۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

هشدار نسبت به تکرار مجدد ماجرای سعید امامی


یک نام بر پیشانی فجایعی که طی یک دهه گذشته در ایران رخ داده است، به چشم میخورد. این نام البته از آن دو نفر است: معاون وزیر اطلاعات در دوره فلاحیان و دیگری دادستان تهران؛ سعید امامی و سعید مرتضوی
شباهت این دو، تنها در نام آنها نیست، در جنایاتی که در حق ملت و کشور ایران مرتکب شده اند نیز هست.
برای شمارش فجایع این دو باید تاریخ دو دهه اخیر را به دقت خواند و مو به مو از جنایاتشان نام برد که در این فضا نمی گنجد و از حوصله این بحث خارج است، اما شاید تنها چند نمونه از فجایعی که این دو سعید آفریدند که ذهن ها به خوبی آنها را به خاطر دارد برای مثال کافی باشد، یکی بمبگذاری در حرم رضا در روز عاشورای حسینی در 30 خرداد 1373، سازماندهی ترورهای خارج از کشور در دوره وزارت فلاحیان در اطلاعات یا فاجعه قتل های زنجیره ای که این روزها مصادف است با سالگرد سلاخی وحشیانه مرحوم فروهرها و همینطور قتل زهرا کاظمی و فاجعه کهریزک نام این دو سعید را برای همیشه در ذهن ملت ایران حک کرده است.
گرچه اولین سعید نامی آشنا برای مردم نبود و تنها زمانی شهره خاص و عام شد که سر از زندان درآورد و کمی بعد خبر "سرکشیدن داروی نظافت" و مرگ او در بحبوحه پرونده قتل های زنجیره ای رازهای بسیاری را در خاک مدفون کرد تا بخش مهمی از تاریخ امنیتی - اطلاعاتی کشور و نام عاملان و عامران قتل های وحشیانه زنجیره ای همچنان در پرده بماند...؛ اما با سعید دوم برخلاف همنام او، همه از همان ابتدای مسئولیتش بخوبی آشنا شدند.
هرچه سعید امامی به واسطه شغلی که داشت، نامش در جنایاتی که خلق میکرد، مخفی می ماند، اما ولع قدرت و شهرت سبب شده بود تا با سعید مرتضوی - از همان سالها که همنام او در خفا به نام "حفظ امنیت ایران" علیه شهروندان و ایرانیان جنایت می کرد- همه آشنا شوند و نام او را به خاطر بسپارند.
این دو سعید اما شباهت دیگری نیز احتمالا خواهند داشت که بسیاری را نگران کرده است: عاقبت کار آنها
با برگزاری انتخابات ایران و فجایعی که پس از آن به بار آمد، به خصوص افشای آنچه در بازداشتگاه مخوف کهریزک رخ داد، نام سعید مرتضوی دوباره برسر زبان ها افتاد.
گرچه در ده سال گذشته نام او در کنار عناوینی همچون "جلاد مطبوعات" و "قاتل زهرا کاظمی" در میان مردم همواره مطرح بود، اما اینبار عنوان "متهم اصلی پرونده کهریزک" را دوستان و همفکران سعید مرتضوی به او اعطا کردند و بازی آخر دادستان تهران از همینجا آغاز شد.
سعید مرتضوی که در تمام این سالها – حتی در سال 83 و پس از انتشار گزارش هیات منتخب رییس جمهور وقت مبنی بر دست داشتن او در قتل زهرا کاظمی- هرگز خود را ملزم به پاسخ و توضیح ندیده بود، با شدت گرفتن زمزمه نام خود تحت عنوان "متهم کهریزک" تلاش گسترده ای را آغاز کرد تا طبق روال این سالها از قانون فرار کند؛ اما اینبار نتوانست.
دادستان تهران که با 42 سال سن، هفت سال بر این مسند تکیه زده بود، در تاریخ هشتم شهریورماه 1388 رسما اختیارات خود را از دست داد و از مقام خود عزل شد. گرچه در ظاهر "معاونت دادستان کل کشور" صندلی جدید مرتضوی شد، اما این فقط ظاهر قضیه بود؛ بسیاری آن را خلع ید و راندن او از عرصه مدیریت قضایای پس از انتخابات تحلیل کردند. حقوقدانان نیز تصریج داشتند که براساس قانون، معاونت دادستان کل، در عمل از اختیارات و نقش دادستان تهران برخوردار نیست

هفتاده درصد ايراني‌ها درآمد كمتر از 450 هزار تومان دارند


رئيس مركز آمار ايران با اشاره به درآمد و جمعيت هر يك از خوشه‌هاي درآمدي كه در طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار مشخص شده است، گفت: حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني زير 450 هزار تومان درآمد دارند.محمد مدد در مورد جمعيت هر يك از خوشه‌هاي درآمدي در كشور، خاطرنشان كرد: جمعيت خوشه اول كه در برگيرنده 4 دهك پائين درآمدي است، 29 ميليون نفر و خوشه دوم يعني سه دهك بعدي معادل 20 ميليون نفر است. رئيس مركز آمار در خصوص در‌آمد هريك از خوشه‌ها، گفت‌: ميانگين درآمدي خانوارهاي خوشه‌ اول كمتر از 350 هزار تومان، خوشه دوم از 350 تا 450 هزار تومان و ميانگين درآمدي خوشه سوم بيشتر از 450 هزار تومان است. با توجه به جمعيت 70 ميليوني ايران و مقايسه مجموع جمعيت دو خوشه اول كه حدود 49 ميليون نفر است، مشخص مي‌شود كه حدود 70 درصد خانوارهاي ايراني درآمدي كمتر از 450 هزار تومان دارند. براساس خوشه‌بندي مركز آمار ايران چهار دهك اول در خوشه اول، سه دهك دوم در خوشه دوم و سه دهك آخر كه بيشترين درآمد را دارند در خوشه سوم قرار مي‌گيرند. براساس گزارش مركز آمار تنها چهار درصد از دهك اول جامعه صاحب خودرو هستند، در حالي 50 درصد از دهك دهم خودرو دارند. بنابراين گزارش متوسط مساحت زير بناي واحد مسكوني دهك اول 89 متر و دهك دهم 160 متر مربع است و متوسط ارزش ملك براي خانوارهاي دهك اول بالغ بر 10 ميليون تومان و براي دهك دهم بيش از 150 ميليون تومان است

عکس: مشایی کوچک و احمدی نژاد کوچک


فيلمي از كارهاي خنده دار بوقلمون