۱۳۹۱ فروردین ۲۶, شنبه

کلینتون: زمان کمی برای حل دیپلماتیک بحران اتمی ایران باقی است

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا روز چهارشنبه (۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) بار دیگر تاکید کرد که هنوز زمان برای حل مساله‌ی برنامه‌ی اتمی ایران از طریق دیپلماتیک باقی مانده است.
وزیر امور خارجه‌ی آمریکا با این‌حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران موظف است تا "هرچه سریعتر" اقدام مناسبی برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی از برنامه‌ی اتمی خود انجام دهد.
هیلاری کلینتون که در مراسم افتتاح نشست وزیران امور خارجه‌ی گروه جی۸ صحبت می‌کرد، نشست استانبول میان مقامات مذاکره کننده‌ی ایرانی با سران گروه موسوم به ۵+۱ در استانبول را فرصتی مناسب برای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد تا به "نگرانی‌های عمیق جامعه‌ی بین‌المللی" پاسخ دهد.
وزیر امورخارجه‌ آمریکا با اشاره بر این‌که به نظر آمریکا هنوز وقت کمی برای حل بحران اتمی ایران از طریق دیپلماسی باقی است، تاکید کرد:«با این‌حال ضروری است که مقامات مذاکره کننده از سوی جمهوری اسلامی ایران با آمادگی برای مذاکره و شیوه‌ی سازنده بر سر میز مذاکره آیند تا این نشست به نتایجی مثبت و راهگشا منجر شود.
جمهوری اسلامی ایران قرار است در نشستی در استانبول در روز شنبه (۱۴ آوریل/۲۶ فروردین) با مقامات ۶ کشور بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا دیدار و مذاکره کند. این نشست بر سر برنامه‌ی اتمی مناقشه برانگیز ایران، بعد از نزدیک به یک سال بن‌بست مذاکرات وپس از اعمال تحریم‌های شدید علیه نفت، بانک‌ها و سیستم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.
وعده‌ی ایران برای حضور "با دست پر" در مذاکرات استانبول
نشست استانبول در شرایطی برگزار خواهد شد که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و و سرپرست تیم مذاکره‌کننده‌ی اتمی ایران روز چهارشنبه(۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) اعلام کرده که هیئت ایران این بار با پیشنهادهای تازه‌ای راهی استانبول می‌شود.
پیش از این در روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری، فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران در پی نشست استانبول، غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را برای مدتی به حالت تعلیق درآورد.
اورانیوم برای استفاده در راکتور اتمی فقط تا حدود ۵ درصد باید غنی شود، در حالی‌که ‌ برای ساخت سلاح اتمی اورانیوم باید تا حدود ۹۰ درصد غنی‌سازی شود.
جمهوری اسلامی ایران بعد از ان‌که غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را آغاز کرد، اعلام کرد که این میزان اورانیوم غنی‌شده را برای استفاده در رآکتور اتمی تهران آماده می‌کند. به گفته مقامات ایرانی راکتور تهران تنها به منظور مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد

