۱۳۹۱ خرداد ۱۱, پنجشنبه

فریده ماشینی، فعال حقوق زنان درگذشت

فریده ماشینی، فعال حقوق زنان و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، درگذشت.
بر اساس خبرهای رسیده از تهران، وی که از چندی پیش به بیماری سرطان مبتلا بود و از شنبه گذشته به حالت کما رفته و در بخش آی.سی.یو بستری بود امروز، دهم خردادماه ۱۳۹۱ در بیمارستان آتیه تهران ديده از جهان فرو بست.
این عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب یکی از فعالان حقوق زن بود که در طول سال‌های فعالیتش در جنبش زنان باعث نزدیک شدن گروه‌های مختلف فکری، از جمله فمینیست‌های اسلام‌گرا و سکولار، به هم شد. ریده ماشینی در سال‌های گذشته با حضور فعالانه در جلسات عمومی فعالان حقوق زن، هم‌اندیشی‌ها، منشور زنان، همگرایی‌های زنان برای طرح مطالباتشان در انتخابات و مقابله با تبعیض‌های جنسیتی در دانشگاه‌ها در کنار جنبش زنان بود و در پی رويدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز برای یاری رساندن به خانواده زندانیان سیاسی تلاش می‌کرد. وی که ریاست کميسیون زنان جبهه مشارکت را بر عهده داشت، همواره در تلاش برای برقراری ارتباط بین فعالان سیاسی و مدنی بود و در ائتلاف فعالان جنبش زنان برای اعتراض به لایحه حمایت از خانواده، نقش چشمگیری را ایفا کرد.
فریده ماشینی سال ۱۳۸۸ در پی وقایع پس از انتخابات در مراسم دعای کمیلی که در منزل یکی از زندانیان سیاسی برگزار شده بود، دستگیر شد و به مدت یک روز زندانی بود.

اتحادیه اروپا: ایران احکام اعدام را به حال تعلیق درآورد

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از «افزایش هشدار دهنده اعدام‌ها در ایران» انتقاد کرده و از ایران خواست اجرای مجازات اعدام را به حال تعلیق درآورد.
به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی کا‌ترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار‌ها که از چند منبع تهیه شده، در پنج ماه اول سال جاری میلادی شمار زیادی اعدام شده‌اند و بدین‌ ترتیب ایران در میان کشورهایی که بیشترین مجازات اعدام را داشته‌اند قرار گرفته است.
سخنگوی خانم اشتون گفته است رئیس سیاست خارجی از افزایش اعدام‌ها ابراز نگرانی عمیق کرده است.
کا‌ترین اشتون به نمایندگی از کشورهای آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان یا‌‌ همان کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک، مشغول مذاکرات اتمی با ایران است.
سازمان‌های حقوق بشری از منتقدان جدی آمار بالای اعدام در ایران هستند و در گزارش‌های سالانه خود به آن اشاره و از آن انتقادی می‌کنند.
یک دیپلمات مستقر در تهران به رویترز گفته است: شاید هم تصادفی باشد اما مشخص نیست که چرا ایران در حالی که در جریان مذاکرات اتمی است، درصد اعدام‌ها را هم افزایش می‌دهد. به هر حال مناسبی به نظر می‌رسد تا وقتی جهان حواسش به مذاکرات است، برنامه اعدام‌ها را پیش رود.
رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند در ماه جاری میلادی، ۱۵ تن اعدام شده‌اند. ۱۴ تن به اتهام‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر و یک تن هم به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شده است.
اتحادیه اروپا به جز تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی، تحریم‌هایی هم به دلیل نقض حقوق بشر علیه ایران اعمال کرده و شماری از مقامات ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داده است.
سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرده شمار اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۱ به طور چشم‌گیری افزایش یافته است و در این سال دست کم ۳۶۰ تن اعدام شده‌اند.