۱۳۹۱ فروردین ۱, سه‌شنبه

اتحادیه اروپا به خاطر نقض‌حقوق بشر تحریم‌های خود علیه ایران را بزودی تشدید خواهد کرد

اتحادیه اروپا به خاطر نقض‌حقوق بشر تحریم‌های خود علیه ایران را بزودی تشدید خواهد کرد. وزیر دفاع آلمان در دیدار با همتای اسرائیلی خود ضمن اشاره به خطر بروز جنگ خواستار تنش‌زدایی در مناقشه اتمی ایران شد.
شورای اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه (۲۰ مارس/۱ فروردین) اعلام کرد که بزودی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به خاطر ادامه نقض حقوق‌بشر در این کشور وضع خواهند کرد. به گفته‌ی مقامات اتحادیه اروپا در نشست آتی وزیران خارجه کشورهای اروپایی "۱۸ تن که مسئول نقض شدید حقوق‌بشر در ایران" هستند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت
این تحریم‌ها شامل منع مسافرت این افراد به اروپا و انسداد دارایی‌های آنان خواهد بود. وزیران خارجه اروپا از روز پنج‌شنبه (۲۲ مارس) اجلاسی دو روزه را در بروکسل برگزار خواهند کرد. در حال حاضر نام ۶۱ مقام ایرانی بر روی فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. به گفته تحلیل‌گران سیاسی این تحریم‌ها از این جهت دارای اهمیت هستند زیرا که اتحادیه اروپا بار دیگر نقض حقوق‌بشر توسط جمهوری اسلامی را در مرکز توجهات خود قرار داده ‌است.
در کنار تحریم افراد و مقامات ایرانی قرار است که ارسال تجهیزات و برنامه‌های کامپیوتری به ایران نیز ممنوع شوند. به گفته مقامات اروپایی این ممنوعیت شامل تجهیزات و نرم‌افزارهایی می‌شود که به کمک آنان دولت ایران می‌تواند دست به شنود مکالمات تلفنی و کنترل ایمیل‌ها زند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمامی تحریم‌های پیشین در ارتباط با نقض حقوق‌بشر در ایران به مدت یک ‌سال دیگر تمدید شده‌اند.
اتحادیه اروپا بر سر مناقشه اتمی با ایران خرید نفت‌خام از این کشور را در ژانویه امسال نیز متوقف کرده بود. تمامی قراردادهای جاری تنها تا اول ژوئن ۲۰۱۲ اعتبار داشته و کشورهای عضو موظفند که نیازهای خود را از این تاریخ به بعد از کشورهای دیگر تامین کنند.
در نشست آتی وزیران خارجه اروپا تحریم‌هایی نیز علیه سوریه و بلاروس وضع خواهد شد. ۱۲ مقام سوری و دو شرکت نفتی سوریه به لیست تحریم‌های اروپا افزوده خواهند شد. به گفته مقامات اروپایی هر سه کشور ایران، سوریه و بلاروس به خاطر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مخالفان مورد تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند

آمریکا آماده حمله به ایران می‌شود؟

نیروی دریایی آمریکا تدارکات مهمی را برای رویارویی با ایران آغاز کرده است. پنتاگون برای مقابله با قایق‌های تندروی ایران چندین ناو را تجهیز کرده و شمار کشتی‌های مین‌یاب در خلیج فارس را به دو برابر رسانده است

