۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

برای حمله نظامی به ایران هنوز زود است

ایالات متحده از اسراییل خواسته که برای حمله نظامی به ایران، منتظر تاثیر تحریم‌ها و تدابیر تنبیهی دیگر برای دست کشیدن جمهوری اسلامی از برنامه‌های اتمی‌‌اش بماند». روزنامه آمریکایی “وال استریت جورنال”، دیروز در گزارشی درباره پیام خصوصی باراک اوباما به رهبران اسراییل پیرامون حمله احتمالی این کشور به ایران نوشت که مقامات آمریکایی در حال بررسی پیامدهایی هستند که حمله احتمالی اسراییل به ایران می‌تواند سبب‌ساز آنها شود.
به گزارش دویچه وله، آمریکا از جمله به احتمال  اقدامات تلافی‌جویانه شبه‌نظامیان شیعی در عراق و حمله به سفارت خود در بغداد اندیشیده است.
در حال حاضر دستکم ۱۵۰۰۰ آمریکایی اعم از دیپلمات، پیمانکار یا کارمند فدرال در عراق به سر می‌برند. به باور آمریکا، سفارت و شهروندان این کشور در عراق به ویژه پس از خروج سربازان آمریکایی از این کشور آسیب‌پذیرتر از همیشه شده‌اند.
از دیگر تدابیر ایمنی آمریکا اعزام دومین ناوگان هواپیمابر خود به خلیج فارس است. آمریکا در کویت نیز ۱۵۰۰۰ سرباز دارد و نقل و انتقالات دیگری را نیز در امارات متحده عربی و عربستان سعودی به منظور تقویت توان دفاعی منطقه آغاز کرده است.
بنا بر این گزارش، پیام خصوصی باراک اوباما به رهبران اسراییل توسط لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، و چند مقام عالیرتبه دیگر به مقامات اسراییلی تسلیم شده و اوباما در آن نسبت به حمله به ایران هشدار داده است. ایالات متحده از اسراییل خواسته که منتظر تاثیر تحریم‌ها و تدابیر تنبیهی دیگر برای دست کشیدن ایران از برنامه‌های اتمی‌‌اش بماند.
باراک اوباما در روز پنجشنبه گذشته نیز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، گفتگویی تلفنی انجام داده بود که موضوع ایران از جمله محورهای آن بود. ژنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز قصد دارد در سفر به تل آویو و دیدار با فرماندهان ارتش اسراییل در مورد جمهوری اسلامی با آنها گفتگو کند.
پیش‌از این مایکل اورن، سفیر اسراییل در واشنگتن، گفته بود که «آمریکا و اسراییل همه گزینه‌ها را روی میز گذاشته‌اند و آیت‌الله‌ها باید جدی بودن آنها را دریابند». اورن افزوده بود که ترکیبی از تهدید نظامی و تشدید تحریم‌ها می‌تواند ایران را در انصراف از برنامه اتمی خود مجاب سازد.
اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، در آخرین مصاحبه خود  از “تلوتلو خوردن” ایران یاد کرد. تحلیلگران آمریکایی عقیده دارند که پیام این سخن، پذیرش استراتژی آمریکا برای پرهیز از برخورد نظامی با ایران و انتظار برای نتایج تحریم‌هاست.
گزارش دویچه وله می افزاید که به موازات این تحرکات، آمریکا پیامی نیز به رهبری ایران در باره تهدید به بستن تنگه هرمز فرستاده است. باراک اوباما در این پیام تاکید کرده که بستن تنگه استراتژیک هرمز “خط قرمز” واشنگتن است.  گفته می‌شود این پیغام به صورت مستقیم و توسط یک فرد واسط برای آیت‌الله خامنه‌ای ارسال شده است. در پاره‌ای گزارش‌ها آمده که احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، حامل این پیام بوده اما مقامات ایرانی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.
جمهوری اسلامی تهدید کرده که در صورت تشدید تحریم‌ها علیه این کشور، تنگه هرمز را خواهد بست و مانع عبور نفتکش‌ها و خروج حتی یک قطره نفت از این آبراه خواهد شد. آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین در واکنش به ترور مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت اتمی نطنز، پیامی نوشته و گفته که عاملان این ترور مجازات خواهند شد. وی تاکید کرده که این ترور توسط آمریکا و اسراییل انجام شده است

هشدار مستقیم باراک اوباما به رهبر جمهوری اسلامی

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با ارسال پیامی محرمانه نسبت به پیامد بستن تنگه هرمز به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده است. به نوشته نیویورک تایمز باراک اوباما چنین اقدامی را عبور از "خط قرمز" توصیف کرده است