۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

نسرين ستوده وکيل حقوق بشری يکی از سه نامزد دريافت جايزه حقوق بشری مارتين انالز در سال ۲۰۱۲ شد. دو نامزد ديگر لوان سوات (راهب کامبوجيايی) و مرکز حقوق بشر بحرين هستند
ميشلن کالمی ـ ری اسامی نامزدهای دريافت جايزه مارتين انالز برای مدافعان حقوق بشر در سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد
ژنو- ميشلن کالمی ـ ری، رئيس جمهور پيشين سويس که به تازگی به رياست بنياد مارتين انالز (Martin Ennals) نيز منصوب شده، امروز در يک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ آينارد (Palais Eynard) ژنو در کشور سويس اسامی نامزدهای دريافت جايزه مدافعان حقوق بشر اين بنياد در سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد. اين جايزه مهمترين جايزه جنبش حقوق بشر در سطح بين المللی است.
اين خبر و کنفرانس مطبوعاتی در فاصله ۱۱- ۱۱:۳۰ به وقت ژنو در وب سايت http://www.martinennalsaward.org/ پخش خواهد شد.
اسامی سه نامزد دريافت اين جايزه در سال ۲۰۱۲ به شرح زير است:
لون سوات، روحانی، از کشور کامبوج. سوات که يک راهب بودايی اهل سيم ريپ (Siem Reap) است در ماه مارچ ۲۰۰۹ شاهد تخليه اجباری خانواده خود و ساير اهالی آن روستا از خانه هايشان بود.. تخليه اجباری که مردم را از خانه هايشان بيرون می راند در اغلب موارد بدون پرداخت خسارت به آنها انجام می شود. با وجود تمام تهديدهای خشونت آميز و تهديد به دستگيری و خلع لباس کردن او، اين بودايی طرفدار عدم خشونت، با استفاده از نوارهای ويديويی، شعر و ترانه از حق مسکن دفاع می کند، اما اين دفاع وی در اصطکاک با منافع اقتصادی بسيار قوی ديگر قرار می گيرد. سوات با تهديدات بسيار جدی مواجه است.
نسرين ستوده، يک زنِ وکيل دادگستری از کشور ايران، در حال حاضر به اتهام «تبليغ عليه نظام»، «تبانی و گردهمايی برای اقدام عليه امنيت ملی» و «عضويت در يک سازمان غيرقانونی» در حال گذراندن محکوميت ۱۱ سال[۱] زندان خود است. نسرين ستوده وکيل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که شيرين عبادی، گيرنده جايزه صلح نوبل، تاسيس کرده است. شيرين عبادی که هم اکنون در خارج از ايران در تبعيد به سر می برد درباره ستوده می گويد: «او يکی از آخرين وکلای مدافع شجاع حقوق بشری است که برای دفاع از قربانيان موارد نقص حقوق بشر در ايران، تمام خطرات را به جان خريده است»
مرکز حقوق بشر بحرين (BCHR) که به دليل ارايه اسناد موارد نقض حقوق بشر در آن کشور هم اکنون در سطح بين المللی شناخته شده است. با وجود تمام آزار و اذيت های دولت بحرين که همواره اعضای مرکز حقوق بشر بحرين را به اتخاذ اقدامات قانونی در صورت ادامه فعاليتشان تهديد کرده، اين مرکز به اطلاع رسانی به سازمان های غيردولتی بين المللی و جامعه ديپلماتيک در بحرين ادامه می دهد و در سطح کشور و بين المللی از تغييرات دمکراتيک در اين کشور پادشاهی در خليج فارس پشتيبانی می کند.
اين سه نامزد در نهايت دقت توسط ۱۰ سازمان حقوق بشر زير که اعضای هیأت داوری بنياد مارتين انالز هستند، انتخاب شده اند: عفو بين الملل، ديده بان حقوق بشر، سازمان حقوق بشر اول (Human Rights First)، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، سازمان فرانت لاين (Frontline)، کميسيون بين المللی حقوقدانان، دياکونی آلمان (German Diakonie)، سرويس بين المللی حقوق بشر، و هاريداکس (HURIDOCS).
گيرنده اين جايزه در تاريخ دوم اکتبر ۲۰۱۲ (۱۱ مهر ۱۳۹۱) در مراسم سالانه که با همکاری شهر ژنو (Ville de Genève) در سالن ويکتوريا برگزار می شود، معرفی خواهد شد.
برای اطلاعات، عکس و ويديوهای ديگر در ارتباط با نامزدهای امسال، به وبگاه http://www.martinennalsaward.org مراجعه کنيد و يا از طريق پست الکترونيکی info@martinennalsaward.org و يا شماره تلفن ۲۵ ۴۹ ۸۰۹ ۲۲ ۴۱+ تماس بگيريد.
ترجمه فارسی و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر)