۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

برهنه شدن 5 دختر اوکراینی در سفارت ایران در کییف در اعتراض به حکم سنگسار

Ukraine female activists stage topless protest against Iranian woman's death sentence - 11 Nov. 2010

گسترش سرکوب در ایران

باوجود محکومیت و سرزنش جمهوری اسلامی در کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران از جمله شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار، نابرابری گسترده‌ی جنسيتی، خشونت عليه زنان، تبعیض و نابردباری مذهبی، گشایشی در رفتار جمهوری اسلامی برای توقف سرکوب آزادی‌های مشروع و قانونی مردم دیده نشد.
محکومیت جمهوری اسلامی در کمیته‌ی سوم مجمع عمومی تنها با واکنش منفی جمهوری اسلامی همراه بود و محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ی قضائیه که برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه تلاش زیادی در نیویورک انجام می‌داد، محکومیت جمهوری اسلامی را نتیجه‌ی تلاش‌های غرب دانست و گفت که ايران «دمکراسی غربی نمی‌خواهد».
این مقام قضایی جمهوری اسلامی که سندی مبنی بر توقف نقض حقوق بشر در دست نداشت و در برابر مفاد قطعنامه‌ی نقض حقوق بشر در ایران توضیح روشنی نداشت، از رئیس کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل دعوت کرد سال آینده به ایران برود تا از نزدیک شاهد بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران باشد 

متهم به قتل در ماجرای میدان کاج در ملاء عام اعدام می شود

حکم اعدام قاتل مردی که در اثر ضربات چاقو در برابر چشمان ماموران پلیس و رهگذران در تهران جان داده بود در ملاء عام اجرا می شود.
روز دوشنبه، 1 آذر (22 نوامبر)، به نقل از قاضی شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران گزارش شد که فرد متهم به قتل مردی در میدان کاج، منطقه سعادت آباد تهران، به قصاص نفس محکوم شده و حکم اعدام در ملاء عام به اجرا گذاشته می شود.
براساس این گزارش، دادگاه رسیدگی به پرونده فردی به نام یعقوب را به اتهام قتل عمد به مجازات قصاص، به اتهام داشتن رابطه نامشروع با یک زن مجرد به تحمل یکصد ضربه شلاق و به اتهام قدرت نمایی با استفاده از چاقو به دو سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم کرده است.
در این گزارش آمده است که قضات رسیدگی کننده به این پرونده، زنی را که ظاهرا انگیزه اصلی بروز درگیری منجر به قتل بوده است از اتهام معاونت در قتل تبرئه کرده اما برای وی به جرم ارتباط نامشروع با یعقوب، حکم یکصد ضربه شلاق صادر شده است.
این پرونده به ماجرای قتل یک مرد سی ساله در میدان کاج ارتباط دارد که حدود سه هفته پیش روی داد و واکنش گسترده ای را در داخل و خارج ایران به دنبال آورد.
در این واقعه، که تصاویر ویدیوئی آن هم در اینترنت منتشر شد، یعقوب با وارد کردن ضربات چاقو به مرد دیگری او را به شدت مضروب کرد و فرد زخمی در برابر ماموران انتظامی و گروهی از ساکنان محله و رهگذران که در محل حضور داشتند و بدون دریافت هیچگونه کمکی از سوی آنان، سرانجام در همان محل جان داد.
انتشار اخبار این واقعه به انتقاد گسترده از بی تفاوتی مردم حاضر در صحنه و خودداری ماموران انتظامی از مداخله به منظور جلوگیری از حملات مکرر ضارب به فرد زخمی و یا انتقال او به مراکز درمانی منجر شد.
از جمله گروهی از نمایندگان مجلس نسبت به این واقعه واکنش نشان دادند و این ماجرا در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار گرفت.
در حالی که برخی از منتقدان ، کارآیی ماموران در برخورد خشونت آمیز با تظاهرات شهروندان یا نحوه انجام ماموریت های مبارزه با بد حجابی را با کوتاهی آنان در حفظ جان و امنیت مردم مقایسه می کردند، رئیس پلیس تهران به تعلل دو مامور پلیس حاضر در صحنه در اجرای وظایف قانونی آنان اذعان کرد