واکنش ايران به حمله احتمالی اسراييل چه خواهد بود

از سرگيری مذاکرات هسته ای ايران با قدرت های غربی که روز شنبه در استانبول برگزار خواهد شد، می تواند عامل تعيين کننده ای در ابهام ناشی از حمله احتمالی به تاسيسات اتمی ايران توسط جنگنده های اسراييلی تلقی شود.
تحليلگران بر اين باورند که هرگونه حمله احتمالی به تاسيسات اتمی ايران می تواند پيامد حمله های موشکی ايران عليه اسراييل از خاک ايران يا متحدانش در منطقه و حمله های تروريستی عليه شهروندان اسراييل در سراسر جهان را به همراه داشته باشد.
اما گزينه های اقدام تلافی جويانه ايران در صورت حمله احتمالی اسراييل به تاسيسات اتمی ايران چه می تواند باشد؟
جمهوری اسلامی اين هشدار را بارها مطرح کرده است که هرگونه حمله احتمالی اسراييل يا غرب به تاسيسات اتمی اش را بی پاسخ نخواهد گذاشت. آيت الله خامنه ای ماه گذشته تاکيد کرد هرگونه حمله دشمن با حمله ای مشابه پاسخ داده خواهد شد.
تحليلگران اسراييلی بر اين باورند که قابليت های موشکی ايران در حدی نيست که بتواند اهداف مشخص در اسراييل را هدف قرار دهد و تهران برای اين منظور بايد روی متحدانش در منطقه، نظير سوريه، حماس و حزب الله لبنان، حساب کند.
تحليلگران، اما، همکاری حماس با ايران در اين زمينه را با استناد به فاصله گيری اخير گروه اسلامگرای فلسطينی از دولت های شيعه ايران و سوريه، بعيد می دانند.
در نتيجه، گزينه باقی مانده، حزب الله لبنان است که تخمين زده می شود ۴۰ هزار موشک در اختيار داشته باشد و توانايی پرتاب روزانه يکهزار موشک به اسراييل را دارد.
اما، به باور تحليلگران، همکاری و حمايت از اقدام احتمالی تلافی جويانه ايران به اسراييل وجهه سياسی حزب الله در لبنان را شديدا مخدوش خواهد کرد و از همين رو رهبران حزب الله از حرکت در چنين مسيری، امتناع خواهند کرد.
علاوه بر اين سناريوها، تهديد ايران به بستن تنگه هرمز، محل عبور بخش قابل ملاحظه ای از نفت مصرفی جهان نيز وجود دارد. کارشناسان معتقدند بستن احتمالی تنگه هرمز صادرات نفت ايران را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد و تهديد ايران احتمالا به ايجاد موانعی نظير افزايش بازرسی تانکرهای نفتکش، محدود خواهد بود.
در همين حال تحليلگرانی نيز هستند که معتقدند هرگونه حمله احتمالی اسراييل يا آمريکا به تاسيسات ايران به وقوع جنگی با عواقب غيرقابل پيش بينی، منجر خواهد شد.
عمده نگرانی کارشناسان اسراييلی از آن است که ايران به سبب فشار داخلی، در اقدام تلافی جويانه عليه اسراييل يا کشورهای عرب خليج فارس، دچار اشتباه محاسباتی شود، و اين امر خود به آشفتگی اوضاع منطقه خاورميانه بيافزايد

امارات متحده عربی سفیر خود را از تهران فراخواند

خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی (وام) بعد از ظهر روز پنجشنبه (۱۲ آوریل، ۲۴ فروردین) اعلام کرد که وزارت‌خارجه امارات متحده عربی برای توضیح پیرامون سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، سیف‌محمد عبیدالزعابی سفیر خود در تهران را به امارات فراخوانده است.
این خبرگزاری به نقل از شیخ عبدالله زاید آل‌نهیان وزیر خارجه امارات نوشت: «سفر رئيس‌جمهور ایران به ابوموسی نقض حاکمیت امارات متحده عربی بر این جزیره است.»
جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی سال‌ها است بر سر حاکمیت بر سه جزیره ابوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک در خلیج فارس اختلاف دارند. در حالی که ایران این سه جزیره را جزیی از خاک خود می‌داند، امارات نیز مدعی مالکیت بر آن‌ها است و تاکنون بارها خواستار استرداد آن‌ها شده است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز از ادعای امارات پشتیبانی می‌کنند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیرخارجه امارات متحده عربی
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیرخارجه امارات به آژانس خبری وام گفته است: «امارات متحده عربی تاکنون کوشیده است راه‌حلی صلح‌آمیز برای اشغال سه جزیره به وسیله ایران بیابد. این بازدید تغییری در حاکمیت ملی امارات متحده عربی بر این جزایر نمی‌دهد
ظاهرا آنچه بیش‌از سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی خشم مقامات امارات متحده عربی را برانگیخته، تاکید او بر اصالت تاریخی نام «خلیج فارس» بوده است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از آن به عنوان «خلیج عربی» نام می‌برند.
احمدی‌نژاد در سفر به ابوموسی ضمن تاکید بر اسناد تاریخی‌یی که بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند، خطاب به مردم این جزیره گفت: «در نام‌گذاری مناطق طبیعی فرهنگ و تمدن آن مناطق تاثیر فراوانی داشته و در گذشته که هیچ فرهنگ و تمدنی به جز تمدن ایران وجود نداشته، این خلیج پارس نام‌گذاری شده و سپس به خلیج فارس تغییر یافته است

