۱۳۹۱ شهریور ۱۴, سه‌شنبه

هرگونه اعدام مخالفان سیاسی از نظر شرعی غیرقابل دفاع است


بنا به گزارش های رسیده به جرس، آرش هنرور شجاعی و پیمان عارف، دو تن از زندانیان سیاسی که اخیرا از زندان اوین آزاد شده اند، با توجه به نزدیکی زمان اعدام غلامرضا خسروی، زندانی سیاسی محبوس در بند 350 که با صدور اجرائیه رییس قوه قضائیه تاریخ 20 شهریور برای اعدامش تعیین گردیده، به دیدار برخی مراجع عظام رفته و با ایشان پیرامون حکم فقهی محاربه و اعدام زندانیان سیاسی به رایزنی و گفتگو پرداختند.
در این دیدارها آیت الله رستگار جویباری با تفاوت نهادن بین بغی و محاربه، اعدام فعالان سیاسی مخالف را تقبیح نمود و گفت که محاربه به معنای حرب و ایجاد وحشت در میان مردم است و نه حرب با حکومت.
وی افزود: عنوان فقهی اقدام علیه حکومت بغی است و نه محاربه و شرایط اثبات و اسقاط و مجازات بغی نیز کاملا با محاربه متفاوت است.
آیت الله سید صادق حسینی شیرازی، از مراجع تقلید و نواده صادرکننده فتوای تحریم تنباکو نیز با عنایت به مفهوم عصر غیبت و غیبت معصوم گفت: این احکام فقط در زمان حکومت معصوم قابل اجراست و در زمان غیبت حدود تعطیل می گردد.
آیت الله سید صادق روحانی نیز اساسا مجازات محاربه را تعزیر دانسته و حداکثر مجازات محارب را 99 ضربه شلاق تعزیری اعلام نموده و هرگونه اعدام مخالفان سیاسی را از نظر شرعی غیرقابل دفاع و غیر قابل قبول دانستند.
آیت الله سید تقی قمی، پیشکسوت ترین مرجع حال حاضر قم و از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی خویی نیز با عنایت به فتاوی مرحوم خویی صدور و اجرای احکام محاربه به شکل فعلی و توسط قضات غیرمجتهد را غیر قابل قبول دانسته، آن را شرعا حرام و تعدی به دماء مسلمین اعلام نمودند.
آیت الله یوسف صانعی نیز با تاکید بر عنصر سلاح در تحقق محاربه، گفت که فراتر از بحث صغروی در این باب باید بحث کبروی نمود و گفت که وقتی شارع در حد محاربه 4 مجازات پیش بینی نموده است، چرا قضات ما به مجازات اعدام روی می آورند و از 3 مجازات دیگر روی میگردانند؟ مگر حدود الهی نیست؟ مگر خداوند نگفته نفی بلد؟ پس چرا الزاما اعدام؟
آیت الله اسدالله بیات زنجانی نیز گفت که اگر اینها در جنبش سبز بازداشت شده اند، به واسطه یک راهپیمایی نه تنها جرم محاربه تحقق نیافته است بلکه اساسا هیچ جرمی صورت نپذیرفته و باید سریعا آزاد گردند.
بیات زنجانی نیز بر شرط اجتهاد قضات تاکید نموده و گفتند برابر مشهور فتاوی فقه شیعه غیر مجتهد نمیتواند قاضی بشود و حداکثر میتواند قاضی تحکیم باشد.
لذا در صلاحیت قضات صادرکننده این آراء نیز به شدت تردید وجود دارد.
آیت الله نطنزی، از نزدیکان آیت الله العظمی سیستانی نیز بر تعطیلی حدود در عصر غیبت تاکید نموده و اعدام مخالفان سیاسی را تقبیح نمود.