۱۳۹۱ شهریور ۲۱, سه‌شنبه

جلسه مجلس و سخنگوی وزارت خارجه: احتمال تکرار اقدام کانادا از سوی چند کشور ديگر

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره حضور سخنگوی وزارت خارجه در جلسه اين کميسيون و توضيحات ارائه شده به اعضا، گفت: در اين جلسه اين موضوع مطرح شد که احتمال تکرار اقدام کانادا در تعطيلی سفارت درايران توسط کشورهای ديگر با هدف خنثی سازی موفقيت ايران در برگزاری اجلاس نم و تبليغات رسانه ای در جهت اهداف خود وجود دارد.حسين سبحانی نيا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، با اشاره به جلسه روز گذشته کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، با حضور سخنگوی وزارت خارجه اظهارداشت: در اين جلسه بيشتر به مباحث تعطيلی سفارت کانادا و اقدام عجولانه اين کشور پرداخته شد.
وی ادامه داد: در توضيحات مسئولان وزارت خارجه اشاره شد که ممکن است در پی اقدام کانادا ديگر کشورها نيز از اين روش يا روشهای ديگر استفاده کنند. از جمله اينکه آلمان نيز تصميم به تشديد تحريم ها عليه ايران گرفت.
عضو هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان کرد: دليل عمده اين نوع برخوردها موفقيت های ايران از جمله موفقيت در برگزاری اجلاس نم در تهران است که کشورهای غربی نمی توانند آن را تحمل کنند و به دنبال اقدامات تبليغی و رسانه ای در جهت اهداف و سياست های خود هستند. چه بسا ديگر کشورها نيز از اين شيوه استفاده کنند. آنچه مسلم است اين نوع اقدامات برای خنثی سازی فضای خوب پس از برگزاری اجلاس تهران انجام می شود.
وی گفت: البته وزارت خارجه اعلام کرد که پاسخ منطقی و در شان نظام به اين اقدام کانادا خواهد داد.
سبحانی نيا تصريح کرد: در اين جلسه تاکيد شد وزارت خارجه برای اينکه مشکلی برای هموطنان ايرانی در کانادا پيش نيايد تمام تلاش خود را خواهد کرد تا کارهای آنها به خوبی رسيدگی شود.
عضو کميسيون امنيت ملی وسياست خارجی درباره توضيحات وزارت خارجه درخصوص ترجمه اشتباه سخنان مرسی نيز گفت: همان توضحياتی که از سوی وزير خارجه درباره اين موضوع در صحن علنی روز يکشنبه مطرح شد، مجددا در کميسيون تکرار شد و بيان شد که به گفته آقای ضرغامی رئيس سازمان صداو سيما اين مترجم توبيخ شده است.

هاشمی رفسنجانی خواستار برگزاری انتخابات «آزاد و شفاف» شد

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه، ۲۰ شهریورماه، درباره انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری در ایران گفت: «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه با اعضای انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران دیدار کرده و این دانشجویان «پرسش‌های مکرری درباره راه‌های خروج از وضع کنونی» داشتند.

بنا بر این گزارش، هاشمی رفسنجانی «تدبیر، عقلانیت، دوری از افراط و تفریط و جنجال‌آفرینی‌های کاذب» را از راه‌های برون‌رفت از شرایط فعلی دانست و خواستار «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی» شد.

وی در ادامه «بازگشت به تجربه مشترک نظام از قبل از پیروزی انقلاب تاکنون» را راه درست و اساسی حل معضلات و مشکلات ایران خواند.