۱۳۹۲ فروردین ۲۵, یکشنبه

چرا دانمارک کمک مالی برای مبارزه با مواد مخدر در ایران را قطع کرد؟

آمار بالای اعدام شدگان مرتبط با مواد مخدر در ایران، دولت‌های اروپایی را نسبت به ادامه کمک‌های مالی به این کشور مردد کرده است. دانمارک اعلام کرد که کمک‌های خود به ایران را قطع خواهد کرد.
دولت دانمارک اعلام کرده که کمک‌های نقدی خود به برنامه مبارزه با مواد مخدر ایران را قطع می‌کند. به گفته وزیر توسعه دانمارک، این کشور در ارزیابی‌هایی که کرده به این نتیجه رسیده که پول‌های اهدایی به جمهوری اسلامی به اعدام‌های بیشتر و زندانی‌های بیشتر ختم می‌شود و "اعدام و زندانی کردن انسان‌ها در شرایط غیرانسانی کاری نیست که مالیات‌دهندگان دانمارکی از آن حمایت کنند. به نوشته یک روزنامه دانمارکی، دولت این کشور سالیانه ۵ میلیون کرون دانمارک برای مبارزه با مواد مخدر به ایران کمک می‌کرده و تا دو سال آینده نیز باید ۷ میلیون کرون دیگر می‌پرداخت

پیام تسلیت مادر سهراب اعرابی برای حسن میرزاخان: فرزندم، تو هم به آرزویت رسیدی


پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی شهادت حسن میرزاخان را به خانواده وی تسلیت گفت.
به گزارش کلمه، پروین فهیمی از مادران شهدای سبز که پیش از درگذشت حسن میرزاخان با وی ملاقات داشته، با اشاره به شهادت او خطاب به وی می نویسد که «تو نیز به آرزویت رسیدی.»
حسن میرزاخان کمتر از ۵۰ روز پس از آنکه مادر سهراب اعرابی در گفت و گوی ماه قبل خود با کلمه به نام چند تن از آسیب دیدگان سرکوب های پس از انتخابات ۸۸ اشاره کرد و از مظلومیت آنها سخن گفت، جان باخت.
امید عزیزی، بهزاد یزدان پناه، حسن میرزاخان و وحید ایرانی مقدم از جمله جانبازان سبز بودند که خانم فهیمی به نام آنها اشاره و تاکید کرده بود که ظلم روا داشته شده در حق این جوانان، پنهان نخواهد ماند.
خانم فهیمی در پیام تسلیت خود می نویسد: خبر شهادت حسن برایم یادآور روزهای سخت شهادت سهرابم شد.
«حسن میرزاخان» که در زمان فوت تنها ۲۶ سال داشت، از آسیب دیدگان قطع نخاعی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که در روز ۲۶ خرداد ۸۸ در میدان ونک در اثر اصابت گلوله از پشت به مهره کمرش در محل ستون فقرات دچار قطع نخاع شد.
وی در اثر عوارض بعد از این حادثه، پس از تحمل نزدیک به ۴ سال رنج و سختی، به شهادت رسید و روز گذشته در قطعه ۵۰ بهشت زهرا که از قطعه های متعلق به شهدا و در اختیار بنیاد شهید است، به خاک سپرده شد.
بنیاد شهید و امور ایثارگران برای این آسیب دیده حوادث سال ۸۸ کارت جانبازی صادر کرده بود و پس از درگذشت وی نیز قبری را در قطعه شهدا به وی اختصاص داد. خبرگزاری و سایت های حکومتی هم خبر درگذشت حسن میرزاخان را منتشر کردند و او را «جانباز فتنه ۸۸»! نامیدند.
پیش از این و در جریان کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری در تظاهرات روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ هم رسانه ها و نهادهای حکومتی تلاش کردند با صدور کارت و صحنه سازی، تلاش کنند به معرفی قربانیان سرکوب ها به عنوان بسیجی و حامی حاکمیت فعلی بپردازند و بدین ترتیب تلاش کنند خون این شهیدان را مصادره کنند.
متن پیام تسلیت پروین فهیمی که در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:
خانواده محترم و دلسوخته فرزندمان حسن میرزاخان
بسیار برایم خبر شهادت ایشان باعث تاسف و تاثر گردید و یادآوری روزهای سخت شهادت سهرابم شد. چون حسن را ملاقات کرده بودم و در صحبت هایش می گفت که اینگونه زندگی را دوست ندارم و ای کاش من هم مانند سهراب و فرزندان دیگر شهید می شدم.
فرزند من، عزیزم، تو نیز به آرزویت رسیدی.