اوباما و سارکوزی از رژيم ايران خواستند تمامی فعاليتهای حساس اتمی را به حالت تعليق درآورد

باراک اوباما و نيکولا سارکوزی رؤسای جمهور آمريکا و فرانسه در يک کنفرانس ويديويی از رژيم ايران خواستند تمامی فعاليتهای حساس اتمی را به حالت تعليق درآورد. آنها همچنين توافق کردند چنان چه رژيم ايران درباره برنامه اتمی خود پاسخگو نباشد، فشار بر اين رژيم را از طريق تحريمها و ساير تدابير ادامه دهند.

کشتی حامل اسلحه از ایران به مقصد سوریه متوقف شد

طبق اطلاعاتی که در اختیار مجله‌ی آلمانی «اشپیگل» قرار گرفته، یک کشتی باری آلمانی حامل جنگ‌افزار از ایران، در فاصله‌ی کوتاهی از بندر طرطوس سوریه متوقف شده است.
این کشتی که «آتلانتیک کروزر» نام دارد و به شرکت کشتیرانی آلمانی «بوک‌اشتیگل» متعلق است، چند روز پیش در بندری در جیبوتی محموله‌ی یک کشتی باری ایرانی را که سلاح‌های سنگین نظامی و مهمات بوده برعهده گرفته است. این کشتی رهسپار بندر طرطوس سوریه بوده تا جنگ‌افزار و مهمات را به رژیم اسد برساند که نیازمند سازوبرگ نظامی تازه است.
ماجرا چگونه لو رفت؟
به گزارش «اشپیگل آنلاین» (۱۴ آوریل/۲۶ فروردین)، یکی از مقامات دستگاه دولتی سوریه که از بشار اسد رویگردان شده، ماجرای این کشتی را فاش کرده و به شرکت آلمانی هشدار داده است. بعد از ظهر جمعه (۱۳ آوریل/۲۵ فروردین) کشتی «آتلانتیک کروزر» ناگهان مقصد خود را تغییر داده و قرار شده رهسپار بندر اسکندرون در ترکیه شود این کشتی سپس در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بندر طرطوس متوقف شده و یک ساعت در مسیری دایره وار می‌چرخیده است. «تورستن لودکه» از شرکت کرایه‌ی کشتی «بولک چارتینگ» که مسئولیت برای محموله‌ی «آتلانتیک کروزر» را بر عهده دارد گفت: «ما پس از اینکه اطلاعاتی به دست آوردیم که محموله‌ی کشتی جنگ‌افزار است آن را متوقف کردیم» .
وی خاطر نشان ساخت که این کشتی آلمانی برای حمل این محموله به شرکت اوکراینی «وایت وال شیپینگ» در اودسا کرایه داده شده بود. لودکه افزود: «آن‌ها به ما گفتند محموله‌ی این کشتی پمپ و وسایل مشابه آن است و ما اگر اطلاع داشتیم هرگز اجازه‌ی بارگیری اسلحه را نمی‌دادیم».
وی همچنین تاکید کرد که این کشتی ۶۲۰۰ تنی در همانجایی که هست باقی خواهد ماند. به گفته‌ی لودکه، شرکت اوکراینی اصرار کرده بود که کشتی «آتلانتیک کروزر» حتما در بندر طرطوس پهلو بگیرد و گفته بود که محموله‌ی آن اسلحه نیست