباما ـ که کلاً جنگ‌جو نیست ـ با توجه به نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، در حال حاضر علاقه‌‌ی چندانی به برپا‌کردن جنگ علیه ایران ندارد.
کلبر می‌افزاید: «فشار بر اوباما در جهت حمایت از اسراییل در دوره‌ی انتخابات بیش از سال‌‌های عادی است.» با این حال: «برای اوباما درگیر ماجراجویی‌های نظامی در این منطقه شدن، آن‌هم درست در سال ۲۰۱۲ ، مثل یک کابوس است.» کلبر اعتقاد دارد که آمریکا به هر ترتیب شده، از بروز جنگ جلوگیری خواهد کرد.» او با این حال تأکید می‌کند که در صورت وقوع جنگ، آمریکا جانب اسراییل را خواهد گرفت

شماری از فعالان ایرانی خواستار آزادی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، شدند

شماری از فعالان اجتماعی و سیاسی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی نرگس محمدی شدند.
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، دو هفته پیش برای تحمل شش سال حبس به زندان اوین منتقل شد. در بیانیه‌ای که بیش از سیصد و پنجاه نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «چرا باید خشونت دولتی علیه دو کودک خردسال، به جرم دفاع مادرشان از حقوق شهروندی و انسانی اِعمال شود؟»
امضاکنندگان این بیانیه همچنین از حکومت جمهوری اسلامی خواسته‌اند از «پرونده‌سازی علیه فعالان مدنی» دست بردارد و «خشونت علیه فعالان مدنی و سیاسی» را پایان دهد

۲۵ضربه شلاق به‌دلیل کشیدن کاریکاتور نماینده مجلس

یک کاریکاتوریست در استان مرکزی به جرم کشیدن کاریکاتوری ازاحمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک در مجلس اسلامی ایران، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش ایلنا پس از برگزاری مراسم تحلیف اعضای منصفه مطبوعات استان مرکزی جلسه رسیدگی به اتهام هفته‌نامه "نامه امیر" به مدیرمسئولی ابوالفضل نیک‌عهد برگزار شد.
در این جلسه اعضای هیئت منصفه پس از شنیدن دفاعیات وکیل شاکی و مدیرمسئول هفته نامه نامه امیر وارد شور شدند و در نهایت هفته‌نامه نامه امیر را در زمینه درج کاریکاتور احمد لطفی آشتیانی مجرم شناختند.
همچنین بنابر اعلام قاضی عدالتخواه، رئیس دادگاه مطبوعات استان مرکزی، اتهام ترسیم کاریکاتور توسط محمود شکرایه، کاریکاتوریست نشریه نامه امیر، در دادگاه دیگری به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته و آقای شکرایه به خاطر ترسیم کایکاتور به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.
نشریه نامه امیر در دهمین سال فعالیت مطبوعاتی خود در استان مرکزی بوده و پرتیراژترین نشریه استان مرکزی است

نامه ۳۱۱ نفر از شخصیت‌ها و نهادها به احمد شهید درباره نرگس محمدی

۳۱۱ نفر از فعالان سیاسی و مدنی و نهادهای فرهنگی، در نامه ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نسبت به بازداشت نرگس محمدی فعال حقوق بشری ابراز نگرانی کردند.
نرگس محمدی با وجود داشتن دو کودک خردسال و در حالی که در زندان دچار بیماری فلج عضلانی شده است، هفته گذشته بار دیگر بازداشت و به زندان منتقل شد.
همسر خانم محمدی، تقی رحمانی فعال ملی مذهبی است که او نیز مجبور به ترک وطن شده است.
در این نامه که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است، امضاءکنندگان از احمد شهید خواسته اند ضمن پیگیری نقض مکرر و آشکار حقوق بشر در ایران، از مقامات ایران بخواهد هر چه زودتر این مادر بیمار را از شرایط تنش‌زای زندان که بنا به تشخیص پزشکان برای وی بسیار مضر است، آزاد سازند.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
حضور محترم آقای احمد شهید
گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با ایران
با سلام و آرزوی سلامتی
نرگس محمدی فعال حقوق بشر و معاون کانون مدافعان حقوق بشر، در حالی که در اقامتی اجباری در زنجان به سر می‌برد توسط مأموران امنیتی ایران بازداشت و برای اجرای حکمی ناعادلانه به زندان اوین اعزام شد.
نرگس محمدی پس از بازداشت قبلی توسط ماموران امنیتی، دچار بیماری‌ ناشناخته جسمی شده بود. وی در حالی که همسرش به عنوان یک فعال سیاسی پس از سال‌ها زندان اخیرا از کشور خارج شده، به سرپرستی دو فرزند خردسال دو قلوی اش مشغول بود.
اعزام این تبعیدی بیمار به زندان، آخرین حلقه از فشارهای غیرانسانی و ضدقانونی و ناقض حقوق بشر توسط حکومت ایران بر منتقدان و معترضان ایرانی طرفدار آزادی عدالت و سربلندی ملت ایران و پی گیرندگان حقوق بشر است.
ما امضاءکنندگان این بیانیه، از طیف‌های مختلف فکری و سیاسی و علیرغم تنوع آراء خود، از جناب عالی می‌خواهیم ضمن پیگیری نقض مکرر و آشکار حقوق بشر در ایران، از مقامات ایران بخواهید هر چه زودتر این مادر بیمار را از شرایط تنش‌زای زندان که بنا به تشخیص پزشکان برای وی بسیار مضر است، آزاد سازند.
زندانی کردن نرگس محمدی هم چنین ظلمی بزرگ و نقض حقوق فرزندان خردسال اوست که بارها شاهد بازداشت والدین خود و حمله مأموران به خانه‌شان بوده و اینک از سرپرستی هر دو محروم شده‌اند.
در پایان با تشکر از زحمات شما از جناب عالی می‌خواهیم با گزارش مستمر نقض حقوق بشر توسط مقامات و حاکمیت ایران بر تقاضای خود برای سفر به ایران و ملاقات با زندانیان از طیف‌ها و گرایشات مختلف و خانواده‌های آنها، هم‌چنان اصرار کرده و پیگیری نمایید. با سپاس