۱۳۹۲ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

جاويد هوتن کيان از زندان تبريز آزاد شد



صبح امروز جاويد هوتن کيان وکيل سکينه محمدی آشتيانی از زندان تبريز آزاد شد. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، جاويد هوتن کيان، وکيل سکينه محمدی آشتيانی، در شهر تبريز پس از ۳ سال زندان ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه از زندان مرکزی تبريز آزاد شد.
اين وکيل دادگستری در تاريخ ۱۸ مهر ماه ۱۳۸۹ در هنگام مصاحبه با دو روزنامه نگار آلمانی در مورد پرونده موکل خود که به سنگسار محکوم شده بود بازداشت شد. لازم به يادآوريست، گزارشهای فراوانی از شکنجه جاويد هوتن کيان در هنگام بازجويی و رفتارهای تبعيض آميز در هنگام محکوميت وی منتشر شده است.

اژه ای: فتنه گرانی که به خارج رفته اند پس از بازگشت تحت تعقیب قرار می گیرند

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل ایران گفته است ''فتنه گرانی'' که به خارج رفته اند، پس از بازگشت به کشور، تحت تعقیب قرار می گیرند. ''فتنه'' اصطلاحی است که اصولگرایان حاکم بر ایران، برای توصیف اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش این کشور به کار می برند. پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش ایران، اصلاح طلبان که می گفتند در انتخابات تقلب گسترده و سازماندهی شده روی داده، دست به اعتراض زدند. سرکوب این اعتراض ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی، ده ها کشته در خیابان ها و بازداشتگاه ها و صدها زندانی در پی داشته است. همچنین شمار زیادی از معترضان از ایران خارج شدند. به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای سه شنبه ۲۰-۸-۲۰۱۳ در پنجاهمین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت : ''افرادی که مرتکب جرم می شوند چه در داخل و خارج از کشور و چه تبعه ایرانی باشند یا نباشند قابل تعقیب هستند و اگر به طور غیابی محکوم شوند وقتی که به کشور بازگشتند به حکم غیابی آنها رسیدگی خواهد شد.'' وی ادامه داد:'' بعضی که بعد از فتنه که به خارج از کشور رفته اند درصورتی که باز گردند تحت تعقیب قرار می گیرند و برخی نیز به طور غیابی محکوم شدند.