۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه

کابوسى که نظام را رها نمیکند

در آغاز هفته اى که گذشت علاءالدین بروجردی در گفتوگو با وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به تلویزیون ایران) در توضیح اینکه چرا به قطعیت نمیتواند در مورد علت مرگ ستار بهشتی توضیح دهد گفت زیرا گزارش رسمی پزشکی قانونی را دقیق به خاطر ندارد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ستار بهشتی شاید به دلیل «ترس و نگرانی از شرایط زندان» فوت کرده باشد. چون بر اساس گزارش رسمی پزشکی قانونی٬ ضرب و شتم منتهی به مرگ ایشان وجود نداشت و شاید مجموعه استرسها و فشارهای روانی علت مرگ او بود»٬ پیشتر دلیل مرگ ستار بهشتی از سوی کمیسیون امنیت ملی که مسئولیت تهیه گزارش در مورد پرونده ستار بهشتی را بر عهده داشت «شوک» عنوان شده بود. ستار بهشتی وبلاگ نویس کارگری بود که به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس بوک در تاریخ ۹ آبان، توسط پلیس سایبری ایران، فتا، بازداشت شد و ۱۳ آبانماه در بازداشتگاه پلیس فتا درگذشت.به گزارش خبرگزاری مهر در آخرین نظریه کمیسیون پزشکی ٧ نفره (پزشکان متخصص پزشکی قانونی) که در تاریخ ٣٠ آبان ماه گذشته صادر شده بود، آمده است: «در حال حاضر با توجه به بررسیهای انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به اینکه در معاینهی جسد و بررسیهای تکمیلی هیچگونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتملترین علت منجر به فوت میتواند پدیدهی شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل میتواند عامل شوک مذکور باشد. بروجردی همچنین درباره قرائت گزارش پرونده مرگ ستار بهشتی در کمیسیون گفت: «قرائت این گزارش مانند آب سرد به آتشی بود که دشمن طراحی کرده بود و میتوانست مثل قضیه زهرا کاظمی آن [را] زنده نگه دارد ولی به نظر بنده مسئله خاتمه پیدا کرد.» وکیل خانواده ستار بهشتی اما پس از آگاهی از اظهار نظر وی درباره پرونده ستار بهشتی گفت: «این نماینده محترم بهتر است در حیطه وظایف خود اظهار نظر کند زیرا هنوز پرونده ستار بهشتی به دادگاه نرفته و در دادسرا هم برای آن قرار منع تعقیب صادر نشده است.به گزارش سایت کلمه در روز یکشنبه گذشته گیتی پورفاضل، وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی اظهارات آقای بروجردی را فاقد ارزش قانونی دانست و گفت که پرونده هنوز در حال رسیدگی است.گفتنی است علاءالدین بروجردی ۲۲ آبان ماه نیز اعلام کرده بود که براساس «اطلاعات اولیه»، آثار ضرب و شتم بر بدن «ستار بهشتی دیده نشده است.»با این حال به نقل از خبرگزاری مهر به موجب اطلاعیه دادستانی در تاریخ ٢١ آبان ماه، نظریه بخش سمشناسی و آسیبشناسی پزشکی قانونی واصل شد که طی آن وجود هرگونه دارو یا سم در بدن متوفی منفی اعلام گردید. در معاینه ظاهری بعمل آمده چند مورد کبودی در حال جذب در تنه و اندام تحتانی و سائیدگی در قدام ساق چپ مشاهده گردیده است. انعکاس خبر مرگ ستار بهشتی در فضای مجازی و اعتراض گسترده داخلی و خارجی به نحوه رفتار ماموران با او، موجب برکناری رئیس پلیس فتا به علت ضعف در نظارت و رسیدگی به پرونده از سمت خود شد. سه نفر از ماموران دستاندرکار این پرونده نیز بازداشت شدند.پرونده ستار بهشتی همچنان در دست بررسی است و وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی میگوید ارسال نشدن پرونده از دادسرا به دادگاه٬ پس از «حدود چهار ماه» نشان دهنده «روند کند رسیدگیها در دستگاه قضایی» است.

