۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

لباس زنانه بر تن مردان؛ شکستن یک تابو


پوشاندن لباس زنانه بر تن مردی متهم در مریوان و گرداندن او در خیابان، ابتدا زنان مریوان و سپس مردان خطه کردستان را به اعتراض واداشت. کمپین "زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچکس نیست" به همین منظور راه افتاده است.
 چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۶۰ زمانی که ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران، سوار بر هواپیمای بویینگ ۷۰۷ ایران را ترک کرد، رسانه‏‌های دولتی اعلام کردند که او لباس زنانه بر تن کرده و آرایش کرده بود.
 ابوالحسن بنی صدر بعد از رسیدن به فرانسه این شایعه را تکذیب کرد و معلوم شد که رسانه‏‏‌ها تنها به منظور تحقیر وی، این شایعه را بر سر زبانها انداخته‏‌اند.
۲۸ سال بعد در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، لباس زنانه را بر تن یکی از فعالان سرشناس جنبش دانشجویی کرد. این بار اما تکنولوژی هم به یاری آمد و عکس‏‌هایی از مجید توکلی با چادر و مقنعه منتشر و اعلام شد که وی با لباس زنانه قصد فرار داشته است.دوستان و همراهان او اما و نیز مردمی که در آن روز از چهارراه کالج تهران عبور می‏کردند، شاهد کتک خوردن مجید توکلی توسط سرنشینان دو خودروی پژو و یک ون سفید رنگ و بردن او بعد از این ضرب و شتم بودند.
 بعد از انتشار عکس مجید توکلی با لباس زنانه، کمپینی اینترنتی در حمایت از او به راه افتاد. مردانی از سراسر دنیا عکس باحجاب خود را در صفحه این کمپین منتشر ‏‏کردند.هرچند انتقاداتی نیز به این حرکت شد و برخی آن را بازتولید نگاه مردسالارانه و به نوعی دفاع از مردانگی دانستند اما بازتاب جهانی این حرکت درخور توجه بود.حالا نزدیک به چهار سال بعد از خبر مجید توکلی و ۳۲ سال پس از خروج بنی‏‌صدر از ایران، دادگاهی در شهر مریوان یک متهم را که در یک نزاع خانوادگی شرکت داشت، محکوم به گرداندن در سطح شهر با لباس زنانه کرد.این حکم روز دوشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) در شهر مریوان اجرا شد و متهم مرد در حالی که یک روسری قرمز به سر داشت در شهر گردانده شد.این بار دیگر خبر و شایعه و رسانه نبود؛ حکمی قضایی بود برای تنبیه یک متهم و سال هم سال ۱۳۶۰ نبود. زنان مریوان زودتر از همه دست به اعتراض زدند و فردای روز اجرای حکم، با پوشیدن لباس زنانه در خیابان‌های مریوان فریاد اعتراضشان را بلند کردند.یک روز بعد از اعتراض مدنی زنان در مریوان، مسعود فتحی، روزنامه نگار کرد، عکسی از خود با لباس زنانه کردی منتشر کرد و زیر آن نوشت: «بنده در اعتراض به حکم دادگاه رژیم (جمهوری اسلامی) در مریوان لباس زنانه پوشیدم چون این حکم، هتک حرمت انسان بود. این را هم بگویم که من هر موقع در باره زنان حرف زدم گفته‏‌ام که من درباره بخش استثمارشده و لگدمال شده شخصیت انسانی خودم حرف میزنم.»این حرکت شروع کمپینی بود با نام "زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچکس نیست" که در آن مردان اکثرا کرد، عکس خود با لباس زنانه کردی را منتشر کردند
 اختناق، وحشت و فشار حاکم بر ایران در تابستان ۱۳۶۰ مجال اعتراض نسبت به خبر دروغ فرار بنی‏‌صدر با لباس زنانه را نداد، اما گسترش وسیع رسانه‏‌های الکترونیک در سال ۱۳۸۸ فرصت اعتراض را برای مردم مهیاتر کرده بود.

