۱۳۹۲ فروردین ۲۲, پنجشنبه

ايران پس از چين بيشترين اعدام را دارد!


 
سازمان عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران با ۳۱۴ اعدام، پس از چين بيشترين اعدام‌های سال ۲۰۱۲ را دارد. عفو بين‌الملل گفته است اين در حالی است که پيش‌بينی می‌شود اعدام‌ها در ايران دو برابر اين تعداد باشد.
سازمان عفو بين‌الملل امروز چهارشنبه ۲۱ فروردين (۱۰ آوريل) گزارش سالانه خود درباره حکم اعدام در جهان را منتشر کرد.بنا به اين گزارش در سال ۲۰۱۲ دست‌کم ۶۸۲ مورد حکم اعدام به اجرا گذاشته شده است.عفو بين‌الملل می‌گويد اين آمار، آمار رسمی است و بسياری از اعدام‌ها اعلام رسمی نشده‌اند.اين سازمان مدافع حقوق بشر می‌گويد در خيلی از موارد محاکمه افراد نيز روند عادلانه‌ای نداشته‌ است.بر اساس اين گزارش تعداد اعدام‌شدگان در چين "هزاران نفر" است و اين کشور در رتبه نخست بيشترين اعدام‌ها قرار دارد.همچنين به‌گفته عفو بين‌الملل برپايه آمار رسمی در سال ۲۰۱۲ در جمهوری اسلامی ايران ۳۱۴ نفر اعدام شده‌اند در حالی که پيش‌بينی می‌شود آمار واقعی دو برابر اين تعداد باشد.عراق نيز از جمله کشورهايی است که آمار اعدام در آن در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ بيشتر شده است. دست‌کم در سال گذشته ۱۲۹ حکم اعدام در اين کشور اجرا شده است.پس از عراق، عربستان سعودی با ۷۹ اعدام در رده چهارم قرار دارد.

پنج ماه و پنج روز از قتل ستار بهشتی گذشت؛ هنوز خبری از برگزاری دادگاه نیست


با وجود گذشت پنج ماه و پنج روز از قتل ستار بهشتی وبلاگ نویس زندانی هنوز از ارسال پرونده وی به دادگاه خبری نیست. وکیل مدافع اولیای دم در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است: «از سوی شعبه رسیدگی کننده زمانی برای ارسال پرونده به دادگاه تعیین نشده است»
به گزارش کلمه، تعلل و اهمال در ارسال پرونده قتل ستار بهشتی به دادگاه در شرایطی است که هنوز آمران و عاملان آن به طور کامل معرفی و مشخص نشده اند و حاکمیت با مسیر همراه با تعلل و اغماض این پرونده را دنبال می کند. با این وجود گیتی پورفاضل وکیل پرونده خبر داده که از نظر شعبه رسیدگی کننده، تحقیقات بر روی پرونده مرگ مشکوک ستار بهشتی در دادسرا ادامه دارد.
خانم  پورفاضل که روز شنبه به شعبه رسیدگی کننده به پرونده مرگ ستار بهشتی در دادسرای امور جنایی پایتخت مراجعه کرده، گواهی انحصار وراثت که توسط خانواده ستار بهشتی و با دستور رییس شعبه تهیه شده بود را ضمیمه پرونده کرده است.
تهیه گواهی انحصار وراثت، یکی از بهانه های تعلل در رسیدگی به این پرونده بوده که با ارسال آن باید منتظر ادامه روند رسیدگی به پرونده این قتل بود.
مسئولان رسمی پذیرفته اند که ستار بهشتی در بازداشتگاه غیر قانونی بوده، شکنجه شده و در نهایت در زندان نظام جان خود را از دست داده است، این سه مورد چیزهایی نیست که بتوانند از آن شانه خالی کنند، و هریک به تنهایی برای رسیدگی جدی قضایی کافی هستند،
با این حال کارنامه حاکمیت فعلی نشان داده که برخورد قاطع و سریع تنها مشمول متهمان غیرشناس و زورگیری های هفتادهزار تومانی است که در کمترین زمان ممکن بازداشت محاکمه و اعدام می شوند و رسیدگی به پرونده رشوه گیران دانه درشت، فساد بیمه ایران، حمله به کوی دانشگاه، فاجعه کهریزک، قتل هدی صابر و هاله سحابی و بسیاری پرونده های دیگر در ردیف خطوط قرمز حکومت قرار می گیرند و متهمان سرشناس آن از حاشیه امن برخوردارند.
با این همه وکیل مدافع اولیای دم که با خبرگزاری ایسنا گفت و گو می کرد، افزوده است:  برای فرستاده شدن پرونده از دادسرا به دادگاه روزشماری می‌کنم زیرا تا زمانی که پرونده در دادسراست به من اجازه مطالعه پرونده را نمی‌دهند.
در همین زمینه قرار است وزیر کشور با حضور مجلس در خصوص این قتل پاسخگوی سوال علی مطهری نماینده تهران باشد.
سوال مطهری درباره مرگ ستار بهشتی در جلسه ۵ دی ماه کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت که وی اعلام کرد از پاسخ وزیر کشور قانع نشده است.
حضور وزیر کشور برای توضیح در مورد این قتل در حالی است که مدیرمسوول روزنامه خورشید به اتهام مشکوک خواندن مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان سپرد، روز یکشنبه ۱۸ فروردین به دادگاه کیفری استان تهران احضار شده‌ است و قرار است به‌شکل علنی و با حضور هیئت منصفه محاکمه شود.
ماه گذشته نیز مهدی دواتگری٬ مسئول پیگیری پرونده ستار بهشتی «شوک» روانی و فیزیکی را عامل مرگ این جوان وبلاگ‌نویس اعلام کرده و گفته بود: با مشخص شدن علت مرگ بهشتی در کمیسیون امنیت ملی پرونده این وبلاگ‌نویس بسته شده است.
اظهارنظری مشابه علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در خصوص علت مرگ ستار بهشتی گفته بود: «استرس و شوک روانی علت مرگ ستار بهشتی است.»
با این وجود  گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی با رد این دست اظهارات گفته بود: “هرگونه اظهارنظر درباره پرونده‌ای که هنوز نه به دادگاه رفته و نه در دادسرا قرار منع تعقیب دریافت کرده، فاقد ارزش است.”
از سویی گوهر عشقی مادر ستار بهشتی در پیام تبریک نوروزی به هموطنان نیز خواستار رسیدگی علنی به پرونده قتل فرزندش شده است.
او ضمن انتقاد از رسیدگی نکردن مسئولان به پرونده فرزندش گفته است: حاضر است تنها دخترش را نیز در همین راه بدهد، اما از خون ستار نمی گذرد.
ستار بهشتی یک کارگر ۳۵ ساله بود که روز هفتم آبان ماه سر از زندان در آورد و ۱۶ آبان ماموران پلیس امنیت به خانواده ی او اطلاع دادند که به فکر یک قبر باشند.
وکیل خانواده ستار بهشتی پیش از این اعلام کرده بود که متهمان قتل این وبلاگ نویس کاملا مشخص اند اما فشارهای امنیتی بر دستگاه قضایی تاکنون مانع از ارسال پرونده به دادگاه شده است.
سعی جریان حاکم در تحریف علت اصلی قتل ستار بهشتی در حالی است که زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که ستار بهشتی یک شب را در آنجا سپری کرده بود، روایت کرده اند که بدن این جوان زیر ضرب و شتم له شده بود و به گفته آنها حتی یک جای سالم در بدنش نبود.
درباره شکنجه و ضرب و شتم او، هم شهادتنامه ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به ثبت رسیده و هم سند شکواییه ای که با دستخط خود ستار بهشتی است که شکایت خود را از کسانی که وی را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند، تنظیم کرده و این رفتار غیر انسانی و غیر قانونی را مورد اعتراض قرار داده بود.

