۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

نامه شیرین عبادی به احمد شهید در مورد اعتراضات ارومیه

شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، در نامه ای به احمد شهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، خواستار توجه او به تحولات اخیر ارومیه شد.
دو روز پیش در واکنش به فراخوان گروهی از فعالان مدنی و مدافعان محیط زیست برای اعتراض به سیاست های دولت ایران در ارتباط با دریاچه ارومیه، تجمعاتی اعتراضی در شهر ارومیه برگزار شد که چند صد نفر در آنها شرکت کردند.
خانم عبادی در نامه خود، با اشاره به بازداشت تعداد زیادی از معترضان توسط پلیس نوشته است که عده ای از دستگیر شدگان و از جمله حسن احمدیان، علی حامد ایمانی، محمد اسکندر زاده و افسانه توفیق هنوز آزاد نشده اند.
این وکیل ایرانی همچنین خواستار توجه جامعه بین المللی به مساله خشک شدن دریاچه ارومیه شده که به گفته او "می تواند به اختلافات قومی موجود در این منطقه دامن بزند و برای ثبات و آرامش ایران بسیار زیانبار است"

خبرگزاری های داخلی از اعدام ۱۴ نفر در صبح امروز در تهران خبر داده اند.

بر اساس این گزارش ها، اتهام اعدام شدگان، قاچاق موادمخدر اعلام شده و گفته شده است که این افراد در "زندانی در تهران" اعدام شده اند. با این حال در هیچ یک از گزارش های منتشر شده نام این زندان ذکر نشده است.
ایران بعد از چین بیشترین تعداد اعدام را دارد اما در مقایسه با نسبت جمعیت ایران و چین، ایران رتبه نخست اعدام در دنیا را به خود اختصاص داده است.
مقامات قضایی در ایران اعدام را مجازات بازدارنده می دانند. با این حال و با وجود اعدام گسترده متهمان، بر اساس آمار قوه قضائیه میزان جرم و جنایت نه تنها کاهش نیافته بلکه هرسال افزایش نیز می یابد. این در حالی است که در کشورهایی که مجازات اعدام را حذف کرده اند، آمار جرم کاهش داشته است و حذف مجازات اعدام به افزایش جرم کمک نکرده است.
دادستانی تهران، اسامی این محکومان را منتشر کرده و اعلام کرده است درپی صدور حکم اعدام، محکومان  تقاضای عفو داشتند که پس از رسیدگی تقاضای عفو آنان رد شده بود. دادستانی همچنین می گوید که اموال اعدام شدگان را مصادره کرده است.
بر اساس اعلام دادستانی، نام اعدام شدگان به این شرح است: ۱ – امرالدین هدایتی ۲ – علی خاص پری زاده ۳ - حسن نقی زاده ورزقانی ۴ – پرویز امامی مقدم ۵ – حمید یاری ۶ – محمد ابراهیم ابراهیمی ۷ – محمد علی باایمان ۸ – مصطفی گلستانی ۹ – نجف فتحی بیزدان ۱۰ – عباسعلی فتح اللهی ۱۱ – احمد خسروی نسب ۱۲ – غلامحسین سنچولی ۱۳ – سید احمد شاهوزهی ۱۴ – مجید آقایی

در هفته اخير هر سه ساعت يک نفر در ايران اعدام شده است

اعدام‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی ايران در هفته اخير به‌شکل کم‌سابقه‌ای افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا) با اعدام سه زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان عادل‌آباد شيراز که روز گذشته انجام شد، طی يک هفته گذشته به‌طور متوسط هر سه ساعت يک نفر اعدام شده‌اند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در گزارش ارديبهشت‌ماه سال جاری خود از وضعيت حقوق بشر در ايران که روز گذشته منتشر شد نوشت در طی ماه گذشته دست‌کم ۷۷ نفر در ايران اعدام شدند که حکم نيمی از اعدام‌شدگان به صورت مخفيانه اجرا شده است.
سازمان حقوق بشر ايران نيز که در حوزه حقوق بشر و ثبت روزانه آمار اعدام فعالیت می‌کند در تارنمای خود نوشته است تعداد اعدام‌ها در هفت روز گذشته به ۵۸ مورد رسيدند که ۳۵ مورد توسط رسانه‌های رسمی و ۲۳ مورد (۱۶ اعدام در يزد و ۷ اعدام در رشت) توسط فعالين حقوق بشر و دموکراسی در ايران اعلام شده‌اند