۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

کوکب خانم و کبری، پطروس و دهقان فداکار با نیازهای امروز هماهنگ نیستند

بدنبال اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف درس های خاطره انگیز از کتاب های دبستان، معاون این وزیر معتقد است به علت تغییر نیازهای جامعه این دروس حذف می شوند.
برپایه جدولی که سایت وزارت آموزش و پرورش ایران منتشر کرده است، درس های “تصمیم کبری”، “باز باران”، “کتاب خوب”، “دهقان فداکار” و “کوکب خانم” از درس های دوره ابتدایی حذف می شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به دلایل حذف برخی داستان ها مانند تصمیم کبری از کتب درسی اشاره کرد و گفت: بنده در دهه چهل دانش‌آموز بودم و اکنون دهه ۹۰ است، آیا نیازها بعد از ۵۰ سال عوض نشده است؟
محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با فارس در خصوص حذف برخی داستان ها مانند کوکب خانم و تصمیم کبری از کتب درسی اظهار داشت: شاید هم‌سن و سال‌های من به کتاب‌های دانش‌آموزی دوره خودشان علاقه داشته باشند، همچنان که وقتی ما به یاد کفش، کیف و لباس دوره دانش‌آموزی خودمان می‌افتیم لذت می‌بریم، اما واقعاً سلایق و نیازهای امروز مانند چهل سال قبل است؟
وی با تأکید بر اینکه نوع نگاه به زندگی تغییر کرده است، ادامه داد: بنده در دهه چهل دانش‌آموز بودم و اکنون دهه ۹۰ است، آیا نیازها بعد از ۵۰ سال عوض نشده است؟ نوع نگاه به زندگی تغییر نکرده است؟
محمدیان با بیان اینکه امروز باید کتاب‌های درسی و محتواهای آموزشی ناظر به نیازها، سلایق و علایق امروز دانش‌آموزان باشد، افزود: به صورت نوستالوژیک شاید به قصه تصمیم کبری، کوکب‌خانم، پطروس فداکار دلبستگی داشته باشیم، اما امروز در کشور ما محتوای جدید تولید شده است و نیازهای جدیدی داریم، ضمن اینکه ادبیات جدیدی نیز خلق شده است.
وی اضافه کرد: شاید در ۵۰ سال آینده نیز وقتی این دانش‌آموزان بزرگ شوند، بگویند کتاب‌های درسی ما خیلی خوب بود، در هر حال ما باید ناظر به نیازها، شرایط و محتوا را تغییر دهیم اما مبنا، اصول‌ و ارزش‌ها ثابت باشد؛ به عنوان مثال راستگویی و فداکاری را در کتاب درسی ترویج دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در دوره‌ای فداکاری در قالب پطروس فداکار بود، گفت: امروز در داخل کشورمان صدها پطروس و فداکارتر از پطروس پیدا شده است که اگر قرار است بگوییم باید زندگی فداکاران روزگار خودمان را بگوییم.
وی افزود: معتقدم کتاب درسی به لحاظ محتوایی، روش آموزشی، دانشی و بینشی قوی‌تر از کتاب‌های دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هستند و اکنون علمی‌تر و روشمندتر به لحاظ روانشناسی بوده و به نیازهای کودکان توجه کرده است؛ به عبارت دیگر کتاب‌های درسی فعلی، کودکان را برای زندگی آماده می‌کند نه فقط خواندن و نوشتن.
محمدیان با بیان اینکه نباید نسبت به کتاب‌های درسی به صورت حجمی برخورد کرد، ادامه داد: مهم برایند کار است و برایند درسی ما آمادگی برای زیستن در زندگی امروز است؛ فداکاری کردن برای کشور، داشتن هویت ملی، دینی و انقلابی به عنوان ارزش‌هایی است که باید در کتاب‌های درسی حفظ شود