آمریکا حضور نظامی خود در خلیج فارس را به صورتی آشکار تقویت کرده است. دریاسالار جاناتان گرینرت، فرمانده نیروی دریایی آمریکا با شرکت در سنای این کشور، آماری از تجهیزات و تدارکات ایالات متحده درخلیج فارس ارائه کرده است. دقت در جزییات این آمار نشان می‌دهد که آمریکا جمهوری اسلامی و تهدیدهای آن را بسیار جدی می‌گیرد.
در گزارش درباسالار گرینرت آمده که شمار قایق‌های مین‌روب آمریکایی در خلیج فارس از ۴ به ۸ فروند افزایش یافته است. قرار است این قایق‌ها در صورت بسته‌ شدن تنگه هرمز نقشی کلیدی ایفا کنند. ۴ فروند هلیکوپتر از نوع "ام اچ ۵۳" نیز که در پایگاه آمریکا در بحرین مستقر هستند، باید در صورت لزوم برای مواجهه با مین‌ها به کمک آمریکاییان بشتابند.
چند قایق کوچکتر هم که تعداد و نوع آنها قید نشده، عملیات مین‌روبی در خلیج فارس را پشتیبانی خواهند کرد. از طرف دیگر تمامی قایق‌های آمریکایی در منطقه مجهز به اژدرافکن‌های جدید خواهند شد.
در عین حال رزمناوها، ناوشکن‌ها و سایر کشتی‌هایی که ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج فارس را همراهی می‌کنند، به ابزارها و سنسورهای جدیدی مجهز خواهند شد تا به هر حمله احتمالی سریع‌تر و دقیق‌تر پاسخ دهند.
دریاسالار گرینرت در گفتگو با روزنامه‌نگاران در واشنگتن، قدرت پدافند نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را به سلاحی تشبیه کرده که کالیبری بس بالا دارد. وی افزوده که با این همه، آمریکا شاید در محدوده  خلیج فارس بیشتر به سلاح ساچمه‌ای نیاز داشته باشد.
به رغم این گفته به نظر نمی‌رسد که آمریکا نیروی دریایی ایران را دست کم بگیرد. شاهد این مدعا افزوده شدن سه ناوچه، دو رزمناو و سه زیردریایی به زرادخانه ضد موشکی و پدافند زمین به دریای آمریکاست که می‌توانند از خاک یکی از متحدان آمریکا در منطقه به سوی اهدافی در خلیج فارس شلیک شوند.
شتاب نیروی دریایی آمریکا
به نظر می‌رسد که آمریکا برای تشدید حضور نظامی خود در خلیج فارس عجله دارد. این شتابزدگی میتواند بر این مبنا توجیه شود که از سوی ایران کوچک‌ترین نشانی از تسلیم در طرح‌های اتمی‌ به چشم نمی‌خورد.
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون سیاست خارجی ایران در مجلس روز یکشنبه ۲۸ اسفند ماه اعلام کرده که نمایندگان مجلس اجازه یک قدم عقب‌نشینی به دولت را در این زمینه نخواهند داد.
طبق  اعلام رسمی ارتش آمریکا، قرار است چهارمین قایق یدکی مین‌روب از نوع "آونجر" در میانه ماه آوریل وارد آب‌های خلیج فارس شود. این قایق ۱۳۰۰ تنی به دلیل وزن سنگین خود سرعت محدودی معادل ۱۴ گره دریایی دارد و به همین دلیل قرار است توسط یک کشتی باری به منطقه حمل شود.
هراس از قطعی شدن حمله نظامی اسراییل به ایران تنها مربوط به کارشناسان دفاعی نیست. اعضای کمیسیون "نیروهای مسلح" سنای آمریکا نیز که به سخنان دریاسالار گرینرت گوش می‌دادند، از چنین احتمالی ابراز بیم کرده‌اند. کارل لوین رییس این کمیسیون از حزب دمکرات نیز با ابراز نگرانی از چنین حمله‌ای گفته است احتمال تهاجم نظامی اسراییل به تاسیسات اتمی ایران بسیار زیاد است

کلینتون با تبریک نوروز بر رعایت حقوق بشر و آزادی تأکید کرد

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (۲۹ اسفند/ ۱۹ مارس) طی بیانیه‌ای با تأکید بر لزوم احترام به حقوق بشر و آزادی، فرا رسیدن نوروز را به ایرانیان و دیگر مناطقی که این جشن در آنها مرسوم است تبریک گفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون در این بیانیه گفت: «خرسندم بهترین آرزوهای خود را نثار همه آنهایی که مراسم نوروز را جشن می‌گیرند کنم.»
کلینتون نوروز را "زمانی برای امید" خواند و ادامه داد: «مردم ایالات متحده در استقبال از فرصت‌های این سال جدید و امکانات تقویت پیوندهای خانوادگی و دوستی به شما می‌پیوندند.»
وی افزود: «ما در حالی که با چالش‌های تازه روبرو می‌شویم به حمایت خود از حقوق جهانی بشر و آزادی بیان و حقوقی که مروج صلح، پیشرفت و سعادت هستند متعهد می‌مانیم. نوروزتان پیروز و هر روزتان نوروز باد.»
پیش از این شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز فرا رسیدن نوروز را به ایرانیان تبریک گفته بود

