۱۳۹۱ مرداد ۵, پنجشنبه

«۲۸ زندانی کرد محکوم به اعدام در ۵ زندان کشور»


‫تحقیقات کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که هم‌اکنون حداقل ۲۸ تن زندانی کرد که با اتهام‌های سیاسی و امنیتی مواجهند در زندان های سنندج، ارومیه، سمنان، رجایی شهر، سقز در انتظار اجرای حکم اعدام و یا تایید/نقض حکم دادگاه بدوی در دادگاه های عالی هستند. از این تعداد ۱۷ تن حکم قطعی اعدام دریافت کرده‌اند و ۱۱ زندانی دیگر حکم اولیه اعدام گرفته‌اند و در انتظار رای دیوان عالی کشور هستند. در مورد برخی از اسامی که در این گزارش پیش رو دارید پیش‌تر اطلاعاتی در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.
‫اما در برخی موارد مرتبط با زندانیان‌ کرد که با اتهامات سیاسی و امنیتی مواجه هستند، به دلیل مشکلاتی که در مسیر اطلاع‌رسانی وجود دارد از جمله محدودیت‌هایی که  نیروهای امنیتی بر خانواده‌های این زندانیان ایجاد می‌کنند و فضای بسته اجتماعی سیاسی که در آن امکان فعالیت‌های اطلاع‌رسانی فعالان حقوق بشر عملن به کم‌ترین میزان خود کاهش پیدا کرده است، اطلاعات چندانی در خصوص این پرونده‌ها وجود ندارد. کمپین توانسته است که از طریق وکلا یا خانواده زندانیان توسط منابع محلی اطلاعاتی را در خصوص وضعیت حداقل ۱۷ تن از افرادی که محکوم به زندان هستند به دست آورد.
‫هم‌چنین در این گزارش اسامی ۱۰تن از افرادی که قوه قضاییه ادعا می‌کند وابسته به گروه‌های مذهبی سلفی‌ مذهبی و به خاطر شرکت در عملیات مسلحانه از سوی دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده‌اند، درج شده است. مشخصات این افراد در انتهای این گزارش آمده است. علاوه بر این سه تن دیگر به نام‌های فخر‌الدین فرجی، چنگیزقدم خیر و شورش رضایی که در درگیری‌های مسلحانه دستگیر شده‌اند اتهام محاربه به‌ آن‌ها تفهیم شده است و به گفته فعالان محلی خانواده‌های آن‌ها نگران آن هستند که افراد شده با حکم اعدام مواجه شوند.
‫تحقیقات کمپین نشان می‌دهد که در بسیاری از پرونده‌های یاد شده مراحل قانونی دادرسی رعایت نشده، متهمان به وکیل دست‌رسی نداشته و اظهارات آن‌ها در مراحل دادرسی مورد توجه قرار نگرفته است. در برخی از موارد یاد شده که در زیر می‌آید، متهمان مدعی شده‌اند که در زمان بازجویی مورد آزار و اذیت و شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌اند. به گفته خانواده برخی از متهمانی که چنین ادعاهایی را حتا با نوشتن نامه از زندان مطرح کرده‌اند، قوه قضاییه تحقیقات مستقل برای بررسی ادعاهای یاد شده انجام نداده است. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار این گزارش، از مقامات قضایی می‌خواهد که با اعمال وسواس جدی در بررسی اظهارات زندانیان یاد شده و هم‌چنین اطمینان خاطر از قانونی بودن مراحل دادرسی و صدور احکام اعدام، نسبت به بازبینی احکام یاد شده اقدام جدی به عمل آورد