تابعیت دوگانه ۱۲۰ تن از فرزندان دیپلمات‌های ایرانی

روزنامه ابتکار در شماره امروز سه‌شنبه خود در خبری کوتاه اعلام کرد ۱۲۰ تن از فرزندان دیپلمات‌های ایرانی تابعیت دوگانه دارند.
این روزنامه بدون اشاره به منبع خبر خود نوشته که فرزندان ديپلمات‌ها و کارکنان سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از کشور در سال‌های اخیر از طرق مختلف مبادرت به اخذ تابعيت دوگانه کرده‌اند.
ابتکار هیچ اشاره‌ای به نام فرزندان این دیپلمات‌ها و نیز این کشور‌ها نکرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.
این خبر در شریطی منتشر می‌شود که دولت دهم پس از پناهنده شدن چند کاردار ایران به کشور‌های خارجی مقررات سخت‌تری در خصوص اعزام سفرا اتخاذ کرده است.
پیش‌تر وب‌‌سایت الف وابسته به احمد توکلی با اعلام وجود نابسامانی‌های گسترده در دستگاه سیاست خارجی، از بدون سفیر ماندن بسیاری از سفارتخانه‌های ایران و اختلافات وزیر امور خارجه با رئیس دولت خبر داده بود.
این وب‌سایت نوشته بود: «هم اکنون وزارت امور خارجه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. متاسفانه تعداد قابل توجهی از پست‌های سیاسی وزارت خارجه در خارج از کشور خالی است

تعداد زندانیان بیش از دو برابر ظرفیت زندان‌های کشور است

وزیر دادگستری با بیان اینکه سقف نگهداری از زندانیان در زندانهای کشور 85 هزار زندانی است گفت: این در حالی است که بیش از 200 هزار زندانی در زندانها نگهداری می‌شوند 
به گزارش مهر، سید مرتضی بختیاری صبح سه‌شنبه در نشست مشترک وزارت دادگستری، استانداری‌ها و دادگستری‌های سراسر کشور با هدف اجرایی کردن مصوبات سفرهای استانی با بیان اینکه در دور اول و دوم سفرها مصوبات کمی در حوزه قوه قضائیه تصویب شده گفت: متاسفانه قوه قضائیه در بخش سخت‌افزاری در سازمان‌های ثبت اسناد، پزشکی قانونی، شورای حل اختلاف، زندانها و تعزیرات مشکلات زیادی دارد که در این رابطه مصوبات خوبی تصویب شده است که باید با سرعت بیشتری اجرا شوند 
وزیر دادگستری اظهار داشت: براساس قانون یک سوم از اعتبارات مصوبات استانی در حوزه دستگاه قضا توسط استانداری‌ها و دو سوم توسط قوه قضائیه تامین می‌شود که با توجه به کسری بودجه در دولت و قوه قضائیه نیازمند اولویت‌بندی مصوبات هستیم که در این جلسه این اولویت‌ها بررسی قرار شوند 
وی افزود: در صورت تامین بودجه 45 درصد از زندانیان کشور که جرم مرتبط با مواد مخدر دارند به این اردوگاه‌ها منتقل می‌شوند 
بختیاری اظهار داشت: سقف نگهداری از زندانیان در زندان‌های کشور 85 هزار زندانی است که در حالی که بیش از 200 هزار زندانی در زندانها نگهداری می‌شوند که با تکمیل این اردوگاه‌ها تعداد زندانیان به نصف کاهش می‌یابد

عکس؛ زنان چینی در تهران زیر بار حجاب اجباری نرفتند

به گزارش ایران پرس نیوز, غرفه ‌داران چینی در نمایشگاه بین ‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌ های خودرو در تهران در دو روز آغاز به کار این نمایشگاه با وجود تذکر چندین باره از سوی حراست، حاضر به تن ‌دادن رعایت حجاب اسلامی اجباری نشدند