خطاب به مادر ستار بهشتی

مادر جان امروز در خبر ها خواندم که گفتید: خون فرزند من فروشی نیست. نمی دانم چرا می خواهند با پیچیده ترکردن پرونده آن را مشمول مرور زمان کنند من نسبت به این برخوردها نگران و ناراحتم. تصور میکردم پس از اینکه پذیرفتند فرزندم زیر شکنجه کشته شده حداقل به پرونده او رسیدگی می کنند. اما متاسفانه دلیل این رفتارها را نمی توانم درک کنم و اعلام میکنم اگر به خواسته ما توجه نکنند؛ من مقابل دادگاه خودم را خواهم کشت باور کنید چند ساعتی است که شدیدا در فکر فرو رفته ام و بد جور شرمنده شما هستم اما مادر جان نباید انقدر هم از ما انتظار داشته باشید!درسته که ستار یک زمانی پا به پای ما اینجا مبارزه می کرد و حتی در یک سری از مواضع همفکر هم نبودیم و یک بار هم به مطلبش رای منفی دادم اما باید در نظر داشته باشید ما کارهای بسیار مهمتری داریم ! مادر عزیزم فعلا ترجیح می دهیم در گذشته سیر کرده و به همه ثابت کنیم که ایراد کار از ما نیست و تمام این بدبختی ها تقصیر دیگری بوده... باید به همه ثابت کنیم که افرادی همانند مصدق آنقدر هم بت نبوده و کلی ایراد داشتند .. باید همه بدانند بنی صدر چه عجوزه ای بوده .. باید بدانند که رجوی تروریست چطور مغز جوانهای ما را شستشو داد. باید بدانند که مقصر اصلی تمام این بدبختی ها شاه خونخوار بوده .. باید بدانند که کمونیست های بی وطن چه خیانتهایی که نکردند. بله مادر جان باید حالاحالا ها خیلی چیز ها بدانند . مادر من در این ٣٤ سال گفتنی ها کم گفته شده و حالا زمانش نیست که بخواهیم به آینده بنگریم. مادر عزیزم شما و دیگر مادران داغ دیده باید کمی صبر داشته باشید تا ما مردم را روشن کنیم و بعد که زماش شد به حق و حقوق شما و ستار هم خواهیم پرداخت و به موقع ترتیب جمهوری اسلامی را هم خواهیم داد.
لطفآ دیگر احساسات ما را جریحه دار و از ما خواهش نکنید که همیشه صدای مظلومیت ستار باشیم چون حالا زمان روشنگری است..!

پروندهی هستهای ایران هشدار قدرتهای جهانی به ایران: "مذاکرات باید زود به نتیجه برسد

خبرگزاری رویترز به نسخهای از پیشنویس بیانیه گروه ۵+۱ دست یافته که در آن قدرتهای جهانی به ایران هشدار دادهاند مذاکرات باید هرچه زودتر به نتایج مشخص و ملموس برسد. این بیانیه در نشست آتی آژانس خوانده خواهد شد.
شش قدرت جهانی طرف مذاکره با ایران قرار است با انتشار بیانیهای به ایران هشدار دهند که اجازه زمانخریدن را به این کشور نخواهند داد و انتظار دارند مذاکرات هستهای به «نتیجه زودهنگام و ملموس» برسد. مذاکرات هستهای با ایران پس از هشت ماه توقف، هفته گذشته در آلماتی قزاقستان از سر گرفته شد.خبرگزاری رویترز که به نسخهای از پیشنویس این بیانیه دست یافته، گزارش داده قدرتهای جهانی در این بیانیه به تاکید و تصریح گفتهاند: «ما در جستوجوی نتایج ملموس و زودهنگام در فرآیند دیپلماتیک هستیم.» قرار است این بیانیه روز چهارشنبه (۱۶ اسفند، ۶ مارس) در نشست حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی خوانده شود.

آقای خامنه ای! از سرنوشت دیکتاتورها پند بگیرید

محمدرضا معتمدنیا، مشاور سابق اجرایی فرماندهی ستادکل قوا، از مسئولان پشتیبانی جنگ در دوران جنگ ایران و عراق، نماینده ویژه محمدعلی رجایی، باهنر و میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن و همچنین عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی او را مسوول وضعیت فعلی کشور دانست و از آیت الله خامنه ای خواست، به خودکامگی و بی قانونی که کشور و نظام را به ورطه انحطاط کشیده پایان دهد.در این نامه آمده است: آقای خامنهای، شاه و رژیم سلطنتیاش چند اشتباه بزرگ مرتکب شدند و شما تکرارکننده همان اشتباهات هستید. پس شک نکنید که دیر یا زود به همان سر نوشت دچار خواهید شد انقلاب متعلق به شما نیست که به این ارزانی در معرض نابودی قراردادهاید.آقای معتمدنیا که در جریان بازداشت فعالان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته بازداشت شده و دست به اعتصاب غذا زده بود، در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: به جای اینکه رهبر باشید، قداست خود را سپر بلای ندانم کاریهای اطرافیان بیکفایتتان کردهاید. وقتی سیاستمداری را که مورد تائید حضرت امام بوده و در رسیدن شما به این مقام از هیچ کوششی دریغ نکرد در این پنجاه سال در حادترین لحظه ها شما را یاری کرد؛ شما ایشان را به محمود احمدی نژاد فروختید و فرمودید: نظر من به نظر آقای رئیس جمهور نزدیکتر است؟! درحقیقت تمام مسئولیت های این وضعیت اسفباری را که در کشور به علت بیلیاقتیها بوجود آمده پذیرفتی بدون عذرخواهی از مردمی که به شما اطمینان کردند؛ تا شما باشید به خاطر کینه توزی شخصیتان با جناب آقای مهندس موسوی (همان کسی که امام فرمود: مخالفان ایشان حتی توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارند) این گونه دستتان را به خون مردم آلوده نکنید و مملکت را به دست عنصرانی چون احمدخاتمی؛ جنتی و مصباح و حدادعادل و طائب و….. را که بقول حضرت امام عرضه و لیاقت اداره یک نانوائی را هم ندارند، نسپارید.