احمدی نژاد بار دیگر با دستمال مخملی اش به دیدار فرماندهان سپاه رفت

اینبار وزارت نفت پیشکش سپاه و پاسدار «قاسمی»وزیر نفت می شود!
در ادامه تنش های موجود بین احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی که منجر به تحلیل قدرت احمدی نژاد و در نتیجه فشارهای روز افزون بر او و اطرافیانش شده،رئیس جمهور منتصب را مجاب کرده که اینبار با جدیت بیشتری به یارگیری و لشگرکشی در مقابل خامنه ای بپردازد و از این روست که او بار دیگر دست به دامان فرماندهان سپاهی شده که مدتی پیش آنها را با عناوینی همچون «برادران قچاقچی» مخطاب قرار داده بود.
پس از آنکه در هفته های اخیر بسیاری از فرماندهان سپاه در حمایت از علی خامنه ای مقابل احمدی نژاد صف آرایی کردند،او تصمیم گرفته که اینبار با لقمه ای سنگین تر و بزرگتر از قبل به استقبال سپاهیان برود و اینبار بزرگترین منبع درآمدی کشور(نفت) را کف دستان فرماندهان سپاه قرار داده تا شاید به پشتوانه حمایت سپاه از گزند حملات باند خامنه ای در امان بماند
ماجرا از این قرار است که:روزگذشته «خبر آنلاین» تحت عنوان «خبر اختصاصی» نوشت که احمدی نژاد بزودی سردار «رستم قاسمی» فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء را بعنوان وزیر نفت به مجلس معرفی خواهد کرد.خبری که بسیاری بی تفاوت از کنار آن گذشتند.این توافق طی نشستی میان سران سپاه و احمدی نژاد صورت گرفته که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وزیر نفت شود. درعین حال گفته می شود طی یک هفته گذشته سردار قاسمی با اکثراعضای دولت نشست های مختلف داشته است.
رستم قاسمی پیش از این دو دوره نیز با چراغ خاموش نماینده مجلس بوده است. مجلس سوم و مجلس پنجم.
بنظر می رسد،دلیل سپردن وزارت نفت به سردار قاسمی و در واقع به سپاه پاسداران، در واقع یارگیری احمدی نژاد از سپاه و گره زدن سرنوشت خود با سرنوشت فرماندهان سپاه و او بزرگترین و چرب ترین لقمه را برای سپاه گرفت. یعنی وزارت نفت.
احمدی نژاد با این یارگیری، می کوشد نقشه های باند سه نفره «اژه ای- سردار ذوالقدر و حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه را که جانشین دیگری را برای احمدی نژاد، در پایان دوره چهار ساله دوم او در نظر دارند خنثی کند. یعنی گروهی از فرماندهان سپاه را پشت دولتی که نفت را دراختیار سپاه گذاشت قرار دهد تا بتواند آن باند پرقدرت سه نفره را کنترل کند و فرد مطلوب خود را در انتخابات آینده ریاست جمهوری بر کرسی بنشاند!
لازم به ذکر است که احمدی نژاد در دوره اول ریاست جمهوری اش و حتی در جریان حوادث تلخ پس از کودتای 22 خرداد 88 و به پاس خدمات بی شمار به سپاه در عرصه اقتصادی،از حمایت ویژه این نیرو برخوردار بود که این حمایت ها پس از اختلاف احمدی نژاد و علی خامنه ای،به زور قابل ملاحظه ای کاهش و منجر به رویارویی مستقیم احمدی نژاد با سران این نیرو شد