۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

از این پس کودکان متقاضی پناهندگی که بتنهایی به دانمارک آمده اند نیز می توانند به کشورهای خود اخراج شوند

اگرچه اداره مهاجرت سوئد با ترفندهای مختلف از جمله عکسبرداری از استخوانبندی اینگونه متقاضیان و مراجعه به پزشک سن بسیاری از این متقاضیان را بعنوان بالای 18 سال ثبت می کند اما دانمارک پا را از این نیز فراتر نهاده و بر اساس قانونی که در روز جمعه 16 دسامبر در پارلمان این کشور به تصویب رسید از این پس کودکان متقاضی پناهندگی که بتنهایی به دانمارک آمده اند نیز می توانند به کشورهای خود اخراج شوند, حتی اگر امکان تماس با والدین آنها در کشور موطنشان وجود نداشته باشد. اکثرا این متقاضیان تبعه کشور افغانستان هستند.
هدف از تصویب این قانون جلوگیری از ورور هر چه بیشتر نوجوانانی است که بتنهایی وارد دانمارک شده و تقاضای پناهندگی تسلیم می کنند. در سال گذشته 529 نفر به این صورت از دانمارک تقاضای پناهندگی کرده اند که در مقایسه با سال 2007 دو برابر شده است. بنا بر قوانین گذشته حتی اگر این کودکان موفق به دریافت پناهندگی نمی شدند چون امکان ردیابی و تماس با والدین یا سرپرست آنان وجود نداشت اداره مهاجرت سرانجام به آنها اقامت می داد. اما اینک با تغییر قانون, اداره مهاجرت می تواند کودکان زیر 18 سالی را که بعنوان متقاضی پناهندگی به دانمارک آمده اند به کشورشان اخراج کند حتی اگر امکان برقراری تماس با سرپرست آنها وجود نداشته باشد.
دو کشور دانمارک و نروژ در همکاری با یکدیگر مرکز پذیرشی را که مقر آن در کابل پایتخت افغانستان است تشکیل داده اند که مسئولیت پذیرش این افراد اخراج شده را بر عهده خواهند گرفت.
دولت دانمارک جهت تصویب این قانونی از حمایت “حزب مردم دانمارک” و “حزب دمکرات مسیحی” این کشور برخوردار بوده است.
“کارشتن لاریتسن” مسئول سیاست همپیوستگی حزب “ونستره” در دانمارک در حمایت از این تغییر قانون می گوید: “این افراد مشمول تعریفی که در حقوق بین الملل از یک متقاضی پناهندگی بعمل می آید نمی شوند. بلکه نوجوانان و جوانانی هستند که پدران و مادرانشان با پرداخت مبالغ هنگفت به قاچاقچیان آنها را به دانمارک می فرستند و هدفشان این است که پس از گرفتن اقامت برای آنها بقیه افراد خانواده نیز بتوانند بعنوان پیوند با آنها به دانمارک بیایند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر