۱۳۹۰ اسفند ۱۵, دوشنبه

سکوت معنادار رهبری و مرگ های زنجیره ای سرداران سپاه

"افراد سپاه پس از بازنشستگی ممکن است در موقعیت و شرایطی قرار بگیرند که با خود فکر کنند که چرا ما این کار را انجام دادیم و اصولاً آیا این کار از لحاظ شرعی و عرفی موضوعیتی داشته است یا خیر؟ و یا مثلاً آیا در طول مدت خدمت خود وقت خود را به درستی صرف كرده ایم و یا آن را به هدر داده ایم؟ زمینه ذهنی برخی از این افراد را ممكن است چونان مغشوش كند كه فرد بازنشسته آماده استحاله فكری شود. به گذشته خود پشت پا بزند و زمینه برای انجام اقدامات غیر متعارف فراهم شود. این گونه افراد ممكن است از طرق گوناگون از گذشته خود انتقام بگیرند، ممكن است خود را محق بدانند و قصد كنند كه گذشته خود را كه از دست داده اند جبران كنند." این مطلب، بخشی از مانیفست منتشر شده در ارگان سیاسی سپاه پاسداران در خصوص نسل قبلی و بازنشستگان این نهاد نظامی است، که امروز بعنوان تهدید و انتقام گیر معرفی می شوند.

گفتنی است، از ابتدای سال ۹۰ تا کنون، نه تن از سرداران سپاه به طرز مشکوکی درگذشته اند، که سه تن از آنان پیشتر، در یک حادثه مشکوک رانندگی در دم جان باختند و یک نفر نیز چندی پیش، با اعلام اینکه "هشت روز با بیماری دست و پنجه نرم کرده"، به گروه مذکور پیوست و پنج نفر نیز، طی پنج روز در بهمن ماه امسال یکی در پی دیگری فوت کردند.
بنا به گزارش رسانه ها، در میان درگذشتگانِ مرگ های بهمن ماه امسال، دلیل مرگ عباس مهری و منصور ترکان از فرماندهان پیشین سپاه "سکته مغزی"، و دلیل مرگ احمد سیاف‌زاده رییس سابق دانشگاه عالی سپاه و احمد سوداگر، فرمانده سابق لشگر ۲۷ محمد رسول الله، بنا به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، ناشی از "ایست قلبی" اعلام شد و علت مرگ وفا غفاریان نیز، "بیماری" ذکر گردید.
رهبر جمهوری اسلامی که غالبا در واکنش به کشته شدن خواصی از سرداران سپاه و حتی مرگ پدران و بستگان آنها، پیام تسلیت فوری و اختصاصی صادر می کرد، این بار با سکوت ویژۀ خود در برابر مرگ مشکوک پنج تن از فرماندهان ارشد جنگ - و پیشین سپاه - طی بهمن ماه امسال، شائبۀ عامدانه بودن مرگ های  فرماندهان سپاه (ناشی از تسویه های درونی و جهت ارسال پیام ویژه به برخی دیگر از سرداران) را با سکوت معنادار و تایید کننده ای قوت بخشید.
ناگفته نماند، برخی چهره های مغضوب حکومت، از جمله هاشمی رفسنجانی و برخی مقام های میانی نظام درگذشت این فرماندهان دوران جنگ هشت ساله را مختصرا تسلیت گفتند.
با اینکه هنوز از مواضع و اقدامات اخیر وفا غفاریان (۵۲ ساله)٬ عباس مهری (۵۲ ساله)٬ احمد سیاف‌زاده (۵۵ ساله)، منصور ترکان (۵۰ ساله) و این آخر احمد سوداگر (۵۱ ساله) - که طی چند هفته گذشته به طرق مشابه و مشکوک درگذشته اند و تنها مختصری از آنها در رسانه های حکومتی یاد شده - اطلاع موثقی در دست نیست، اما ناگفته پیداست طی دو سال اخیر، گروه زیادی از فرماندهان سپاه و سرداران دوران جنگ، با امتناع از پیوستن به روند موجود و عدم همراهی با ارباب قدرت، عملا به جبهۀ "ساکتین"، "بی بصیرت ها"، "بریده ها" و "غیر خودی ها"ی حکومت و لازم الحذف ها پیوسته اند.

چهار سردار در چهار روز
همان زمان (اوایل بهمن ماه) سردار حسین علایی، از فرماندهان ارشد سابق و بنیانگذار نیروی دریایی سپاه در سال های جنگ، درحالیکه به تازگی از جنجال و حملات ناشی از مقاله نوزدهم دی ماه روزنامه اطلاعات (پیرامون سقوط دیکتاتورها) بیرون آمده بود، با انتشار پیامی، از مرگ چهار همرزم دوران جنگ خود - به ویژه احمد سیاف‌زاده- ابراز تاسف خاصی کرد

