۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

رضا پهلوی: به غیر از سناریو جنگ گزینه دیگری هم هست

من نیز مانند اکثر هم میهنانم احساس ترس میکنم، خطری را لمس میکنم که در یک قدمیست، صدای طبل های جنگی را میشنوم و وقتی کاری جز نوشتن از دستم بر نمی اید احساس ناتوانی بر ترسم افزوده میشود.
اگر این گونه که پیش میرویم ادامه دهیم، جنگ حتمیست. جنگی که قرار است ایران را شخم بزند.آیا صدای من به گوش کسی جزهم میهنانم میرسد ؟صدای من شاید نرسد ولی کسی که میتواند صدای من باشد و از چهره شناخته شده سیاسی خود در این راه استفاده کند تا صدای من را به گوش جهانیان برساند، شاهزاده رضا پهلوی استاو همواره مخالف دخالت نظامی با ایران بوده و هست. با مقامات بلند پایه جهان به گفتگو مینشیند و صدای من و امثال من را بازتاب میدهد.نگاه جامعه جهانی را متوجه اپوزیسیون دموکرات و سکولار ایرانی میکند و گزینه دیگری پیش چشمان آنها باز میکند.
راه دیگری جز سناریو جنگ نیز موجود است.
شورای ملی امید بسیاری از ایرانیان چه در داخل و چه در خارج میباشد. تلاشهای شاهزاده رضا پهلوی در بیش از سه دهه در متحد ساختن نیروهای مخالف نظام که باورمند به حاکمیت مردم و صندق های رای دارند، بوده.
اکنون که در شرف شکل گیری چنین اتحادی هستیم باید حمایت سایر کشورهای جهان را برای پشتیبانی از اتحاد به دست آورد.پشتیبانی آنها از نیروهای اپوزیسیون به نفع نه تنها مردم ایران و منطقه میباشد، بلکه به نفع همان کشورها یست که به باور خود همه راه ها را رفته اند و بی پاسخ برگشته اند و تنها گزینه نظامی مانده تا در مقابل جمهوری اسلامی بر آیند.

گفتوگو با رضا پهلوی درباره دیدار با مقامات اروپایی

رضا پهلوی پس از دیدار با رئیس پارلمان اروپا و نمایندگان مجلس بریتانیا به دویچه وله گفت با گذشت زمان غربیها از تفاهم با جمهوری اسلامی ناامید و از خواسته ایرانیان برای ایجاد تغییرات سیاسی اساسی در کشورشان آگاه شدهاند.
رضا پهلوی چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ با نمایندگان مجلس بریتانیا درباره «راهی بسوی سکولاریسم و دمکراسی در ایران» سخن گفته است. رضا پهلوی دو روز قبل از دیدار با نمایندگان مجلس بریتانیا نیز با مارتین شولتس رئیس پارلمان اروپا درباره موضوعاتی همچون "تقويت يک آلترناتيو سكولار و دمكرات، اجتناب از بحران و جنگ، برقراری صلح و تفاهم بينالملی جهت حفظ ثبات منطقه و جهان و ..." گفتوگو کرده بود.
رضا پهلوی در گفتوگویی اختصاصی با دویچه وله درباره موضوعات مختلفی همچون محتوای سخنان مطرح شده در دیدار اخیر با مقامات اروپایی، تحریمهای غرب علیه ایران، انتخابات آتی ایران، تلاش نیروی امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای تفرقهافکنی بین نیروهای سکولار اپوزیسیون و ... صحبت کرده است. او همچنین درباره «شورای ملی ایران» میگوید که این شورا با شوراهایی در دیگر کشورها مثل سوریه تفاوت عمده دارد.