اعتراص فیفا به اعدام در ورزشگاه سبزوار


 فدراسیون بین المللی فوتبال در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران به اعدام یک محکوم در ورزشگاه شهر سبزوار واکنش نشان داده و به این اقدام در زمین فوتبال اعتراض کرده است.
کفاشیان البته این اعتراض را "تذکر" خوانده و گفته است: "فیفابرای ما نامه نوشت؛ اما این موضوع مربوط به دو ماه پیش است. فیفا در آن نامه از فدراسیون ایران توضیح نخواسته بود بلکه تذکر داد که این کار در ورزشگاه ها انجام نشود. ما هم نامه را به مراجع ذی‌ صلاح ارجاع دادیم تا بررسی کنند و دیگر شاهد چنین برنامه‌هایی نباشیم."
اعدام یک متجاوز در ورزشگاه سبزوار در صبح روز 27 دی ماه سال پیش و در حضور تماشاگران پرشمار انجام شد و نقدهای زیادی را برانگیخت.با این حال سایت های رسمی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه این حرکت را یا تایید و یا از زاویه دیگری به آن انتقاد کردند.
از جمله یک هفته پس از این رویداد پایگاه خبری صراط در انتقاد از بازتاب محل اجرای حکم نوشت:" اجرای حکم اعدام متجاوز به عنف (یکی از تجاوزکنندگان گروهی به یک زن) در محل وقوع جرم که چهارشنبه گذشته اجرا شد به گونه ای بازتاب یافته و شایع شده که گویی عمل این شرور در محل ورزشگاه سبزوار انجام گرفته است!
دادستان عمومی و انقلاب مشهد هفته گذشته از اجرای حکم اعدام متجاوز به عنف در محل وقوع جرم در سبزوار خبر داد که این حکم در محل ورزشگاه این شهر برگزار شد! این خبر به گونه ای بازتاب یافته و شایع شده که گویی عمل این شرور در محل ورزشگاه سبزوار انجام گرفته است!"
این سایت در ادامه نوشته بود: "به هر حال افکار عمومی به دنبال پاسخ این سوال است که اگر محل وقوع جرم در وسط زمین چمن ورزشگاه بوده است چرا پیش از آن اعلام نشده و در غیر این صورت علت اجرای این حکم در استادیوم ورزشی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟"
صراط در پایان با انتقاد از اینکه محل وقوع جرم اشتباه گزارش شده و ورزشگاه سبزوار محل جرم نبوده و این اشتباه باعث حمله به نظام شده است، افزوده بود: "این اقدام غیرمعمول انعکاس عجیبی در رسانه های بیگانه داشت و بهانه ای به دست رسانه های معاند داد تا به تخریب نظام بپردازند".
سایت سلام سربدار نیز پس از اعدام در ورزشگاه سبزوار چنین گزارش داد: "اکنون و در پی جدیت دستگاه قضایی مبنی بر برخورد قاطع با اشرار و مرتکبین جرایم خشن و منافی عفت عمومی و اقدام به رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به اینگونه پرونده‌ها، یکی از مجرمین این حادثه تاثر برانگیز (الیاس ۲۳ ساله) صبح امروز (۲۷ دی) در ورزشگاه شهید مظهری شهرستان سبزوار و با جدیت مجموعه قضایی شهرستان و استان، در مقابل انظار عمومی به دار مجازات آویخته شد.

