۱۳۸۷ مرداد ۳۰, چهارشنبه

"کی بود؟ کی بود؟"


از پکن می آینددست از پادرازتر!
مسابقه بزرگ "کی بود؟ کی بود؟"، در ادامه مسابقات المپیک پکن شروع شده است. این مسابقه با شکست های پیاپی در پکن و پیش بینی بازگشت ورزشکاران ایران بدون حتی یک مدال برنز آغاز شده است. نه در کشتی فرنگی و ایرانی، نه در بسکتبال و نه در هیچ رشته ای ایران چیزی نشد و اصلا رقیبی برای تیم های دیگر به حساب نیآمد. حتی میگویند که برخی مسابقات با ایران، برای تیم و یا نفر روبرو، دست گرمی بوده است! یکی دیسک گرفت، یکی موقع لنگ گرفتن از حریف، خودش فتیله پیچ شد، قایقران زن زیر حجاب خفه شد و شناگر هم زیرآبی رفت تا با رقیب اسرائیلی قورباغه بازی نکند. البته، همه هم از فشارهای روحی و روانی وارده به خود سخن گفته اند، بی آنکه بگویند جزئیات این فشارها چه بوده؟
برای نمونه احسان حدادی که در تمرین های قبل از مسابقه دیسک را 69 متر پرتاب می کرد در پکن 8 متر کمتر پرتاب کرد و حذف شد. امید چندانی به هفته دوم المپیک نیز نیست. این را دبیر کمیته المپیک جمهوری اسلامی "کفاشیان" به خبرگزاری ها گفته و در عین حال سقوط و برکناری خود را هم پس از بازگشت به ایران پیش بینی کرده است.

جشن شان هم نوعی عزاست!



نیمه شعبان از دیرباز روز جشن و شادی است. امسال هم به تبع باید چنین می بود. وقتی تلویزیون خودمان را روشن کردم از سر صبح جز سخنرانی و مولودی خوانی که هنوز نفهمیده ام با عزاداری و نوحه خوانی چه تفاوتی دارد؟ جز دست بر دست زدن و دست بر سینه زدن، چند تایی فیلم و نهایتاً جنگ هایی که با خطوط بیش از حد قرمز مواجه بودند و برای مثال هرگز تصویر خانم هایی که به عنوان میهمان به این برنامه ها می آمدند در یک تصویر بسته دیده نمی شد .
اما خدا برکت دهد ماهواره را و همین شبکه های فارسی زبان خودمان را که کمی ما را شاد کردند. جالبترین قسمت ماجرا آنجا بود که شبکه جام جم ایران که برای فارسی زبانان خارج از ایران به اصطلاح برنامه می سازد ( جام جم همین صدا و سیمای خودمان ) برنامه های متنوع و الحق خوبی را پخش کرد .
در این بین جنگی پخش شد که در سالن اریکه ایرانیان و با حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور اجرا شده بود .
یک برنامه شاد با انواع و اقسام آهنگها و میان برنامه ها و شوخی ها و موسیقی ها که بی جهت تو را به فکر می برد مگر میان ایرانیان داخل کشور و خارج از کشور چه فرق و تفاوتی است که آنها می توانند چنین برنامه هایی را مشاهده کنند و ما محروم از این تصاویر.
آیا هموطنان خارج از کشور از فهم و شعور بالاتری برخوردارند ؟
آیا جنبه آنان بیشتر و ما به حکم داخل کشور بودن کم جنبه هستیم ؟
و یا شاید چون آنها تصاویر بسیاری را می بینند قادرند راحت تر خود را در مقابل گناه و تفکرات التقاطی حفظ کنند ؟
آیا مسئولین و بزرگان جمهوری اسلامی ایران که امروزه حتی برای بیرون بودن موی خانمها برگه جریمه دستشان میدهند و یا بخشنامه می کنند به مغازه های فروش لباس عروس که شیشه های خود را مات کنید که نکند خدای ناکرده مانکن ها از بیرون ویترین دیده شوند و جوانان را دچار تشویش های ذهنی نماید و جالبتر از همه در همین شهر کوچک ما به مغازه هایی که در تابلوهای خود از کلمه لباس زیر استفاده کرده اند امر می کنند که کلمه زیر را حذف کنند کمی با خود اندیشیده اند که اگر دینی با یک تار مو و یک مانکن به خطر بیفتد باید فاتحه آن دین و اعتقاد را خواند .
آیا بزرگواران گمان نمی برند بعد از 28 سال محدودیت و فشارهای گوناگون چرا هیچگاه نتوانستند آمار جرم فحشا و منکرات را پایین بیاورند ؟
آیا هنوز زمانش نرسیده است که از بند گیر دادن به تار موی دخترکان و لباس آستین کوتاه و حتی مدل ریش و سبیل رهایی یابیم و به مشکلات اساسی تر بپردازیم .