ممنوع الخروج شدن نوه ده ساله کروبی

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی که اخیرا به دادسرای ویژه اوین احضار شده در مصاحبه با "روز" از پرونده سازی برای سه تن از فرزندان خانواده، ممنوع الخروجی نوه ده ساله آقای کروبی و اعمال فشارهای امنیتی سخن میگوید و یادآور می شود که فشارها یکباره بعد از انتشار بیانیه مشترک فرزندان کروبی و موسوی افزایش یافته است.
محمدتقی کروبی درباره احضار خود به دادسرای اوین با این توضیح که در دادسرا حضور نخواهد یافت، می گوید: "من در داخل کشور نیستم و اقامتگاه قانونی ام در خارج از کشور است باید احضاریه را برای خود من بفرستند و ابلاغ کنند". دوبار احضاریه فرستاده اند و برادر من از گرفتن آن استنکاف کرده و گفته به آدرس خودش بفرستید. روزی هم که احضاریه را بردند گفته بودند من باید ظرف دو روز در دادسرا حضور یابم که این هم به هیچ عنوان امکان پذیر نبود. به هر حال این برخورد را هم ما به حساب فشار بیشتر بر حاج آقا میدانیم. چون تا زمانی که ایران بودم بارها از سوی وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شدم و هر بار هم حرف هایمان را زدیم و گفتیم که ما استقبال میکنیم از اینکه دادگاهی برگزار کنید.
تقی کروبی درباره مسائل مطروحه در بازجویی هایش در وزارت اطلاعات می گوید: مصاحبه با رسانه های خارج از کشور بیشتر مطرح بود. اینکه چرا ما با رسانه های خارج از کشور حرف زده و برخی مسائل را مطرح کرده ایم. همیشه هم پاسخ داده ایم که ما باید و موظف هستیم که حوادث را به رسانه ها و جامعه بگوییم، وقتی در داخل کشور رسانه ای نداریم طبیعی است که از حق خود استفاده و با رسانه های خارج از کشور صحبت کنیم. ضمن اینکه براساس قانون، مصاحبه با رسانه های خارج از کشور جرم نیست. اما آقایان به مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی اشاره میکردند که ما آن مصوبه را قبول نداشتیم.
او می افزاید: بعد از انتخابات 88، از 4 نفر ما سه فرزند خانواده پرونده دار شده ایم. علی را که در خیابان در تظاهرات دستگیر کردند و بعد یکبار دیگر هم شب حصر پدر او را بازداشت کردند و یک ماه در زندان بود و با وثیقه آزاد شد. پرونده او همچنان باز است. حسین را که تحت تعقیب قرار دادند، حتی تا مدرسه دخترش رفتند و مشکل ایجاد کردند و بعد هم بارها احضار و بازجویی و اکنون هم حکم دادگاه را برای او صادر کرده اند؛ حکمی که به دلیل مصاحبه های او درباره کهریزک صادر شده و 6 ماه حبس است. خود مرا از تدریس محروم کردند، از عضویت در هیات علمی دانشگاه کنار گذاشتند و حکم بازداشت ام را داشتند یک هفته من نبودم وقتی بازگشتم اجرایی نشد اما همین احضار و بازجویی ها تا زمانی که ایران بودم ادامه داشت و اکنون نیز به شکل دیگری ادامه دارد.

سالی که آمریکا باید درباره ایران تصمیم بگیرد

فرید زکریا در مطلبی که در نشریه تایم منتشر شده می نویسد منتقدان نامزدی چاک هیگل برای وزارت دفاع آمریکا می گویند که دیدگاه او در مورد اسرائیل با جریان اصلی متفاوت است. مواضع واقعی هیگل این را نشان نمی دهد. او در بسیاری از موارد شبیه شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل فکر می کند که اخیرا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت اسرائیل برای رسیدن به صلح به اندازه کافی کار نمی کند. هر چه که باشد دیدگاه هیگل در مورد اسرائیل اهمیت چندانی ندارد چرا که سیاست آمریکا دراین باره از سوی کاخ سفید و کنگره تعیین می شود.
زکریا می گوید تفکر خارج از جریان اصلی هگل در مورد ایران است که اهمیت دارد و چیز خوبی است زیرا واشنگتن در حال حاضر به شدت نیازمند یک رویه جدید و یک هوای تازه درباره ایران است.