۱۳۹۰ بهمن ۲۷, پنجشنبه

گزارش رادیویی اخبارهفتگی دانمارک نیوز 11/02/2012

           

احضار سفرای ۶ کشور اروپائی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات نفت خود را به شش کشور اروپايی قطع می کند. تهران می گويد که اين تصميم در واکنش به تحريم های جديد نفتی اروپا عليه تهران اتخاذ شده است.
تلويزيون انگليسی زبان «پرس تی وی»، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، در خبری فوری اعلام کرد که صادرات نفت ايران به کشورهای هلند، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان و پرتغال قطع خواهد شد.
اين تصميم ايران در جريان احضار روز چهارشنبه شش سفير اروپايی به وزارت امور خارجه ايران اعلام شد. وزارت امور خارجه ايران گفته بود که اين سفيران را برای گفت‌وگو درباره تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران احضار کرده است.
واحد مرکزی خبر در اين زمينه گزارش داد که وزارت خارجه با احضار سفيران شش کشور اروپايی به آنها اعلام کرد که تهران فروش نفت خود به آنها را مورد تجديدنظر قرار می دهد

حداقل ۴۰۰ نفر در ۲۵ بهمن دستگیر شده اند

ازداشت شمار زیادی از شهروندان معترض بارزترین مشخصه وقایع ۲۵ بهمن امسال بود. گویی حاکمیت می خواست ترس خود را با دستگیری کسانی بپوشاند که با وجود حاکم شدن فضایی رعب آور و امنیتی در تهران شجاعت به خرج داده و پس از گذشت چندین ماه از فراخوان قبلی،دوباره به خیابان آمده بودند. با توجه به اخبار رسیده و گزارش های ارسالی در خوش بینانه ترین حالت حداقل تعداد بازداشت شدگان چهار صد نفر تخمین زده می شود.
 بنابر گزارش منابع خبری "جرس" از تهران،سازوبرگ و تعداد نیروهای امنیتی در خیابان ها بسیار بیشتر از روزهای اعتراضی پیشین بود. این تعداد نیرو که مجهز به انواع و اقسام ابزار آلات سرکوب و جنگ خیابانی بودند برای مقابله با تظاهراتی میلیونی در نظر گرفته شده بود. آنها در این روز تمام خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهر را پوشش داده بودند. بر پایه گزارش یک منبع خبری جرس،حوالی ساعت 14 نیروهای امنیتی از محل هایی که پیش از آن برای آنکه زیاد در چشم نباشند و ساختمان هایی که محل تجمعشان بود خارج شده و در جای جای نقاط محل برگزاری راهپیمایی و خیابان های اطراف و همچنین دیگر نقاط حساس شهر مستقر شدند.
در مسیر راهپیمایی و به خصوص از میدان فردوسی به سمت میدان آزادی دوربین های فیلمبرداری که بر روی سه پایه ثابت کاشته شده بودند به چشم می آمدند . برخی ساختمان های بلند حدفاصل میدان فردوسی تا میدان آزادی نیز محل استقرار نیروهایی بود که به وسیله دوربین سعی در رصد حرکات مردم داشتند و در چهار راه ولیعصر نیز جوانی با در دست داشتن دوربین حرفه ای از عابرانی که منتظر سبز شدن چراغ برای عبور از چهار راه بودند فیلم می گرفت. به نظر می رسید با "استقرار آشکار" این همه تجهیزات رسانه ای، پیش از هر چیز می خواستند نشان دهند که هیچ کنش و واکنشی از " چشم برادر بزرگ " پنهان نمی ماند

نامه مهدی خزعلی به احمد منتظری در مورد رفتار بازجویان و قاضی های دادگاه ها در بند ۳۵۰ اوین

بر اساس متن نامه ای که توسط سایت کلمه منتشر شده است، مهدی خزعلی رزمنده دوران دفاع مقدس و نویسنده منتقد در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین احمد منتظری با تشکر از پیام محبت آمیز وی،که به دستش رسیده بود تاکید کرده است: ظلمی که بر من می‌رود یک از صد برابر ستمی است که بر هم بندی‌های من روا داشته‌اند. مهدی خزعلی که بیش از ۳۷ روز است در اعتراض به رفتارهای غیر قانونی مسئولان قضایی کشور در اعتصاب غذا به سر می برد در بخشی از نامه خود با شرح آنچه این روزها از رفتار بازجویان و قاضی های دادگاه ها در بند ۳۵۰ اوین دیده آورده است: این‌ها نمونه‌هایی از درد‌های ماست و بسیاری دردهای ناگفتنی دیگر دارم که در این مختصر نگنجد! حال جا دارد که در این همه درد بمیرم؟ آیا هنوز خلخال از پای پیرزن یهودی در نیاورده‌اند؟ به گزارش کلمه، مهدی خزعلی در اثر اعتصاب غذا، بسیار ضعیف شده و بر خلاف درخواست هم بندیان و دوستان و خانواده و فعالان سیاسی حاضر به پایان دادن به اعتصاب غذای خود نیست. وی تاکنون چندین بار بر اثر اعتصاب و نوسان شدید فشار، تغییر رنگ صورت و بی حالی مفرط به بهداری اوین منتقل شده اما همچنان می گوید که خود را برای شهادت آماده کرده است و اعتصاب خود را نخواهد شکست. مهدی خزعلی به چهارده سال حبس در شهرستان برازجان و بعد از اتمام دوره محکومیت، به ده سال اقامت اجباری در این شهرستان و نود ضربه شلاق محکوم شده است