کمک آمریکا به اپوزیسیون سوریه دو برابر می شود

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن کمک های خود را به اپوزیسیون سوریه ، با اختصاص یک بودجه جدید ۱۲۳ میلیون دلاری، دو برابر می کند. آقای کری این تصمیم را روز، یکشنبه، در استانبول ترکیه در جلسه ای با حضور وزیران امور خارجه ده کشور دیگری اعلام کرد که قول داده اند به شورشیان سوری در گیر با نیروهای دولتی سوریه در یک جنگ داخلی دوساله کمک کنند. کمک های جدید بیشتر شامل تجهیزات غیر قتاله ای است که برای شاخه نظامی ائتلاف ملی انقلابی سوریه و نیروهای اپوزیسیون فرستاده خواهد شد. گرچه آمریکا هنوزمشخص نکرده است که بودجه جدید دقیقا برای چه اقلامی اختصاص خواهد یافت، اما مقامات کاخ سفید گفته اند پرزیدنت اوباما خرج کردن برای اقلامی نظیر زره های محافظتی از بدن و دوربین های مجهز به دید شب را مجاز شناخته است. آمریکا از رسال تسلیحات برای شورشیان در سوریه امتناع می ورزد. آقای کری در پایان جلسه طولانی صبح، از کشورهای دیگر خواست حمایت خود را از اپوزیسیون سوریه با رساندن سطح کمک های بین المللی به یک میلیارد دلار افزایش دهند. تعهد آمریکا اکنون ۲۵۰ میلیون دلار است.