شهادت حسن میرزاخان، از آسیب دیدگان قطع نخاعی سرکوب های ۸۸ + عکس


کمتر از ۵۰ روز پس از آنکه مادر سهراب اعرابی در گفت و گو با کلمه به نام چند تن از آسیب دیدگان سرکوب های پس از انتخابات ۸۸ اشاره کرد و از مظلومیت آنها سخن گفت، یکی از این جانبازان سبز، جان خود را در راه آزادی و برای ایران از دست داد.
به گزارش کلمه، «حسن میرزاخان» که در زمان فوت تنها ۲۶ سال داشت، از آسیب دیدگان قطع نخاعی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که در روز ۲۶ خرداد ۸۸ در میدان ونک در اثر اصابت گلوله از پشت به مهره کمرش در محل ستون فقرات دچار قطع نخاع شد.
وی در اثر عوارض بعد از این حادثه، پس از تحمل نزدیک به ۴ سال رنج و سختی، به شهادت رسید و روز گذشته در قطعه ۵۰ بهشت زهرا که از قطعه های متعلق به شهدا و در اختیار بنیاد شهید است، به خاک سپرده شد.
بنیاد شهید و امور ایثارگران برای این آسیب دیده حوادث سال ۸۸ کارت جانبازی صادر کرده بود و پس از درگذشت وی نیز قبری را در قطعه شهدا به وی اختصاص داد. خبرگزاری و سایت های حکومتی هم خبر درگذشت حسن میرزاخان را منتشر کردند و او را «جانباز فتنه ۸۸» نامیدند.
پیش از این و در جریان کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری در تظاهرات روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ هم رسانه ها و نهادهای حکومتی تلاش کردند با صدور کارت و صحنه سازی، تلاش کنند به معرفی قربانیان سرکوب ها به عنوان بسیجی و حامی حاکمیت فعلی بپردازند و بدین ترتیب تلاش کنند خون این شهیدان را مصادره کنند.
اکنون این آسیب دیده مظلوم پس از چهار سال رنج بی وقفه، به شهادت رسیده و مراسم ختم وی عصر فردا پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ در مسجد نور واقع میدان فاطمی تهران برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی نیز شب گذشته با حضور در منزل شهید حسن میرزاخان شهادت وی را به خانواده اش تسلیت گفتند.
پروین فهیمی مادر شهید سهراب اعرابی در گفت و گوی ماه قبل خود با سایت کلمه به نام حسن میرزاخان اشاره کرده و با اشاره به فشارهایی که از سوی حکومت بر آسیب دیدگان بعد از انتخابات سال ۸۸ وارد بوده و هست، از شهدا و جانبازان سبزی که تحت همین فشارها و رعب و وحشت ها، هنوز بعد از سه سال و نیم نامی از آنها به میان نیامده، سخن گفته بود.
امید عزیزی، بهزاد یزدان پناه، حسن میرزاخان و وحید ایرانی مقدم از جمله جانبازان سبز بودند که خانم فهیمی به نام آنها اشاره و تاکید کرده بود که ظلم روا داشته شده در حق این جوانان، پنهان نخواهد ماند.