۱۳۹۱ آذر ۱۴, سه‌شنبه

درخواست وزارت خارجه آمریکا برای آزادی سریع نسرین ستوده

روز جمعه، 30 نوامبر، با ادامه یافتن اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از وضع سلامتی وی، خواهان آزادی سریع این زندانی شده است. ویکتوریا نولاند، سخن گوی وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از نگرانی کشورش از وخامت سریع حال خانم ستوده خبر داد و حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد در مدت بیش تر از شش هفته ای که خانم ستوده دست به اعتصاب غذا زده، از ارایه خدمات پزشکی به او خودداری کرده و او را در زندان انفرادی نگه داشته است. نسرین ستوده از ۲۶ مهر در اعتراض به آن چه «بدرفتاری با همسر و ممنوع الخروجی دختر 12 ساله اش» خوانده، دست به اعتصاب غذا زده است. خانم نولاند در بیانیه خود نوشت: «از حکومت ایران می خواهیم که به برخورد غیرقابل قبول خود با نسرین ستوده پایان دهد و بلافاصله او و بیش از سی زندانی سیاسی زن دیگر را که در بازداشت گاه اوین زندانی هستند، آزاد کند.»

این زن ریزنقش بلند همت

نسرین ستوده را می گویم؛ زنی از تبار زنان آزاده و سرفراز و دلیر ایران زمین و بانویی از تبار زنانی که مردان باید در رکابش «جوانمردی» بیاموزند. نسرین ستوده را می گویم. این زن کوچک اندام ریزنقش بلندهمت را. زنی از تبار زنان آزاده و سرفراز و دلیر ایران زمین و بانویی از تبار زنانی که مردان باید در رکابش «جوانمردی» بیاموزند. او را از حدود پانزده سال پیش شناختم. از طریق همسرش رضا خندان. با برادران خندان از دهه شصت آشنا شدم. نمی دانم چه سالی بود (شاید 65-66) برای شرکت در مراسم سالگشت دکتر شریعتی و ایراد سخنرانی به تبریز دعوت شدم. دعوت کننده و میزبان من جوانی بود به نام عیسی خندان. سالهای سختی بود. گرچه این سالها نیز سخت و نامهربان و پر خفقان است اما با این همه آن سالها «هوا بس ناجوانمردانه سرد« بود و «سرها در گریبان» و «سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت». چنین جلساتی با بیم و هراس برگزار می شد. به هر تقدیر جلسه در فضایی بس رعب آور در خانه ای در یکی از محلات تبریز برگزار شد و خوشبختانه بی حادثه تلخی به انجام رسید. بعدها آقا عیسی به تهران آمد و به درس و کار مشغول شد و در عرصه های مختلف فرهنگی و سیاسی با هم ارتباط و همکاری داشتیم. زمانی که عیسی مدیریت اجرایی نشریه «دریچه گفتگو» را بر عهده داشت با برادرش آقا رضا آشنا شدم. رضا نیز از همان جنس بود و تبار، از این رو در فعالیت های مختلف از جمله در مراسم های مختلف مذهبی و بزرگداشت ها حضور داشت. در اواخر زنی جوان همراه او بود و به زودی دانستم همسر اوست. نسرین ستوده. با این همه آشنایی بیشتر با این زوج جوان از دوران زندان من بود. گاه که به مرخصی می آمدم رضا خندان و همسرش نسرین همراه بسیاری دیگر از دوستان دور و نزدیک به دیدنم می آمدند. گرچه هر دو ساکت بودند و کمتر سخن می گفتند و شاید بزرگترها کمتر مجال سخن به کوچکترها می دادند و یا جوانترها رعایت ادب کرده و سکوت پیشه می کردند. اما به یاد می آورم که چند بار نسرین ستوده در جمع صحبت کرد و نظریاتش نیز مورد توجه قرار می گرفت. بیشتر حقوقی حرف می زد. یک بار گفت که وکیل است و برخی پرونده ها را در اختیار دارد. در ایران گاه و بیگاه به مناسبتی او را می دیدم. گاه نیز در مطبوعات حضور داشت و یا از او سخنی و حدیثی نقل می شد. در این زمان دیگر سرشناس شده بود. اما این پس از انتخابات 88 و بازداشت او، که فکر می کنم چند بار انجام گرفت، بود که شهره شد و در جهان نامی در انداخت و اکنون در جهان سیاست و حقوق بشری کسی نیست که نام و آوازه او را نشنیده باشد.