انتقاد وزارت خارجه آمریکا از "وضعیت وخیم" حقوق بشر در ایران


دولت آمریکا در گزارش سالانه‌ای که از وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان می‌دهد، وضعیت را در ایران "وخامت‌بار" دانسته است.
بنا به گزارش رادیو فردا، در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در بخش مربوط به ایران که روز جمعه ۳۰ فروردین منتشر شده، گفته شده که حقوق جهان‌شمول ایرانیان در عرصه‌های مختلف و بویژه در امر تغییر مسالمت آمیز دولت از طریق انتخابات آزاد و عادلانه بصورت آشکاری نادیده گرفته شده است.
در این گزارش همچنین با برشمردن نمونه‌هایی مستند، به ناپدید شدن‌ها، مجازات‌های سنگین و محروم‌کردن شهروندان از روند قانونی و حقوقی محاکمات و در عین حال معافیت ماموران خطاکار حکومتی از مجازات تاکید شده است.
در این گزارش آمده است جمهوری اسلامی به سرکوب جامعه مدنی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ تشدید شده، ادامه داده است.
این گزارش می‌گوید: "حکومت و نیروهای امنیتی آن، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، موکلان، هنرمندان، زنان، فعالان قومیتی و مذهبی، و اعضای خانواده‌های این عده را زیر فشار می‌گذارند، ارعاب می‌کنند، و بازداشت می‌نمایند."
دفتر حقوق بشر و دموکراسی وزارت خارجه آمریکا در این گزارش آورده است: "قوه قضائیه به مجازات شدید، حبس، و بازداشت بدون اتهام فعالان حقوق بشر، مخالفان سیاسی و افراد مرتبط با جنبش‌های اصلاحی ادامه می‌دهد. حکومت به شکل قابل‌توجهی نظارت و دیده‌بانی فعالیت‌های آنلاین شهروندان را با مسدود کردن یا فیلترکردن محتوا و بازداشت کاربران اینترنتی متعدد به خاطر نوشته‌ها و فعالیت‌های آنلاینشان افزایش داده است."
طبق این گزارش، "بارز‌ترین مشکلات حقوق بشر، محدودیت‌های شدیدی بوده‌اند که حکومت بر سر حق تغییر مسالمت‌آمیز از طریق انتخابات آزاد و منصفانه، محدودیت‌ها بر آزادی‌های مدنی از جمله آزادی تجمع و آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها ایجاد کرده و بی‌اعتنایی حکومت به سلامت بدنی افرادی که بر خلاف قانون حبس، شکنجه و کشته شده‌اند."
درباره مشکلات حقوق بشری دیگر در ایران، به "ناپدید شدن‌ها، مجازات و رفتار بی‌رحمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز و از جمله قطع عضو و شلاق بر اساس حکم قضایی، خشونت و سرکوب با انگیزه سیاسی از جمله ضرب و شتم و تجاوز، شرایط نامناسب و تهدیدآمیز در بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها با نمونه‌هایی از مرگ در هنگام بازداشت، بازداشت خودسرانه و بازداشت‌های موقت طولانی‌مدت که گاهی در انفرادی طی می‌شود" اشاره شده است.
همچنین با اشاره به "تداوم معافیت نیروهای امنیتی از مجازات، ممانعت از دادگاه‌های عمومی علنی که در مواردی به اعدام‌های خارج از روند دادرسی منجر شده است"، از "فقدان قوه قضائیه مستقل، اجرای غیر موثر روند دادرسی مدنی و مجازات" انتقاد شده است.
گزارش دولت آمریکا به مواردی از «مداخله غیرقانونی در حریم خصوصی و منزل و ارتباطات افراد، محدودیت‌های شدید برای آزادی بیان (از جمله از طریق اینترنت) و رسانه‌ها، آزار روزنامه‌نکاران، سانسور و محدودیت‌ها برای محتوای رسانه‌ای، محدودیت‌های شدید بر آزادی آکادمیک، محدودیت شدید بر آزادی حق تجمع و ادیان، فساد اداری و فقدان شفافیت حکومتی، ممانعت از بررسی‌های سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیر دولتی درباره نقض مورد ادعای حقوق بشر، تبعیض حقوقی و اجتماعی و خشونت علیه زنان، کودکان، و اقلیت‌های قومیتی و مذهبی و افراد همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا یا تراجنسیتی، تحریک یهودستیزی، و محدودیت‌های شدید بر اجرای حقوق کارگران» نیز اشاره کرده است.
به نوشته دفتر حقوق بشر و دموکراسی وزارت خارجه آمریکا، "حکومت اقدامات کمی برای پیگرد، مجازات، و یا مسئول شمردن مقامات ذیربطی کرده است که مرتکب بدرفتاری شده‌اند. اعضای نیروهای امنیتی که مرتبط با بدرفتاری‌ها بازداشت شده‌اند، مکررا خیلی زود آزاد شده‌اند و مقامات قضایی این متخلفان را پیگرد نکرده‌اند. این مصونیت قضایی در همه سطوح حکومت و نیروهای امنیتی، فراگیر است."
وزارت خارجه آمریکا سال گذشته نیز در گزارش سالانه حقوق بشر ایران از اعدام‌ها، سرکوب، آزار اقلیت‌ها، دستگیری و زندان فعالان سیاسی انتقاد کرده و وضعیت حقوق بشر را در ایران "وخیم" توصیف کرده بود.
در آن گزارش آمده بود: "ایران به طور مستمر ﺑﺴﯿﺎری از ﮔﺮوه‌ھﺎی اﻗﻠﯿﺖ، ﺷﺎﻣﻞ اﻗﻠﯿﺖ‌ھﺎی ﻗﻮﻣﯽ و ﻣﺬھﺒﯽ و همجنسگرایان را ﺳﺮﮐﻮب ﮐﺮده است."
در متن این گزارش با استناد به یافته‌های مرﮐﺰ اﺳﻨﺎد ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ اﯾﺮان آمده بود که "در ﺳﺎل ٢٠١١ دوﻟﺖ ۶۵٩ ﻧﻔﺮ را در ایران اعدام کرده ﮐﻪ در اﯾﻦ می‌ان، اعدام‌های دسته جمعی و مخفیانه هم بوده است."
این گزارش به تشدید آزار بهاییان در ایران پرداخته و گفته بود ضمن دستگیری و آزار بهاییان، قطع مستمری از حق بازشستگی، تخریب گورستان‌ها و از بین بردن دارایی آن‌ها هنوز ادامه دارد.
پیش از این در ۲۱ اسفند سال گذشته، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، با متهم کردن ایران به نقض گسترده حقوق بشر گفته بود که در سال ۲۰۱۲ موارد تعدی به آزادی بیان، اعمال شکنجه و اعدام‌های مخفیانه در ایران افزایش یافته است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوم فرودین امسال، ماموریت احمد شهید را برای گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران تمدید کرد. این سومین سال ماموریت آقای شهید خواهد بود