دیپلمات سابق ایران: نیروهای وابسته به سپاه قدس ایران به سوریه منتقل شدند


مهدی ساوالان ‎‎پور - سردار احمد وحیدی در خصوص اعزام نیروی نظامی ایران به سوریه گفت: چنین چیزی نیاز نیست و ما اعتقاد داریم که دولت و ارتش سوریه از عهده وظایفی که در راستای مقابله با تروریست‌ها دارند، برمی‌آیند.
وزیر دفاع در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ایران در حال حاضر در سوریه دارای نیروی نظامی است، تاکید کرد: این مطلب صحیح نیست و کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتی است که خودشان انجام دادند. ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد.
در این رابطه محمدرضا حیدری کنسول سابق ایران در نرو‎ژ با رد سخنان وزیر دفاع ایران به خبرنگار ما گفت: بر اساس اطلاعات دقیقی که در اختیار داریم اخیرا شاهد این مساله هستیم که ایران نیروهای حزب الله لبنان و نیروهای جیش المهدی وابسته به جناح مقتدی صدر که وابسته به نیروی قدس هستند را به سوریه اعزام کرده و تمامی امکانات خود را در این کشور متمرکز می کند.
وی ادامه داد: در حقیقت سران نظام به دنبال این هستند که اگر قرار است رویارویی نظامی هم صورت گیرد خارج از مرزهای ایران و در منطقه سوریه باشد تا بتوانند با فراق بال به کشورهای غربی ضربه وارد کنند.
سخنگوی کمپین سفارت سبز شرایط کنونی سوریه را صحنه تقابل جمهوری اسلامی و غرب دانست و تصریح کرد: خامنه ای و مشاوان مورد اعتمادش به خوبی به این مساله که در آستانه مقابله با غرب هستند اذعان دارند و بهترین مکان برای آنها در حال حاضر سوریه است تا بتوانند با استفاده از عواملی مانند مشکلات اقتصادی غرب و پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان را به نفع خود تغییر دهند.
وی ادامه داد: دو هدف عمده برای حضور نیروهای وابسته ایران در سوریه وجود دارد، اول اینکه حکومت بشار اسد را حفظ کنند و دوم، از برگی که در اختیارشان است برای گرفتن امتیاز در بحث هسته ای و کاهش تحریم ها استفاده کند.
حیدری با بیان اینکه مقامات جمهوری اسلامی آشکارا از انفجاراتی که در عراق و افغانستان به وقوع می پیوندد خوشحال است، خاطر نشان کرد: با شدت گرفتن تحریم نفتی ایران از سوی غرب، سران نظام به دنبال مقابله با آن با متشنج کردن فضای عراق است تا نتواند نفت خود را به راحتی تولید و صادر کند.
وی ادامه داد : انفجار در خطوط نفتی عراق بوسیله نیروهای وابسته به ایران باعث می شود عملا بازار جهانی نفت با خلا مواجه شده و بالا رفتن قیمت را به دنبال داشته باشد تا به نوعی کشورهای غربی برای دور شدن از مشکلات اقتصادی افزایش قیمت نفت از ادامه تحریم ها بر ضد ایران دست بردارند.
دیپلمات سابق ایران ایران در نروژ با اشاره به تحرکات اخیر جناح وابسته به هاشمی در داخل و خارج از کشور گفت: سران نظام هم زمان با مساله سوریه استراتژی جدیدی را دنبال می کنند و به دنبال القاء این مساله به کشور های غربی هستند که تمامی مشکلات و گرفتاری های موجود در روابط خارجی و بحث هسته ای مربوط به دولت احمدی نژاد است.
وی ادامه داد: با توجه به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری در ایران؛ به دنبال دادن این پیام به کشورهای غربی هستند که با تغییر دولت و آمدن دولت معتدل و میانه رو مشکلات حل خواهد شد و این مساله به طور جدی از سوی عوامل هاشمی با حمایت شخص خامنه ای در خارج از کشور تبلیغ می شود.
حیدری در خصوص مذاکرات روز گذشته ما بین هلگا اشمیت، معاون اشتون که نمایندگی گروه ۱+۵ را بر عهده دارد با علی باقری، معاون سعید جلیلی تصریح کرد: باقری فردی است که مدارج ترقی را در نظام جمهوری اسلامی یک شبه طی کرد و به معاونت سعید جلیلی رسید و وی تنها بازگو کننده نظرات خامنه ای در مذاکرات است.
وی ادامه داد: ایران در مذاکرات در ابتدا خواهان لغو تحریم هاست تا پس از آن درباره تحویل اورانیوم غنی شده و تعطیلی مراکزی مانند تاسیسات هسته ای فردو مذاکره کند.
سخنگوی کمپین سفارت سبز با اشاره به سخنان خامنه ای که شرایط کشور را به کوهنوردی تشبیه کرده که در بالا رفتن از کوه مشکلاتی نیز پیش می آید و غرب همچون اتوبوسی است که در بهمن مانده است، گفت: مسولان جمهوری اسلامی در این توهم غرق شده اند که با توجه به مشکلات اقتصادی در غرب و چالشی که آنها در عراق و افغانستان و سوریه دارند نخواهند توانست جبهه جدیدی را بر ضد ایران باز کنند و این مشکلات باعث خواهد شد که کشورهای غربی از مواضع خود کوتاه آمده و دست دوستی به سوی ایران دراز خواهند کرد.
وی ادامه داد: آنها از این مساله غافل هستند که مشکلات اقتصادی و اجتماعی که در کشور به خاطر سوء مدیریت وجود دارد و فشار مضاعفی را که به مردم وارد می کند باعث پایین آمدن جایگاه رهبری شده و کشورهای غربی هم از این امر به خوبی آگاه هستند و بعید است از مواضع خود کوتاه بیایند

دستگیری‌های وسیعِ اعضای شهرداری و شورای شهر اراک


روزنامه جمهوری اسلامی از  دستگیری‌های وسیع  در شهرداری و شورای شهر اراک خبر داده است.
براساس این گزارش علیرغم گذشت بیش از ده  روز درباره این واقعه اطلاع رسانی نشده و  عدم اطلاع رسانی در این زمینه موجب انتشار شایعات زیادی در شهر شده  است.
پیش از این فريبا آقاباقري از اعضاي شوراي شهر اراك از بازداشت شهردار اراک،معاون وی و يك عضو شوراي شهر به اتهام فساد مالي خبر داده بود.