۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

وزیر خارجه آلمان: ادامه تحریم ‌به جای حمله نظامی به ایران

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان‌، در گفت‌وگویی با مجله "فوکوس" در روز شنبه (۲۴ مارس/۵ فروردین) درباره پیامدهای حمله نظامی به ایران هشدار داد. وزیر امور خارجه آلمان گفت که باید از بحث پیرامون حمله‌ نظامی به ایران پرهیز کرد.
وستروله تاکید کرد که «سیاست تحریم‌علیه ایران زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که کشورهای بیشتری تا حد ممکن در آن مشارکت داشته باشند. بدین خاطر بحث درباره سناریوهای نظامی برای حل مناقشه اتمی کارساز نیست».
وزیر امور خارجه آلمان بار دیگر بر پشتیبانی برلین از اسرائیل تاکید کرد. وی گفت: «حق بقا و امنیت اسرائیل بخشی از مصلحت دولتی در آلمان به شمار می‌آید و این موضوع د‌ه‌ها سال است که اعتبار داشته و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.»
در محافل سیاسی و رسانه‌ای اسرائیل گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره حمله هوایی احتمالی این کشور به تاسیسات و مراکز اتمی ایران صورت می‌گیرد که به نظر بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی از جمله وزیر دفاع آلمان می‌تواند پیامدهای ناگواری برای منطقه در پی داشته باشد. در حال حاضر آمریکا و کشورهای اروپایی می‌کوشند با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها ایران را به تغییر برنامه اتمی خود وادارند.
توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان، در روز سه‌شنبه (۲۰ مارس/۱ فروردین) در دیدار با اهود باراک، همتای اسرائیلی خود، گفت که درگیری نظامی با ایران خطرات پیش‌بینی نشده‌ای را برای اسرائیل و تمامی منطقه به همراه خواهد داشت. وی تاکید کرد که همه طرف‌ها باید در اظهارات‌شان خویشتن‌داری نشان دهند و از تحریکات نظامی بپرهیزند.
در مقابل اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، گفت باید همه گزینه‌ها را در نظر گرفت. باراک تصریح کرد که «یک ایران اتمی برای جهان پذیرفتنی نیست

ایران مواد سمی، اسلحه و کارشناس به سوریه می‌فرستد

مقامات رسمی غرب ایران را متهم کردند که با ارسال اسلحه و مواد سمی به رژیم اسد کمک می‌کند. به گفته این مقامات کارشناسان امنیتی ایران با کنترل اینترنت و نصب دستگاه‌های شنود در سرکوب مخالفان مشارکت دارند.
انزوای هرچه بیشتر رژیم اسد سبب تشدید بحران سیاسی در سوریه شده است. پس از برقراری تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه سوریه حال سفر خانواده اسد به اروپا نیز ممنوع شده است. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که ادامه نا‌آرامی‌ها سبب جدایی بیشتر نظامیان از ارتش سوریه شده است.
در این میان اتکای رژیم اسد به متحدان خارجی‌اش افزایش یافته است. خبرگزاری رویترز در روز جمعه (۲۳ مارس/۴ فروردین) به نقل از مقامات رسمی آمریکا و اروپا گزارش داد که «تهران دستگاه‌های شنود و نظارت الکترونیکی به سوریه ارسال کرده است».
خبرگزاری رویترز که نام این مقامات را فاش نساخته می‌نویسد که «جمهوری اسلامی به سوریه مواد سمی ارسال کرده و کارشناسان امنیتی ایران نیز در دمشق به سر می‌برند». این نخستین بار است که ایران متهم به ارسال "مواد سمی" به سوریه می‌شود.
وظیفه اصلی کارشناسان ایرانی دادن اطلاعات در امور امنیتی و آموزش شیوه‌های مبارزه با مخالفان به نیروهای امنیتی سوریه است. برخی از کارشناسان امنیتی ایران به منظور کمک به رژیم اسد اقامت‌های طولانی‌تری را در سوریه تدارک دیده‌اند
تاکتیک جدید "ارتش آزاد سوریه"
در حالی‌که نیروهای نظامی طرفدار اسد با تانک، توپ و خمپاره‌انداز تلاش می‌کنند مقاومت مخالفان در شهرهای حمص، حماه و ادلیب را در هم شکنند، "ارتش آزاد سوریه" به تاکتیکی جدید روی آورده است. کارشناسان نظامی که تحولات سوریه را زیر نظر دارند اشاره می‌کنند که مخالفان با «حملات محدود به مراکز نظامی و امنیتی، جنگی فرسایشی علیه رژیم اسد را آغاز کرده‌اند».
ویدئوهایی از نبردهای چریک شهری به خارج ارسال شده که در آن نشان داده می‌شود چگونه مخالفان پس از حمله به یک تانک ارتش سوریه و انهدام آن محل درگیری را به سرعت ترک می‌کنند.
کارشناسان نظامی بر این باورند که این تاکتیک در روزهای آینده بیش از پیش از سوی مخالفان مسلح به کار گرفته خواهد شد. به گفته این کارشناسان، مخالفان با تشکیل فرماندهی نظامی مشترک اجرای این گونه عملیات را به صورتی منظم‌تر دنبال خواهند کرد.
کریس بلامی، تحلیل‌گر مسائل نظامی در لندن، می‌گوید: «حملات نظامی از طریق انفجار بمب‌هایی خودرو در برابر مراکز امنیتی و خرابکاری در خطوط راه‌آهن به معنای اجرای عملیات در پشت جبهه است.» این امر سبب خواهد شد که رژیم اسد نتواند در یک جبهه بزرگ به مقابله با مخالفان بپردازد

حمله به سفارت ایران در ترکیه با کوکتل مولوتوف، رادیو فردا

گزارش‌ها حاکی است که پلیس ترکیه دو ایرانی را به اتهام حمله به سفارت ایران در آنکارا و پرتاب کوکتل مولوتف به سمت ساختمان سفارت جمهوری اسلامی بازداشت کرده است.
خبرگزاری‌ آناتولی ترکیه گزارش کرده است که این دو ایرانی صبح جمعه سه کوکتل مولوتف به سمت سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا، پایتخت ترکیه، پرتاب کرده‌اند که بر اثر آن بخشی از حیاط جلوی سفارت گرفتار حریق شده و مقام‌های سفارت این آتش را مهار کرده‌اند.
هیچ گزارشی در خصوص مجروح شدن فرد یا افرادی در اثر حمله به سفارت جمهوری اسلامی که در مرکز شهر آنکارا واقع است منتشر نشده است.
خبرگزاری آناتولی ترکیه می‌گوید این دو ایرانی در اعتراض به این‌که کار اداری‌شان از سوی سفارت ایران «به کندی صورت می‌گرفت» دست به چنین اقدامی زده‌اند.
در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف بارها محل تجمع معترضان بوده است.
در این مدت در مواردی نیز سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف مورد هجوم قرار گرفته است.
طی سه سال گذشته از جمله سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در فرانسه، بریتانیا،‌ سوئیس و نروژ مورد حمله معترضان قرار گرفته است که در مواردی معترضان با سنگ و مواد آتش‌زا به سفارتخانه‌ها حمله کرده‌اند و شیشه‌های آنها را شکسته‌اند