۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

آشنايي با مترو كپنهاگ


مترو كپنهاگ- پايتخت دانمارك- داراي 2 خط، 22 ايستگاه و 21 كيلومتر طول است.
هر روز 120.000 نفر از اين مترو استفاده مي‌كنند.
مترو در 19 اكتبر 2002 افتتاح شد و هم‌‌ اينك تا فرودگاه ادامه دارد.
سيستم مترو بدون راننده و داراي 34 قطار سه كابينه است.
قطارها در طول روز هر 6 دقيقه، در ساعات شلوغ هر 4 دقيقه و شب‌ها هر 15 دقيقه يك‌بار تردد مي‌كنند.
قرار است خط دايره‌اي شامل خطوط 3 و 4 در سال 2018 افتتاح شود و قسمت‌هاي مركزي را به حومه متصل كند.
مترو كپنهاگ روگذر بوده، در مركز شهر از زير زمين مي‌گذرد.
ايستگاه‌ها:
از مجموع 22 ايستگاه موجود، 9 ايستگاه در زير زمين، 6 ايستگاه در اعماق و 3 مورد فاصله چنداني تا سطح زمين ندارند. طراحي همه آن‌ها يكسان و به خاطر ستون 5 متري جلوي ايستگاه‌ها كه جنبه اطلاعاع‌رساني دارد، به خوبي قابل تشخيص‌اند.
به جز يك مورد، بقيه ايستگاه‌ها 60 متر طول و 20 متر عرض دارند.
ايستگاه‌هاي در عمق20 متري داراي پله‌برقي، بالابر و درهاي محافظ هستند. سقف‌ آن‌ها هرمي و شيشه‌اي است تا امكان استفاده از نور طبيعي فراهم شود. قرار دادن منشور در هرم‌ها باعث شكست نور و رنگين‌كمان روي ديوارها مي‌شود. نور ايستگاه‌ها به طور خودكار تنظيم مي‌شود تا ميزان آن تمام مدت يك‌نواخت باشد.
جنس ايستگاه‌هاي بالاي سطح زمين از شيشه، فولاد و بتن است تا زيبايي آن حفظ شود. اين ايستگاه‌ها فاقد درهاي محافظند. در صورت وجود هرگونه مانع روي ريل، قطار توسط سيستم حساس و خودكار متوقف مي‌شود و حركت مجدد آن دستي است.
امكان تماس با مركز كنترل جهت كسب اطلاعات يا در مواقع ضروري در تمام ايستگاه‌ها مهياست.
به دليل عدم فاصله بين سكوها و قطار، افراد ناتوان بدون كمك ديگران مي‌توانند به‌راحتي از مترو استفاده كنند.
امكان استفاده از تلفن همراه در تونل‌ها وجود دارد.
بليت‌ها:
بليت نه تنها در داخل واگن بلكه در ايستگاه‌ها نيز بايد اعتبار داشته باشد.
تمام ايستگاه‌ها داراي دستگاه فروش بليتند كه پول خرد و كارت‌هاي اعتباري را قبول ‌مي‌كنند.
قطارها:
قطارها بدون راننده بوده و صرفا بوسيله سيستم كامپيوتري كنترل مي‌شوند. از طريق اين سيستم خطاي انساني به صفر مي‌رسد. سيستم توسط 5 اپراتور تمام مدت چك مي‌شود.
حضور ناظران در قطار اگرچه به منظور اطلاع‌رساني و چك كردن بليت‌هاست اما در مواقع ضروري نيز وارد عمل مي شوند. در صورت عدم حضور ناظران، امكان تماس در قطار براي مسافران مهياست.
قطارها 39 متر طول، 2.65 متر عرض و 52 تن وزن دارند.
حداكثر سرعت آن‌ها 80 كيلومتر در ساعت است.
هر قطار 3 واگن، شش در اتوماتيك، 96 صندلي و ظرفيت 204 مسافر ايستاده را دارد. چهار جايگاه مجزا براي ويلچر، دوچرخه و دستفروش‌ها فراهم است.
قطارها به طور خودكار مي‌توانند به مركز رفته، بيرون آن‌ها توسط ماشين شسته شده و به سرويس برگردند يا حتي از سرويس خارج شده و به صورت دستي كنترل شوند.
گسترش:
خط دايره‌اي مركز شهر را به جاهايي كه دسترسي به مترو ندارند، متصل مي‌كند و شامل 17 ايستگاه است. به جز ايستگاه‌هاي مشترك مجموع ايستگاه‌هاي مترو كپنهاگ به 37 مورد خواهد رسيد.
دو خط تماما زيرگذر3 و 4 روزانه 275.000 را جابه‌جا خواهد كرد. هزينه اين خطوط 15 ميليارد كرون خواهد بود. طراحي و نوع قطارهاي آن مشابه خطوط قبلي است

ایران خبرنگار دانمارکی را آزاد کرد

ایران روز سه شنبه "نیلز کروگسگارد خبرنگار دانمارکی را آزاد کرد. این مطلب را فرانس پرس به نقل از رسانه های گروهی ایرانی گزارش می دهد

بزرگترین رژه لباس شنای زنانه . عکس

بزرگترین رژه لباس شنای زنانه دوتیکه در ژوهانسبورگ
Bikini-piger i massevis forsøgte at slå rekorden for verdens største bikiniparade i Johannesburg til Guinness Rekordbog.