۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

مرسک، انتقال کالا به ایران را متوقف کرد


مرسک، بزرگترین شرکت حمل و نقل و کشتیرانی جهان روز سه‌ شنبه ۱۸ مهر اعلام کرد که حمل و نقل کالا برای ایران را به دلیل افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور متوقف کرده است.
یک سخنگوی  گروه «ای.پی مولر» که مرسک زیرمجموعه آن است روز سه‌‌شنبه در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت که با توجه به تشدید تحریم‌ها از سوی اروپا و آمریکا، امکان فعالیت برای مرسک مقدور نیست و به همین دلیل، خدمات دریایی به مقصد یا از مبدا ایران را انجام نخواهد داد.
این مقام شرکت مرسک تاکید کرد که تا به امروز فعالیت مرسک در ایران شامل حمل و نقل مواد غذائی و کالاهای دیگر ازجمله خودرو در راستای منفعت مردم عادی بوده است و مایه تأسف است که این شرکت فعالیت خود را متوقف می‌کند.
او در ادامه صحبت‌های خود در توجیه توقف فعالیت این شرکت افزود: این یک تصمیم عقلانی بر اساس سنجش منفعت ناشی‌ از تجارت محدود با ایران در مقابل خطر از دست دادن فرصت‌های تجاری دیگر به خصوص با آمریکا است.
در بهمن ماه سال ۹۰، شرکت تایدواتر از شرکت‌های خدمات دریایی ایران، که بندرهای تجارتی مهم ایران از جمله بندرعباس را مدیریت می‌‌کند به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شد، که این امر سبب شد شرکت مرسک فعالیت‌های حمل و نقل خود را در بنادری که تحت مدیریت این شرکت بودند متوقف کند. بندرهای امام خمینی، عباس و عسلویه ازجمله این بندرها بودند.
از آن پس شرکت مرسک محموله‌های خود را از طریق بندر بوشهر به ایران حمل و نقل می‌‌کرد. اما سخنگوی شرکت مرسک روز سه‌ شنبه اعلام کرد این شرکت از ۳۰ سپتامبر حمل محموله به این بندر را نیز قطع کرده است.
به گفته او، مرسک از ۲۴ سپتامبر هم انتقال محموله از این بندر را متوقف کرده و این اقدام را ناشی‌ از سختی‌های موجود در تجارت با ایران اعلام کرد.
در هفته‌های اخیر تحریم‌های مبادلات نفتی‌ و بانک‌های ایرانی‌ توسط اتحادیه اروپا و آمریکا باعث نوسانات شدید در بازار ارز و رکود بی‌‌سابقه ارزش ریال نسبت به دلار شده و در روزهایی قیمت یک دلار از مرز ۳۶۰۰ تومان هم گذشته است.
تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، به دلیل مناقشه هسته‌ای ایران و غرب، مضاف بر چهار دوره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران هستند.
در همین حال، بنا به گزارشات، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است ۱۵ اکتبر به منظور وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در لوکزامبورگ ملاقات کنند.
ایران بسیاری از مواد غذائی و کالاهای مصرفی دیگر را از طریق خطوط کشتیرانی وارد کشور می‌‌کند. گر‌ چه این نوع واردات شامل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیستند، اما بسیاری از شرکت‌های غربی و خطوط کشتیرانی فعالیت‌های تجاری خود با ایران را به دلیل پیچیدگی‌‌های مبادله با ایران و همچنین از ترس از دست دادن مشتریان دیگر خود، متوقف کرده‌اند.