۱۳۹۱ شهریور ۱۳, دوشنبه

اعتراض شورای همکاری خلیج فارس به تحریف سخنان مرسی


شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به تحریف صورت‌گرفته در ترجمه سخنان محمد مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران از جمهوری اسلامی انتقاد کردند.
محمد مُرسی، رییس‌جمهوری مصر، روز پنج‌شنبه در افتتاحیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران از رژیم سوریه انتقاد کرد اما مترجم رسمی تلویزیون ایران هنگام ترجمه سخنرانی وی، کلمه سوریه را با بحرین عوض کرد و در ترجمه محتوای سخنرانی وی نیز دست برد.
در همین رابطه بحرین با احضار کاردار سفارت ایران در منامه، نسبت به این تحریف رسماً اعتراض کرد و خواستار عذرخواهی تهران به خاطر این رخداد شده‌است.
به گزارش رادیو فردا شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه روز یک‌شنبه خود که پس از برگزاری نشست این شورا در جده عربستان صادر شد هم‌چنین ادامه کشتار مخالفان در سوریه را محکوم کردند.در این بیانیه آمده‌است که «ما ادامه این کشتارها را که به خاطر پافشاری رژیم [سوریه] بر استفاده از سلاح سنگین، از جمله هواپیما و تانک، علیه غیرنظامیان صورت می‌گیرد محکوم می‌کنیم.»
عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، و قطر در این بیانیه افزودند که «جامعه بین‌الملل باید مسئولیت‌پذیر باشد و اقداماتی را برای حفاظت از غیرنظامیان سوری به اجرا بگذارد.

ورود ریال ایران با کامیون به افغانستان برای خرید دلار

صرافها در افغانستان گفته اند که اخیرا به مقدار زیادی ریال ایرانی وارد بازارهای افغانستان و به ویژه غرب این کشور شده و در عوض دلار به ایران منتقل می شود. این صرافان گفته اند که محموله های ریال ایرانی برای تبادله به دلار به وسیله کامیونها وارد شهر هرات می شوند و هدف از آن دور زدن تحریم‌ها علیه ایران است. در بازارهای ارز افغانستان خرید و فروش هر نوع ارز آزاد است و تعیین نرخ آن هم تحت کنترل دولت نیست. در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اخیرا ارزش ریال به شدت افت کرده است. نورالله دلاوری رئیس بانک مرکزی افغانستان گفته که در مورد تزریق ریال به بازارهای افغانستان تحقیقاتی را آغاز کرده است. مقام‌های آمریکایی تزریق ریال ایرانی به بازارهای افغانستان را به صورت بالقوه نگران‌کننده دانسته‌اند.