۱۳۹۱ تیر ۱۱, یکشنبه

وضعیت قرمز شد؛ آماده‌باش نفتی در ایران

امروز تحریم‌های اتحادیه اروپا در زمینه صادرات نفت ایران آغاز شد؛ با شروع تحریم‌های تازه ایران حدود یک پنجم بازار نفت خود را از دست داد. وزیر نفت جمهوری اسلامی با صدور بخشنامه‌ای، «آماده‌باش» داده است.
طبق قرار، از اول ژوئیه یعنی امروز، اتحادیه اروپا دیگر از ایران نفت وارد نمی‌کند.
این سیاست جزو سیاست فشار غرب بر ایران در زمینه بحران هسته‌ای این کشور است.
با اجرای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، ۱۸ درصد از صادرات نفت یعنی حدود یک پنجم بازار نفت ایران از دست می‌رود.
همچنین این تحریم شامل بیمه‌های اروپایی نیز می‌شود، به این معنی که دیگر نفت‌کش‌های ایرانی نمی‌توانند از این بیمه‌ها استفاده کنند.
در این شرایط، رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی با صدور بخشنامه‌ای، حالت «آماده‌باش» اعلام کرده است.
وی تمامی مدیران و کارکنان وزارت نفت را برای مقابله با تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا بسیج کرده است.
با این وجود، جمهوری اسلامی مدعی است که «نفت بدون مشتری در پایانه‌های نفتی حاشیه خلیج فارس ندارد».
از دیگر سو، برخی از ناظران معتقدند که ایران علی‌رغم وضع تحریم‌های جدید، قدم‌های جدی در زمینه حل بحران هسته‌ای بر نمی‌دارد.
اما در این‌که تحریم‌های جدید ضربه‌های مهلکی را به اقتصاد ایران وارد کرده، شکی نیست.
تیم اقتصادی دولت همزمان با تحریم‌های اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که تأثیر آن را بر اقتصاد ایران مهار کند.
به عنوان نمونه، سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرده که دولت جمهوری اسلامی قیمت حامل‌های انرژی را در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش نمی‌دهد.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم ایران، مقصر اصلی وضعیت بد اقتصادی کنونی را مقامات جمهوری اسلامی می‌دانند و نه سیاست‌های غرب

کمیسیون حقوق‌بشر مجلس آلمان خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شد

کمیسیون حقوق‌بشر مجلس فدرال آلمان با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به مجازات اعدام در ایران شد. در این بیانیه اعلام شده که ۵ هزار نفر در جریان ناآرامی‌های سال ۲۰۰۹ ایران زندانی شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، اعضای کمیسیون حقوق‌بشر و کمک‌های انساندوستانه مجلس فدرال آلمان در نشست اخیر خود به اتفاق آراء بیانیه‌ای را تصویب کردند که در آن آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به مجازات اعدام در ایران خواسته شده است.
این بیانیه چنین آغاز شده است: “سه سال‌پیش، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ در جریان اعتراض‌های توده‌ای برای حقوق‌بشر، آزادی و دموکراسی دست‌کم ۴۰ نفر در ایران کشته شدند. در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ همچنین ۵ هزار زن ‌و مرد تظاهرکننده بازداشت شدند. حقوق انسانی شهروندان ایرانی همچنان نقض می‌شود. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد رهبران جنبش دموکراسی‌خواهی ایران از فوریه سال ۲۰۱۱ در حصر خانگی به‌سر می‌برند و ارتباط آن‌ها با زندگی سیاسی قطع شده است.”
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: “از زمان تعیین دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد برای حقوق‌بشر در ایران در ماه مارس ۲۰۱۱ از سفر وی به ایران جلوگیری شده است. آزادی عقیده، تجمع و تشکل در ایران سرکوب می‌شود. این‌ها مشخصه‌های هر جامعه آزاد و کثرت‌گرا و دموکراتیک هستند. تعداد بی‌شماری از منتقدان حکومت، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، فعالان حقوق زنان و اعضای اقلیت‌ها زندانی شده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی را در راه آزادی ایران تنها نخواهیم گذاشت

در آستانه تشکیل شورای ملی ایران ، با توجه به محبوبیت روز افزون شاهزاده رضا پهلوی و طرفداری اکثریت آزادیخواهان خارج و داخل ایران، از عملکرد و سیاست در پیش گرفته ایشان ، این روزها شاهد حجم بالای حملات از سوی جمهوری اسلامی ، اصلاح طلبان حکومتی و اشخاص معلوم الحال هستیم .
لازم است ضمن پرهیز از هر گونه برخورد احساسی و عکس العملی که باعث سو استفاده ،فرصت طلبان شود ، با ادبیات در خور یک "طرفدار دمکراسی" و با سیاست راهبردی "جذب مخالف "، پای در این میدان بگذاریم و فراموش نکنیم که دفاع نادرست بسیار بدتر و مضرتر از حمله مخالفین خواهد بود.
به امید اینکه مردم ایران با چشم و گوشی باز ، مطالب را دنبال کنند و خود در مورد افراد و گروهها و عملکرد و سخنان آنها قضاوت کنند و خود را برای همراهی و حمایت از شورای ملی آماده سازند.