كودكان خياباني تهران ۲ برابر شدند



كودكان خياباني تهران ۲ برابر شدند
مدير كل سازمان بهزيستي استان تهران از رشد دو برابري كودكان خياباني استان طي زمان سپري شده سال جاري نسبت به سال گذشته خبر داد. ظاهر رستمي در گفتگو با ايلنا با اعلام اين كه از ابتداي سال جاري تا كنون نزديك به ۸۰۰ نفر كودك خياباني و كار در استان تهران شناسايي شده اند، افزود: سال ۸۶ در كل ۴۶۰ كودك خياباني و كار شناسايي شدند كه از اين تعداد حدود ۸۰ نفر كودك كار بودند. وي البته در مورد علل اين موضوع توضيحي نداد اما گفت: ۹۰ درصد از كودكان خياباني استان تهران مهاجران استان هاي ديگر و يا كشورهاي همسايه هستند، بنابراين بايد تمام سازمان هاي مربوطه از جمله نيروي انتظامي، سازمان اتباع خارجي و شهرداري براي كاهش ورود اين افراد به تهران تلاش كنند. مدير كل سازمان بهزيستي استان تهران همچنين از امضاي تفاهمنامه اي بين بهزيستي و شهرداري در اين زمينه خبر داد و اعلام كرد: بر اين اساس از اين پس با همكاري دو نهاد علاوه بر ساماندهي كودكان كار و خياباني در مورد اورژانس اجتماعي نيز افزايش مي يابد. رستمي با تاكيد بر اين كه از اين پس اختلاف نظرها ميان بهزيستي و شهرداري در مورد كودكان خياباني كاهش پيدا مي كند، اضافه كرد: بر اساس اين تفاهمنامه تاكنون در كرج دفتر خدمات اجتماعي احداث شده و قرار است در چند نقطه ديگر از جمله جنوب تهران نيز اين دفاتر راه اندازي شود. وي با بيان اين كه بر اساس قانون مديريت ساماندهي ، جمع آوري كودكان خياباني بر عهده بهزيستي قرار دارد، خاطرنشان كرد: بنابراين نيروي انتظامي، سازمان اتباع خارجي و شهرداري بايد در اين رابطه بهزيستي را ياري دهند و شهرداري موظف است تا امكانات سخت افزاري ازجمله تجهيزات و ساختمان را در اختيار بهزيستي قرار دهد. مدير كل سازمان بهزيستي استان تهران درمورد اورژانس اجتماعي(۱۲۳) نيز اظهار كرد: در حال حاضر ۱۳ دستگاه خودرو در اين سامانه فعاليت مي كنند كه به ۷ خودروي ديگر نيازمنديم و شهرداري نسبت به افزايش تعداد آنها وعده داده است. رستمي همچنين با اشاره به ساماندهي ۳۴۴ كودك خياباني در سال گذشته، پيش بيني كرد كه امسال نيز اين تعداد كودك ساماندهي شوند.

سازمان عفو بين الملل، اعدام رضا حجازي، جوان بيست ساله اي كه در پانزده سالگي مرتكب قتل شده بود را محكوم كرده است


عفو بين الملل اعدام رضا حجازي را محكوم كرد
سازمان عفو بين الملل نگران وضعيت محاكمه نوجوانان در ايران است
سازمان عفو بين الملل، اعدام رضا حجازي، جوان بيست ساله اي كه در پانزده سالگي مرتكب قتل شده بود را محكوم كرده است.
محمد مصطفايي، وكيل مدافع رضا حجازي در گفت و گو با بخش فارسي بي بي سي از اجراي حكم اعدام وي در روز سه شنبه 29 مرداد خبر داد.
به گفته آقاي مصطفايي حكم اعدام موكل او در حالي اجرا شده كه پيشتر تعليق حكم اعلام شده بود.
عفو بين الملل با صدور بيانيه اي گفته است كه مطابق قوانين ايران، 48 ساعت پيش از اجراي حكم اعدام، زمان اجراي حكم بايد به اطلاع وكيل متهم برسد اما وكيل رضا حجازي از اعدام وي بي خبر بوده است.
وكيل رضا حجازي به بخش فارسي بي بي سي گفته بود كه موضوع اجراي حكم را تنها از طريق خانواده رضا حجازي در راه بازگشت از زندان اصفهان به تهران دريافته و حكم اجراي اعدام به وي ابلاغ نشده بود.
آقاي مصطفايي روز دوشنبه گفته بود: "شعبه 106 دادگاه عمومي اصفهان بدون درنظر گرفتن اين موضوع كه رضا حجازي طفل است و اين پرونده بايد در دادگاه اطفال مورد رسيدگي قرار بگيرد، او را طبق قانون مجازات اسلامي به قصاص نفس محكوم كرد."
بر اساس خبرهاي منتشر شده در ايران، رضا حجازي در دادگاه اطفال محاكمه نشده بود. بر همين اساس مستنداتي از سوي وكيل وي به قاضي اجراي احكام تحويل داده شده بود كه به تاييد مسئولان زندان اصفهان نيز رسيده بود.
روز سه شنبه خانواده رضا حجازي كه براي آخرين ديدار با فرزندشان به زندان مراجعه كردند، مطلع شدند كه براي رسيدگي به شكايت وكيل متهم درباره اينكه رضا حجازي بايد در دادگاه اطفال محاكمه شود، اجراي حكم اعدام به تاخير افتاده است، اما ساعاتي پس از اين، حكم اعدام رضا حجازي اجرا شد
عفو بين الملل، از قوه قضاييه جمهوري اسلامي و دولت اين كشور خواسته است كه از اعدام متهمان نوجوان خودداري كند.
عفو بين الملل از گروه هاي مدافع حقوق بشر است كه مي گويد دولت ايران در سال گذشته ميلادي پس از چين، بيش از هر كشور ديگري دست به اعدام افراد زده است.
ايران با وجود پيوستن به كنوانسيون حقوق كودك، همچنان احكام اعدام را در مورد آنها صادر و اجرا مي كند.
بر اساس قانون مجازات اسلامي، اطفال در صورت ارتكاب جرم از مسئوليت كيفري مبرا هستند. اما اين قانون اطفال را در پسران، 15 سال قمري و در دختران 9 سال قمري تعريف مي كند.