نماینده خامنه‌ای در سپاه: اختلاف با آمریکا قابل مذاکره نیست

نماینده خامنه ای در سپاه می گوید هدف آمریکا از گفت وگوی مستقیم با ایران “ایجاد تزلزل در بین ایرانیان” و “تغییر مناسبات مردم و رهبری” است. او اختلاف دو کشور را غیرقابل مذاکره می داند. علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، با رد پیشنهاد هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره دو جانبه بین تهران و واشینگتن، هدف آمریکا از این پیشنهاد را «جنگ روانی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات مسئولان و به انحراف کشاندن افکار مردم» می خواند. به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا (۱ دسامبر/ ۱۱ آذر) گفت: «ما تمایل خود را ابراز می کنیم. آمریکا آماده است تا در صورت آمادگی ایران برای تعامل، با جمهوری اسلامی وارد مذاکره دوجانبه شود.» علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین المللی رهبر جمهوری اسلامی نیز که روز یک شنبه ۱۲ آذر ماه در یک نشست خبری شرکت کرده بود، از دادن هر گونه پاسخی به پرسش خبرنگاران داخلی و خارجی در این مورد خوداری کرد. گفت وگوی مستقیم مساوی با تسلیم است خبرگزاری فارس دوشنبه، ۱۳ آذر از قول علی سعیدی نوشت: «در مذاکره ای که آمریکایی ها به دنبال آن هستند، هیچ توفیقی برای ایران حاصل نمی شود، زیرا که مسائل ایران و آمریکا در مقوله استراتژیکی آنقدر گسترده است که به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.» به نقل از دویچه وله و بنابر این گزارش نماینده خامنه ای در سپاه، گفت وگوی مستقیم با آمریکا را مساوی با تسلیم در برابر نظام سلطه خوانده و افزوده است: «آمریکا به دنبال سلطه خود بر جهان است و هیچگاه دست از سلطه طلبی خود بر نمی دارد، لذا در مذاکره های خود نیز به دنبال به تسلیم کشاندن ایران در برابر خواسته هایش است.» در حالی که سعیدی مشکلات ایران و آمریکا را غیرقابل مذاکره عنوان می کند، محمود احمدی نژاد حدود دو ماه پیش در گفت وگو با نیویورک تایمز گفته بود:«در شرایط عادلانه و بر اساس احترام متقابل، برای حل مسائل آماده گفت و گو هستیم.»

آمریکا درباره استفاده از سلاحهای شیمیایی به حکومت بشار اسد هشدار داد

هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه آمریکا درباره استفاده از سلاحهای شیمیایی به سوریه هشدار داد و گفت این خط قرمز آمریکاست و با واکنش واشنگتن روبرو خواهد شد. خانم کلینتون که برای گفتگو با مقامات جمهوری چک به پراگ سفر کرده اظهار امیدواری کرد اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو ، با در خواست ترکیه برای استقرار سیستم دفاع موشکی پاتریوت در نقاط هم مرز با سوریه موافقت کنند. قرار است موضوع استقرار موشکهای پاتریوت در ترکیه در نشست دوروزه اعضای ناتو که روز سه شنبه در بروکسل آغاز می شود، به بحث گذاشته شود. ترکیه تنها کشور مسلمان عضو ناتو است . روسیه با این درخواست ترکیه مخالفت کرده و آنرا تنش زا و تحریک آمیز خوانده است.

نسرین ستوده پس از ۴۹ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد


نسرین ستوده پس از ۴۹ روز، امروز به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داد. رضا خندان همسر نسرین ستوده در مطلبی نوشت:بالاخره خبر خوب رسید. نسرین امروز پس از 49 روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. ممنون از همه ی دوستان که در این مدت همدل و همراه ما بودند. به ویژه فعالین زنان که در این چند روز از کانال های مختلف پیگیر موضوع بودند. در ملاقات استثنایی عصر امروز, نسرین با توجه به برداشتن محدویت قضایی مهراوه به اعتصاب خود پایان داد.