استقبال کانادا از تصویب قطعنامه سازمان ملل متحد در محکومیت وضعیت حقوق بشر ایران

صدای آمریکا : کانادا از تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران در کمیته «اجتماعی، بشردوستامه و فرهنگی» مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که به کمیته سوم معروف است، استقبال کرد.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه ای از «نقض مکرر و جاری حقوق بشر در ایران» ابراز نگرانی عمیق کرد و از جمهوری اسلامی خواست که به طور جدی به تعهدات بین المللی خود برای رعایت حقوق بشر عمل کند.
قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران که از سوی ۴۲ کشور عضو سازمان ملل به مجمع عمومی این سازمان تقدیم شده بود، با ۸۰ رای موافق و ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع به تصویب رسید.
این اولین بار بود که بیشترین تعداد کشورهای عضو این سازمان به قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای موافق دادند.
طی هشت سال گذشته کانادا طرح پیشنهادی قطعنامه حقوق بشر در ایران را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده است.
لارنس کانن، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا در بیانیه ای که به همین منظور منتشر کرد، نوشته است: «کانادا از اتخاذ این قطعنامه مهم در مورد حقوق بشر در ایران بسیار خشنود است. جامعه بین الملل به مسئولیت خود در قبال محکومیت وضعیت اسف بار حقوق بشر در ایران عمل کرده است و به وضعیت مردم ایران و این واقعیت که آن ها در تلاش هایشان برای ارتقای حقوق بشر در کشورشان تنها نیستند، توجه ویژه معطوف کرد.»
وزیر امور خارجه کانادا تاکید کرده است: «ما معتقدیم این قطعنامه پیام روشنی مبنی بر حمایت جدی از مدافعان ایرانی حقوق بشر ارسال می کند و رای موافق به این قطعنامه نشانه نگرانی عمیق جامعه بین الملل نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران است.»
آقای کانن در بخشی دیگری از این بیانیه افزوده است این قطعنامه و قطعنامه های دیگری که سال های گذاشته ارائه شده بودند، جامعه بین الملل را از وضعیت غیرقابل پذیرش حقوق بشر در ایران آگاه کرده اند و خواستار پاسخگویی و شفافیت مقامات ایران در قبال اعمالشان شده اند.
وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه خود ضمن اشاره به اقدامات بلند مدت مقامات ایران در نقض آشکار حقوق بشر مردم ایران، از جمله به مواردی همچون تبعیض مداوم و نقض حقوق بنیادین زنان و دختران، سنگسار و قطع عضو، تبعیض گسترده علیه اقلیت های قومی و مذهبی، سانسور مطبوعات و آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر، همچون فعالان حقوق زنان اشاره می کند.
لارنس کانن در ادامه خاطرنشان کرده است ما همچنان از مقامات ایران خواهیم خواست تا برای پایان دادن به نقض فاحش و وخامت بار بنیادی ترین حقوق بشر مردم ایران قدم بردارند.
در این بیانیه آمده است کانادا برای مبارزه علیه اعمال مستبدانه و سرکوب گرانه مقامات ایران همچنان از مردم ایران حمایت خواهد کرد.
وزیر امور خارجه کانادا در پایان بیانیه خود تاکید کرده است کانادا برای ارتقای حقوق بشر، دموکراسی و آزادی و حاکمیت قانون تلاش خواهد کرد و چشم انتظار روزی است که همه ایرانیان بتوانند از این حقوق و آزادی ها، بهره بجویند.