تلفات گسترده لغزش هواپيما در فرودگاه مادريد



لغزش يك فروند هواپيماي مسافربري اسپانيا در فرودگاه بين المللي مادريد به كشته و زخمي شدن دهها نفر منجر شده است.
اين هواپيما كه در اختيار هواپيمايي اسپانيا (اسپين اير) بود با يكصد و شصت مسافر قرار بود به سمت گران كاناريا در جزاير قناري پرواز كند.
گزارش هاي اوليه حاكي از آن است كه چهل و پنج نفر تا كنون كشته شده و بيست نفر ديگر نيز زخمي شده اند. اما گزارش هاي غير رسمي حاكي از آن است كه يكصد و پنجاه نفر كشته شده اند.
دود غليظي محوطه ترمينال چهار فرودگاه مادريد را فرا گرفته است. هنوز مشخص نيست كه دليل اين لغزش چه بوده است اما گزارش برخي رسانه هاي اسپانيايي حاكي از آن است كه يكي از موتورهاي هواپيما آتش گرفته است.

ذره ذره جمع گردد وانگهي دريا شود

تصاويري از برداشت محصول زعفران






آخرين التماس هاي برادر رضا حجازي ( متهم محكوم به اعدام )


آخرين التماس هاي برادر رضا حجازي ( متهم محكوم به اعدام )
اعدام قريب الوقوع يك جوان كم سن در ايران
مقام هاي قضايي ايران دستور اجراي حكم اعدام براي رضا حجازي كه در پانزده سالگي مرتكب قتل شده بود را داده اند.
محمد مصطفايي وكيل او به بخش فارسي بي بي سي گفت كه موضوع اجراي حكم را تنها از طريق خانواده رضا حجازي دريافته است.
رضا حجازي در پانزده سالگي در يك نزاع جمعي مرتكب قتل شد.
آقاي مصطفايي گفت: "شعبه 106 دادگاه عمومي اصفهان بدون درنظر گرفتن اين موضوع كه او (رضا حجازي) طفل است و اين پرونده بايد در دادگاه اطفال مورد رسيدگي قرار بگيرد، او را طبق بندي از قانون مجازات اسلامي به قصاص نفس محكوم كرد."
گزارش ها حاكي است كه مقامات قضايي امروز به خانواده رضا حجازي گفته اند كه به ملاقات فرزندشان بروند. در زندان به آنها گفته شده كه قرار است ساعت چهار صبح فردا( سه شنبه) حكم اعدام براي او به اجرا در آيد.
وكيل رضا حجازي گفت كه اجراي حكم و تاريخ آن به او ابلاغ نشده و طبق آئين نامه اجراي احكام قصاص، بايد چهل و هشت ساعت قبل از اجراي حكم، اين موضوع به وكيل فرد ابلاغ شود تا در جلسه اجراي حكم حاضر باشد.
آقاي مصطفايي گفته است كه فكر نمي كرد كه اين حكم چنين به سرعت به اجرا در آيد چون در اين موارد از وكيل و يا خانواده فرد محكوم به اعدام براي حضور در جلسات صلح و سازش دعوت به عمل مي آيد كه در اين مورد چنين نشده است.
او گفت: "از لحاظ قانوني اجراي اين حكم بر خلاف قانون است چون در زماني كه او مرتكب جرم شد سن او زير هجده سال بود و از طرفي بايد حكم اعدام به وكيل ابلاغ مي شد اما اين ابلاغ صورت نگرفته است."
دروري دايك از عفو بين الملل نيز در اين مورد به بخش فارسي بي بي سي گفت اين سازمان نگران اين استكه فردا حكم اعدام براي رضا حجازي كه در سن پائين مرتكب قتل شده به اجرا در آيد. او گفت كه طبق قوانين بين المللي از جمله كنوانسيون حقوق كودك، اجراي حكم اعدام براي اين افراد ممنوع است.
عفو بين الملل كه از گروه هاي مدافع حقوق بشر است، مي گويد دولت ايران در سال گذشته ميلادي بيش از هر كشور ديگري (به استثناي چين) دست به اعدام افراد زده است.
ايران با وجود پيوستن به كنوانسيون حقوق كودك، همچنان احكام اعدام را در مورد آنها صادر و اجرا مي كند.