عکسی‌ از سناتور آمریکایی در کنگره آمریکا حین سخنرانی‌ در مورد ترانه موسوی

یکی از هولناکترین ها پس از انتخابات ۸۸،جنایتی بود که در مورد ترانه موسوی اتفاق افتاد ترانه موسوی دختر زیبایی که پس از اعتراضات به انتخابات ۸۸ دستگیر شد، در زمان بازداشت بارها و بارها تحت تجاوز قرار گرفت،برای از بین بردن آثار وحشیانه این جنایت پیکر نیمه جان ترانه را سوزاندند، و در اطراف قزوین رها کردند .خانواده او شدیدا برای مراسم ختم، خاکسپاری و مصاحبه تحت فشار بودند سناتور تریوس مک کارتر در تاریخ 31 جولای با حمل و نمایش عکس بزرگ ترانه موسوی درکنگره آمریکا، ماجرای تکان دهنده ای دستگیری، تجاوز و قتل فجیع ترانه موسوی را برای سناتورها و خبرنگاران آمریکایی تعریف کرد

کمپین دفاع از زنان سرخپوش مریوان جهانی ميشود

من از برابري زن و مرد در ايران و کردستان دفاع ميکنم.

عکس يک جوان که در سايت اينترنتي فمن- فرانسه پخش شده و به همراه آن در سايت اينترنتي فمن توضيح داده شده است که ; در روز دوشنبه در شهر مريوان حکومت اسلامي ايران يک مرد را با لباس زنانه در شهر چرخاند و زنان و مردان آزاده به اين اعتراض کردند و مردان زيادي با پوشيدن لباس زنانه به اين رفتار اعتراض کرده اند. ما هم به اين حرکت مي پيونديم و اعتراض ميکنيم 



دعوت به يک جلسه براي سازماندهي اعتراض در سليمانيه عراق
جمعي از مدافعين حقوق زن و مدافعين حقوق انساني فردا دوشنبه در سليمانيه تجمع ميکنند تا براي سازمان دادن اعتراضات در سليمانيه عراق و در کردستان عراق در دفاع از اعتراض زنان و مردان آزاده مريوان اقداماتي را در دستو بگذارند.
اطلاعيه اين نشست به دست ما رسيده که در آن نوشته اند: براي آگاهي عمومي به منظور به راه انداختن اعتراض در مقابل رفتار حکومت اسلامي ايران در شهر مريوان نمايندگان سازمانهاي زنان کردستان و فعالين حقوق زن براي بررسي چگونگي اعتراضات در شهر سليمانيه جمع ميشوند . فردا دوشنبه ساعت ۲ بعد از ظهر محل قهوه خانه که لتوري
از نمايندگان همه سازمانهاي مدافع حقوق زن دعوت ميکنيم براي بررسي و تصميم گيري در اين مورد به ما ملحق شوند.
مردم شروع به جمع آوري امضا کرده اند.

خبري نيز از جمع آوري امضا در برخي از روستاها و شهرها به دست ما رسيده است که کمپين دفاع از زنان سرخپوش مريوان اين روش اعتراضي را بسيار مفيد دانسته و از همه مردم در ايران٬ از سازمانهاي مدافع حقوق زن و از تشکلهاي کارگري و همگان دعوت ميکند که با جمع آوري امضا به اين رفتار وقيحانه حکومت اسلامي اعتراض کرده و در کنار مردم آزاديخواه مريوان باشند.
ما از سازمانهاي مدافع حقوق زن در سطح بين المللي و از همگان دعوت ميکنيم به اين جنبش اعتراضي مهم بپيوندند.

کمپين دفاع از زنان سرخپوش مريوان
۲۱ آوريل ۲۰۱٣

مینا احدی +49 (0) 1775692413
كیوان جاوید +44 (0) 7861476869
مریم نمازی +44 (0) 7719166731
آدرس پستی:
Maryam Namazie
BM Box 1919, London WC1N 3XX, UK
Email: fitnah.movement@gmail.com
Blog: http://fitnahmovement.blogspot.co.uk
Website: www.fitnah.org/ (در دست تهیه است)