مادر ستار بهشتی تهدید به خودکشی کرد

مادر ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در بازداشتگاه نیروی انتظامی درگذشت، تهدید کرده است اگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خواسته هایش توجه نکنند، مقابل دادگاه خودکشی خواهد کرد.گوهر عشقی در گفت وگویی با تارنمای سحام نیوز که امروز چهارشنبه 16 اسفندماه منتشر شد، گفت، من فقط قصاص میخواهم و نه چیز دیگر، از همه نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و مهم تر از همه از حاکمیت ایران میخواهم جستجو کنند تا دادگاه رسیدگی به قتل ناجوانمردانه فرزندم علنی باشد و همین جا اعلام میکنم اگر به خواسته ما توجه نشود، من به نوبه خود مقابل دادگاه خودکشی خواهم کرد.ستار بهشتی آبان امسال در بازداشتگاه نیروی انتظامی بر اثر ضرب و شتم و فشارهای روحی جان سپرد.
وی ظهر روز 9 آبان امسال در منزلش در رباط کریم تهران بازداشت شد و 13 آبان در مقر پلیس تولید و تبادل اطلاعات تهران ( فتا ) درگذشت.مادر این وبلاگ نویس گفته است، متأسفانه تاکنون خبری از رسیدگی به پرونده ستار نیست، قرار بوده بعد از چهلم به پرونده فرزندم رسیدگی کنند، اما الان میگویند شش ماه طول خواهد کشید.گوهر عشقی افزود، نمیدانم چرا میخواهند با پیچیده تر کردن پرونده آن را مشمول مرور زمان کنند، من نسبت به این برخوردها نگران و ناراحتم.
وی افزود: مرتب به ما میگویند مصاحبه نکنید، کسانی که خارج از کشور هستند قرار نیست برای شما کاری انجام دهند آنها فقط برای منافعشان با شما مصاحبه میکنند من هم یک مدتی سکوت کردم ولی دیگر از پا نمی نشینم و سکوت نخواهم کرد.
مادر ستار بهشتی چند روز پیش نیز به تارنمای روزآنلاین گفته بود: فشار می آورند و میگویند مصاحبه نکنید، حرف نزنید، سکوت کنید. بعد هم پیشنهاد دادهاند که بیایید دیه بگیرید و تمام شود اما من همیشه گفته ام و باز هم میگویم که دیه نمیخواهم، دادگاه را بهصورت علنی برگزار کنند، قاتل را محاکمه کنند و حکمی عادلانه صادر کنند. این تنها چیزی است که ما میخواهیم.

جان کری: فرصت ایران رو به پایان است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا می گوید فرصت ایران برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی این کشور رو به پایان است.آقای کری که روز سه شنبه (پنجم مارس - ۱۵ اسفند) در پایان سفر به چند کشور در اروپا و خاورمیانه صحبت می کرد، با اشاره به ادامه گفت و گوهای هسته ای میان گروه ۱+۵ با ایران در آلماتی، خواهان رویکرد جدی این کشور به مذاکرات شد.
وزیر خارجه آمریکا که در قطر با شبکه تلویزیونی ای بی سی مصاحبه می کرد، گفت: "این فرصت برای ایرانیها فرا رسیده است که یک پیشنهاد جدی ارائه کنند و من گفته های پیشین رئیس جمهوری و خودم را تکرار می کنم که ما آماده هستیم تا در قالب گروه ۱+۵ و روند مذاکرات، با آنها در رابطه با پیشنهادی جدی که برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هستهای خود عرضه می کنند، وارد تعامل شویم."