۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

آخرین اخبار از زندانیان و بازداشت شدگان آذربایجان

شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۱، آیدین خواجه ای فعال دانشجویی هنگام خروج از منزل در تبریز بازداشت شد. وی در تماس با خانواده اش گفته است که دستگیری اش جهت گذراندن محکومیت حبس شش ماهه وی می باشد.
به گزارش خبرنگار کلمه، آیدین خواجه ای پیش از این نیز ۲۹ اردیبهشت سال ۸۹ بازداشت و ۱۶۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز تحت بازجویی بود وی در روز سه آبان ۸۹ با وثیقه ۲۲۰ میلیون تومانی آزاد شده و در دادگاه انقلاب تبریز به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.
وی پیش از این نیز در تابستان ۸۷ در رابطه با تشکیل جنبش دانشجویی توسط نهادهای امنیتی دستگیر و به شش ماه حبس محکوم شد که دوران محکومیت خود را سال گذشته سپری کرد.
هفتم فروردین ۱۳۹۱ طی قرار ابلاغ شده از سوی قاضی هاشم زاده معاون دادستان تبریز، قرار بازداشت دانشجویان زندانی دانشگاه تبریز به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.
در این قرار بازداشت اسامی روزبه سعادتی، محمد احدی و افشین شهبازی سه تن از دانشجویان دانشگاه تبریز به همراه ابراهیم رشیدی شاعر و نویسنده آذربایجانی ذکر شده است.
افشین شهبازی دانشجوی رشته کشاورزی به همراه ابراهیم رشیدی سوم بهمن سال گذشته-۱۳۹۰- در تبریز و در خانه ی دانشجویی شهبازی بازداشت شده اند. متعاقب آن روزبه سعادتی دانشجوی رشته ی اقتصاد و محمد احدی فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی نیز به تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۰ هر دو در منازل پدری خود در شهر میانه توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده اند.
محمد احدی، روزبه سعادتی و افشین شهبازی پس از سپری کردن ۵۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و طی مراحل تحقیقات و بازپرسی ۲۴ اسفند سال گذشته به بند مالی زندان تبریز منتقل شده اند ولی ابراهیم رشیدی هنوز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز نگهداری میشود.
همچنین طی قرار دیگری که به مهرداد کرمی دانشجوی بازداشتی دانشگاه تبریز ابلاغ شده است بازداشت موقت وی به مدت ۲ماه دیگر تمدید شده است.
وی سوم دی ماه ۱۳۹۰ به هنگام پیاده شدن از سرویس دانشگاه از سوی مأمورین امنیتی بازداشت و پس از بازجویی در اداره اطلاعات تبریز به زنجان منتقل و مجددا به تبریز انتقال داده شد و در نهایت بیست و یک بهمن سال گدشته به زندان تبریز منتقل شد و اکنون در بند مالی زندان تبریز بسر می برد. مهرداد کرمی شهریور ماه سال نود نیز به دلیل شرکت در مراسم جشن تولد سعید متین پور در زنجان بازداشت شده بود.
لازم به ذکر است که بر اساس اظهارات جعفر افشارنیا که وکالت نامبردگان را بر عهده دارد، هنوز زمان برگزاری دادگاه نامبردگان مشخص نیست و وی نیز تاکنون موفق به مطالعه پرونده موکلانش نشده است.
علاوه بر افراد یاد شده آقایان معزالدین ایلاتی خامنه ، محمدرضا هادی ، شاهرخ زمانی ، محمد جراحی ، هوتن جاوید کیان ( وکیل خانم سکینه محمدی آشتیانی ) ، رسول بدلی نیز در زندان تبریز دوران محکومیت خود را سپری می کنند که شاهرخ زمانی با یازده سال محکومیت دارای بیشترین میزان محکومیت است

توقف ارسال قطعات یدکی به ایران از سوی دو شرکت خودرو سازی فرانسوی

شرکت خودرو سازی آمریکایی جنرال موتورز اعلام کرده که شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن تامین قطعات به یک شرکت خودرو ساز ایرانی را متوقف کرده است.
این دو شرکت خودروساز حدود یک ماه پیش، با خرید هفت درصد از سهام پژو توسط جنرال موتورز، یک گروه مشترک صنعتی تشکیل دادند.
به گزارش بی بی سی، از زمان اعلام خبر تشکیل گروه صنعتی مشترک جنرال موتورز و پژو، سازمانی به نام “اتحاد علیه ایران هسته ای” موج تبلیغاتی را علیه طرف آمریکایی این معامله – یعنی شرکت جنرال موتورز – براه انداخته است. این سازمان و برخی گروه های دیگر مخالف حکومت ایران، گروه خوروساز فرانسوی پژو -سیتروئن را به خاطر سابقه فعالیتش در ایران محکوم می کنند.
حال جنرال موتورز با اعلام قطع صادرات لوازم یدکی پژو به ایران تاکید کرده که مشارکتش با خودروساز فرانسوی، کاملا از قوانین ایالات متحده آمریکا درباره بازرگانی با ایران تبعیت می کند.
سازمان “اتحاد علیه ایران هسته ای” در سال ۲۰۰۸ توسط سه دیپلمات ارشد سابق آمریکا، یعنی مارک والاس، ریچارد هالبروک و دنیس راس تاسیس شد. این سازمان هدف خود را جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای اعلام کرده است.
در بیانیه ای که توسط شرکت جنرال موتورز منتشر شده آمده است: “ما درباره این موضوع – یعنی فروش لوازم خودرو به ایران – با شرکت پژو گفتگو کرده ایم. ما می دانیم که آنها از مدتی قبل تصمیم به قطع تولید و توقف ارسال تجهیزات خود به ایران گرفته بودند. این تصمیم در حقیقت پیش از آغاز مشارکت ما با این شرکت اتخاذ شده است. توافق ما با آنها کاملا با قوانین آمریکا درخصوص بازرگانی با ایران تطبیق دارد و به هیچ نحوی سودی از این توافق عاید ایران نمی شود.”
به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، وزارت دارایی آمریکا از اظهار نظر درباره این بیانیه خوداری کرده است. ۲۷% از سهام شرکت جنرال موتورز به دولت آمریکا تعلق دارد.
شرکت پژو پیشتر اعلام کرده بود که در ایران سرمایه گزاری مستقیمی ندارد و تنها به شرکت ایران خودرو لواز یدکی می فروشد. به گفته سخنگوی این شرکت، سود حاصل از فروش این شرکت به ایران خودرو، ۱.۵ در صد از کل سود شرکت پژو در سال ۲۰۱۱ را تامین کرده است