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی نسرين ستوده شد

به گزارش راديو فردا، ناوی پيلای، کميسير الی حقوق بشر سازمان ملل از مقام های جمهوری اسلامی خواست تا بی درنگ با بررسی پرونده نسرين ستوده، وکيل مدافع حقوق بشر، زمينه آزادی او را فراهم کنند.
در بيانيه خانم پيلای آمده است که مورد نسرين ستوده، يکی از موارد سرکوبی های گسترده و دشوارتر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران است.
نسرين ستوده وکيل مدافع شماری از زندانيان سياسی نزديک به سه ماه پيش بازداشت شد

سردار شکنجه امروز در مجلس سخنرانی می کند

خبرگزاری کودتا "فارس"، همزمان با بالا گرفتن اختلاف مجلس و دولت خبر داد که سردار محمد رضا نقدی رئيس سازمان بسيج روز سه ‌شنبه(امروز) به مجلس رفته و در آنجا سخنرانی خواهد کرد.
همچنین در یک گزارش تصویری، اطلاع داده شد که نقدی یکروز پیش از برنامه سخنرانی در مجلس، راهی قم شده و با چند روحانی طراح و تائید کننده کودتای 22 خرداد مانند شیخ محمد یزدی رئیس حکومتی حوزه و نوری همدانی ملاقات و مذاکره کرده است. حتی بموجب همین گزارش تصویری، دیدار نقدی با شیخ محمد یزدی، دیداری کاری و رهنمودی بوده است. یعنی یزدی به نقدی خط داده که در مجلس چه بگوید.
شیخ محمد یزدی عضو شورای نگبهان است و یکی از موارد تخلف در انتخابات 22 خرداد آنست که وی از پیش از برگزاری انتخابات حمایت خود را از احمدی نژاد اعلام کرده بود! یزدی درعین حال برای هاشمی رفسنجانی خنجر از رو بسته است و هاشمی نیز تاکنون چند بار برای وی پیام فرستاده که نامه اش را در مجلس تعیین جانشین برای آیت الله خمینی – پس از درگذشت وی- را منتشر خواهد کرد اما تاکنون نکرده است. او دراین نامه با ولایت فقیه و سپرده شدن مملکت به دست یکنفر "خامنه ای" مخالفت کرده بود! کارنامه یزدی مفصل تر از آنست که در این مجال بگنجد

تمامی پرسنل سفارت ایران از گامبیا اخراج شدند

دولت گامبیا با اعلام اینکه تمامی روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران قطع می کند ، به پرسنل سفارت خانه ایران 48 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.
به گزارش عصر ایران و به نقل از رویترز وزارت امور خارجه گامبیا روز دوشنبه بدون اشاره به دلیل این اقدام خود به کادر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و تمامی شهروندان ایرانی که به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی در گامبیا فعالیت می کنند ، 48 ساعت مهلت داد تا خاک گامبیا را ترک کنند.
وزارت امور خارجه گامبیا با انتشار بیانیه ای با اعلام این موضوع افزود : " تمامی پروژه ها و برنامه های دولت گامبیا که قرار بوده است با همکاری و معاونت دولت جمهوری اسلامی ایران به انجام برسد ، لغو شده است ".
هنوز دلیل و انگیزه اصلی دولت گامبیا از این اقدام به طور رسمی اعلام نشده است اما برخی رسانه های غربی گمانه هایی درباره ارتباط این موضوع با کشف اخیر مقادیری سلاح قاچاق در نیجریه مطرح کرده اند

محاصره مجدد منزل مهدی کروبی توسط نیروهای امنیتی

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه 23-11-2010 بار دیگر منزل مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات سال گذشته ایران را به محاصره درآوردند و مانع رفت و آمد به منزل وی شدند.
این اقدام درحالی صورت می گیرد که سایت سحام نیوز ارگان رسمی حزب اعتماد ملی گزارش داده است که در روزهای عید قربان نیز نیروهای امنیتی مانع از ملاقات دوستان و آشنایان با آقای کروبی شده بودند.
در ماه های اخیر، فشارها بر کروبی و میرحسین موسوی دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، افزایش یافته است.
ماموران امنیتی پیش از این از ملاقات خانواده های حمید باکری و ابراهیم همت، فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق و همچنین آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید قم با مهدی کروبی جلوگیری کرده بودند.
افزایش فشارها بر مهدی کروبی در حالی صورت می گیرد که به گفته منابع خبری اصلاح طلبان منزل این نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران در ماه رمضان گذشته، به مدت پنج شبانه روز هدف محاصره و حمله نیروهای موسوم به لباس شخصی و بسیج قرار گرفته بود