۱۳۹۰ دی ۲۰, سه‌شنبه

عفو بین الملل: ایران می بایستی اعدام تبعه آمریکایی متهم به جاسوسی را متوقف کند

ساعاتی پس از اعلام خبر صدور حکم اعدام برای امیر میرزایی حکمتی، تبعه آمریکایی متهم به جاسوسی به نفع ایالات متحده در ایران، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای خواستار توقف اجرای این حکم از سوی جمهوری اسلامی ایران گردید .
امیر حکمتی تبعه آمریکایی متولد آریزونا که به عنوان مترجم عربی در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت می کرد، به جاسوسی برای سازمان جاسوسی آمریکا (سی آی ای) متهم شده، و به اتهام «همکاری با دولت های متخاصم» به مرگ محکوم شده است. وی برای ارائه درخواست تجدید نظر علیه محکومیت و حکم صادره بیست روز فرصت دارد.
به گفته عفو بین الملل «آقای حکمتی "بر خلاف قوانین بین المللی" پس از دستگیری در آگوست سال گذشته از دسترسی به خانواده، وکیل و دریافت خدمات کنسولی محروم بوده است».
ان هریسون معاون موقت بخش خاورمیانه و افریقای شمالی عفو بین الملل نیز با اشاره به صدور این حکم گفت: «مانند بسیاری دیگر از بازداشت شدگان در ایران، امیر حکمتی محاکمه عادلانه ای نداشته است و ما در مورد زمان و وضعیت سیاسی این تصمیم گیری تردید داریم».
خانم هریسون همچنین با اشاره به همزمانی صدور حکم اعدام حکمتی با افزایش تنش ها میان ایران و ایالات متحده، وهمچنین اعلام آغاز غنی سازی اورانیوم توسط ایران و تحریم های شدیدتر ایالات متحده بر علیه جمهوری اسلامی اضافه کرد: «ما به واسطه تجربیات پیشین می دانیم که مقامات ایرانی گاهی اوقات با شتاب فزاینده ای به اعدام زندانیان سیاسی (از جمله دو تابعیتی ها) در مقاطع حساس سیاسی می پردازند و ما نگرانیم که این حکم طی چند روز یا هفته اجرا گردد».
عفو بین الملل در بیانیه خود همچنین به اعدام تعدادی از زندانیان سیاسی طی دو سال اخیر از جمله جعفر کاظمی، علی صارمی، محمد علی حاج آقایی و زهرا بهرامی اشاره کرده و میگوید «مقامات جمهوری اسلامی در جریان ناآرامی های پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در سال 88 نیز تعدادی از زندانیان سیاسی را اعدام کرده بودند