ایران در کره شمالی آزمایش اتمی انجام داده است

وبسایت روزنامه آلمانی "ولت" روز یکشنبه (۴ مارس / ۱۴ اسفند) گزارشی را با عنوان "ایران احتمالا در کره شمالی آزمایش بمب اتمی انجام داده است" منتشر کرده است. این گزارش را هانس روله Hans Rühle، کارشناس تکنولوژی و تسلیحات اتمی، نوشته که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ ریاست ستاد برنامه‌ریزی وزارت دفاع آلمان را بر عهده داشته است.
هانس روله گزارش خود را با بحثی آغاز می‌کند که سالهاست جریان دارد: جامعه بین‌الملل ایران را مظنون به داشتن برنامه اتمی نظامی می‌داند، ایران سرسختانه این ظن را رد می‌کند و حتی برخی کارشناسان تسلیحاتی غرب در این مورد تردید دارند، چون معتقدند تا کشوری دست به آزمایش اتمی نزده باشد نمی‌توان یقین داشت که برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد اتمی دنبال می‌کند

به گفته روله، اما لزومی ندارد که ایران آزمایش اتمی‌اش را در خاک خودش انجام داده باشد، بلکه ممکن است چنین آزمایشی در خاک کشوری دوست چون کره شمالی صورت گرفته باشد. آغازگر بحث در این مورد به گفته روله، گزارشی است که ماه گذشته در نشریه مشهور "Nature" چاپ شد و در آن آخرین نتایج تحقیقات لارس اریک دگیر، فیزیکدان اتمی سوئدی، انتشار یافت که برای آژانس پژوهشی دفاعی سوئد در مورد رادیوایزوتوپ در جو تحقیق می‌کند.
دگیر به سفارش سازمان قرارداد منع همه‌جانبه آزمایش‌های اتمی (CTBTO) اطلاعاتی را بررسی کرده بود که از ایستگاه‌های مختلف اندازه‌گیری در کره جنوبی، ژاپن و روسیه جمع‌آوری شده بودند.
براساس پژوهش دگیر کره شمالی در سال ۲۰۱۰ احتمالا دست به انجام مخفیانه دو آزمایش سلاح‌های اتمی زده است. هانس روله می‌نویسد که البته دانشمندان دیگر به این پژوهش انتقاد کرده‌اند، اما اطلاعاتی که دانشمند سوئدی به آن استناد می‌کند "مطمئن" هستند. روله اشاره می‌کند به اینکه این دانشمند در رابطه با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری درآزمایشهای اتمی دارای تجربیاتی از دوره جنگ سرد است.
گزارش دگیر بر مبنای کشف رادیوایزوتوپ‌های مختلف با عمری کوتاه است که تنها می‌توانند به طور مصنوعی تولید شده باشند؛ برای نمونه وجود باریوم ۱۴۰ در اندازه‌گیری‌ها می‌تواند به گفته این دانشمند سوئدی تنها نتیجه حادثه اتمی‌ای ناگهانی باشد.
این دانشمند می‌گوید که از ترکیب همه رادیوایزوتوپ‌های اندازه‌گیری شده تنها می‌توان نتیجه گرفت که ماده اولیه آزمایش اورانیوم بوده است. گزارش این دانشمند قرار است در شماره ماه آوریل نشریه "Science and Global Security“ منتشر شود.
دانشمند سوئدی در گزارش خود به تجزیه و تحلیل یافته‌هایش پرداخته و گمانه‌زنی کرده که احتمالا کره شمالی دست به آزمایش دو سلاح اتمی زده است.
مخفی‌کاری در مورد آزمایش اتمی
هانس روله، نویسنده گزارش "ولت"، می‌پرسد چه لزومی دارد کره شمالی که همواره آزمایش‌های اتمی خود را با جار وجنجال در رسانه‌ها اعلام کرده، در مورد این دو آزمایش خود سکوت کند؟ به نظر هانس روله، آنچه در گزارش دانشمند سوئدی می‌تواند قابل توجه و جنجال‌برانگیز باشد این است که ماده آغازین برای انجام هر دو آزمایش اورانیوم بوده است. او اشاره می‌کند به اینکه سالهاست کره شمالی ادعا می‌کند که اورانیومی که به کار تسلیحات اتمی بیاید ندارد و بنابراین تاسیسات غنی‌سازی‌در این کشور که از پایان سال ۲۰۱۰ به عموم معرفی شده، نمی‌تواند در این میان نقشی ایفا کرده باشد. دو آزمایشی هم که این کشور در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام داده با استفاده از پلوتونیوم صورت گرفته است.
بدین خاطر روله می‌پرسد که اورانیوم غنی‌شده در دو آزمایش سال ۲۰۱۰ از کجا ممکن است بیاید. به نظر روله دو امکان وجود دارد که می‌تواند علت مخفی نگاه داشتن این آزمایش‌ها را هم توضیح دهد: نخست اینکه ممکن است این اورانیوم تولید خود کره شمالی بوده، اگر چه این کشور تا پاییز ۲۰۱۰ منکر داشتن توانایی برای غنی‌سازی بوده است. اما در این میان معلوم شده که این کشور از سال ۱۹۹۸ به کمک سانتریفوژهای پاکستانی مدل P1 اورانیوم غنی می‌کرده است. بنابراین کره شمالی می‌توانسته تا سال ۲۰۱۰ بدون مشکل اورانیوم غنی‌شده کافی برای دو آزمایش تولید کند. در این صورت به عقیده هانس روله علت مخفی‌کاری این دولت می‌توانسته این باشد که جلوی برملا شدن دروغ‌هایی را بگیرد که در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش می‌گفته است.