۱۳۹۱ دی ۱۳, چهارشنبه

فائزه هاشمی به انفرادی بند ۲۰۹ تبعید شد

فائزه هاشمی زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین روز شنبه پس از تفهیم اتهام “توهین به رهبری” و “اخلال در نظم زندان” در دادسرای اوین به سه هفته انفرادی تنبیهی فرستاده شد. همچنین معاون امنیتی دادستانی تهران گفته است: مرد نیستم اگر بگذارم از زندان بیرون برود.
به گزارش کلمه، به دنبال تنش های بند ۳۵۰ زندان اوین که زندانیان سیاسی مرد در آن مستقر هستند، طی هفته ی گذشته، زندانیان سیاسی زن این زندان در حمایت از آن ها و همچنین در اعتراض به نابسامانی های بند زنان دست به اعتراضاتی زدند که در پی آن برای فائزه هاشمی به اتهام “توهین به رهبری” و اخلال در نظم زندان” پرونده جدید تشکیل شده است. همچنین وی به سه هفته انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین و ممنوعیت از ملاقات محکوم شد.
به گفته ی زندانیان بند زنان، رشته احمدی، معاون امنیتی دادستان تهران که از اعتراضات اخیر خشمگین شده و تصمیماتی نیز برای ایجاد فشارهای بیشتر بر بند زندانیان سیاسی زن گرفته، در جمع زندانیان زن گفته است: من مرد نیستم اگر بگذارم فائزه هاشمی از در زندان اوین بیرون برود.
هفته گذشته به دنبال بی قانونی ها و اعمال فشارها به زندانیان زن زندان اوین، این زندانیان ضمن اعتراض، شعارهایی همچون “مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر” و “مرگ بر دیکتاتور” سر داده اند که این شعارها به عنوان مصادیق توهین به رهبری تشخیص داده شده و برای مجازات تاکنون فائزه هاشمی انتخاب شده است. هنوز مشخص نیست چرا مسوولان شعار علیه دیکتاتوری را از مصادیق توهین به رهبری دانسته اند.
بر اساس این گزارش اعلام شده است که به غیر از فائزه هاشمی برای چند زندانی دیگر نیز پرونده تشکیل شده اما هنوز جزئیات آن مشخص نیست
ملاقات هفتگی باز هم انجام نشد
ظهر امروز خانواده رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراجعه به زندان برای ملاقات کابینی هفتگی متوجه شدند که کل خانواده هاشمی حتی مادر فائزه از ملاقات محروم شده اند و ماموران زندان به آنها گفته اند که برای فائزه قرار مجرمیت جدید صادر شده است.
فائزه هاشمی امروز در حالی ملاقات نداشته است که هفته ی گذشته نیز در اعتراض به رفتار توهین آمیز ماموران زندان از ملاقات با خانواده ی خود، خودداری کرده بود.
پیش از این نیز زندانیان سیاسی زن از حمایت های فائزه هاشمی از زندانیان و همچنین روحیه ی بالا و جمعی وی در اداره امور بند گفته بودند.
بر اساس این گزارش، اوضاع بند زنان همچنان متشنج است، ساعت های هواخوری کم شده و وضعیت غیربهداشتی نگران کننده است

آزادی زینب بایزیدی فعال حقوق زنان کُرد بعد از ١۶٢٢ روز زندان

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که زینب بایزیدی، زندانی سیاسی کُرد امروز سه شنبه ۳۰ آبان ماه ساعت ۱۴:۳۰ بعد از گذراندن ١۶٢٢روز حبس از زندان مراغه استان آذربایجان غربی آزاد شد. به گفته وی، خانم بایزیدی در مدت این چهار سال و نیم حبس از حق استفاده از مرخصی محروم بوده است و به دلیل اصرار بر حق بودن فعالیتهایش از نوشتن نامه درخواست عفو مشروط به مسئولین زندان و دادگاه در این مدت خودداری کرده بوده است . این فعال حقوق بشر در خصوص سابقه این زندانی سیاسی به کمپین گفت:« زینب بایزیدی فعال حقوق زنان کُرد در روز ۱۷ تیرماه سال ۸۷ به صوت تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مهاباد احضار و بعد از چندین ساعت بازجویی آزاد شده بود. اما بار دیگر روز ۱۹ تیرماه بعد از احضار به دادگاه انقلاب شهر مهاباد اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، عضویت در انجمن مادران آشتی شهر مهاباد ( گروهی از مادرانی که فرزندانشان درگروههای کردی فعالیت داشته و طی سالهای گذشته کشته شده اند) و ارتباط با احزاب کُرد به او تفهیم شد و در آنجا بازداشت و به دستور قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ریاست قاضی چابگ، به زندان منتقل شد. او در مورخه۲۱ مردادماه از سوی همین شعبه دادگاه انقلاب در مهاباد به چهار سال حبس تعزیزی و تبعید به زندان زنجان محکوم شده بود. در اعتراض به حکم صادر شده این زندانی به مدت ۱۷ روز در زندان مهاباد اعتصاب غذا کرد و بعد از اعتراض وکیل او به حکم در یک روند دادگاه تجدید نظردر استان اذربایجان غربی دو هفته پس از رای دادگاه بدوی بدون اینکه دفاعیات وکیل را مد نظر قرار بدهد حکم دادگاه بدوی را تایید کرد.»
این فرد مطلع از پرونده خانم بایزیدی به کمپین در خصوص صدور حکم ۶ ماه حبس همراه با تبعید به زندان مراغه گفت: «زینب بایزیدی پیشتر در سال ۸۴ توسط نیروهای امنیتی در شهر مهاباد بازداشت و به مدت ۴۰ روز در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر ارومیه نگهداری و بعدا با وثیقه از زندان آزاد شد و دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام این زندانی سیاسی را به ۶ ماه حبس تعلیقی به زندان مراغه محکوم کرده بود که به دنبال بازداشت او در سال ۸۷ این پرونده به حبس تعزیری تبدیل شد و به مدت حبس این زندان سیاسی افزوده شده است. او در مدت نگهداری حبس در زندان مرکزی زنجان بدر اعتراض به رفتار ناشایست رئیس زندان با زندانیان بند نسوان زندان اقدام به اعتصاب غذا کرد که بعد از قول مسئولین مبنی بر عدم تکرار چنین رفتارهای او به اعتصاب غذایش پایان داده بوده است. همچنین در صبح روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه زینب بایزیدی بعد از چهار سال حبس از زندان مرکزی زنجان برای تحمل ۶ ماه حبس دیگر به زندان مراغه آستان آذربایجان شرقی منتقل شده بود.»

زینب بایزیدی آزاد شد

زینب، فعال حقوق زنان پیش از ظهر روز سهشنبه ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) از زندان مراغه آزاد شد. وی در طول ۴ سال و ۶ ماه دوران محکومیت خود از حق مرخصی بیبهره بود. زینب بایزیدی بعد از ۴ سال و ۶ ماه امروز از زندان آزاد شد
زینب در خصوص تقاضای عفو مشروط برای آزادی خود نوشته بود: با افتخار و سربلندی فریاد میزنم که به عنوان یک زن مدافع آزادی، هیچگاه در برابر بیعدالتی سر تسلیم فرود نخواهم آورد و آزادی را گدایی نخواهم کرد.