نماينده مجلس: بحرين بايد به ايران واگذار شود نه عربستان

نماينده زاهدان در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در تذکری خطاب به علی لاريجانی گفت که «بحرين پيش از اين استان چهاردهم ايران بوده و اگر قرار است اتفاقی در بحرين رخ دهد، بحرين حق ايران است و نه عربستان.»
حسينعلی شهرياری در سخنان خود محمدرضا پهلوی را به «خيانت» در قضيه بحرين متهم کرد و گفت: «تا سال ۱۳۴۰ شمسی بحرين استان چهاردهم ايران بود اما با خيانتی که شاه کرد و مصوبه ننگينی که مجلس شورای ملی داشت، اين کشور مستقل شد.»
به گفته وی، «اگر قرار است اتفاقی در بحرين بيفتد، بحرين حق جمهوری اسلامی ايران و ايران است نه عربستان. بنابر اين بايد با دسيسه های آل خليفه و آل سعود مبارزه کرد. در واقع اگر قرار است اين کشور واگذار شود بايد به جمهوری اسلامی ايران واگذار شود

احضار مجدد نسرین ستوده به دادگاه


نسرین ستوده، وکیل دادگستری ایران و کوشنده حقوق بشر که نزدیک به دو سال است در حبس به‌سر می‌برد طی احضاریه‌ای به دادگاه انتظامی وکلا احضار شده است رضا خندان همسر نسرین ستوده از دریافت احضاریه‌ای در زندان توسط همسرش خبر می‌دهد که بر. اساس آن یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح باید در شعبهٔ یک دادگاه انتظامی وکلا حاضر شود.
نسرین ستوده، برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» به شش سال حبس و ده سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.


حکومت ایران برای بازسازی لبنان بیشترین کمک‌ها را ارائه داده است

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان می‌گوید عمده کمک‌های ارائه شده برای باز سازی لبنان، از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. به گزارش المنار، نصر الله که روز شنبه در مراسم پایان پروژه بازسازی خرابی‌های آخرین جنگ اسرائیل و حزب الله در لبنان سخن می‌گفت، کمک‌های رهبری و دولت ایران را سخاوتمندانه خواند. دبیرکل حزب الله لبنان، در ادامه سخنان خود با دفاع از بشار اسد هدف از اعتراض‌ها در سوریه را از میان بردن مقاومت در منطقه عنوان کرد. وی همچنین اسرائیل را تهدید کرد که در صورت حمله به بیروت پایتخت لبنان، حزب الله لبنان تل آویو پایتخت اسرائیل را هدف قرار خواهد داد

اجرای حکم اعدام عامل ترور فیزیک‌دان ایرانی


نزدیک نه ماه پس از پایان محاکمه مجید جمالی‌فش، عامل ترور مسعود علی‌محمدی فیزیک‌دان ایرانی در دادگاه انقلاب و صدور حکم اعدام برای وی، دادستان تهران اعلام کرده که وی در ساعت هفت و نیم صبح سه‌شنبه 15 مه، 26 اردی‌بهشت اعدام می‌شود.
به گزارش مهر، عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران گفته است عامل ترور مسعود علی‌محمدی صبح روز سه‌شنبه در زندان اوین «به دار مجازات آویخته می‌شود.»
محاکمه آقای جمالی‌فش در اول شهریور سال گذشته برگزار شد و چند روز بعد دادگاه وی را به اتهام «محاربه و فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرد.
آقای جمالی فش که بیست و شش سال سن دارد به اتهام بمب‌گذاری منجر به قتل استاد فیزیک دانش‌گاه تهران، ارتباط با سرویس جاسوسی اسراییل و نگه‌داری مواد روان‌گردان متامفتامین در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.
مسعود علی محمدی در دی‌ماه سال 1388 (ژانویه 2009) هنگام خروج از خانه مسکونی خود در شمال تهران، بر اثر انفجار بمبی که گفته شد در یک موتور سیکلت جاسازی شده بود، کشته شد.
از آن زمان تا‌کنون چهار متخصص ایرانی دیگر هم مورد سو‌قصد قرار گرفته‌اند که سه تن از آن‌ها به نام‌های مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و مصطفی احمدی‌روشن کشته شده‌اند