۱۳۹۱ دی ۸, جمعه

حقوق بشر "مرگ ستار بهشتی میتواند بر اثر ضربه یا فشار روانی باشد"

دادستان عمومی و انقلاب تهران با استناد به تحقیق یک کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی اعلام کرد که مرگ ستار بهشتی، وبلاگنویس منتقد، در زندان اوین میتواند ناشی از پیامدهای ضربه یا فشار روانی باشد.
عباس جعفری دولتآبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز دوشنبه (۴ آذر / ۲۴ دسامبر) در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسرای خارک و ناحیه ۱۹ به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.
به گزارش سایت "بازتاب امروز"، دولتآبادی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: «یک کمیسیون ۱۱ نفره شامل متخصصین مختلف که جامعترین کمیسیون پزشکی بود تشکیل شد که در آن متخصصین داخلی، کلیه، گوارش، روانشناس و سایر تخصصها حضور داشتند و پس از برگزاری یک جلسه ۳ ساعته نظریه سابق را تایید کردند.»
عباس جعفری دولتآبادی، دادستان تهران
بازتاب امروز از قول عباس جعفری دولتآبادی میافزاید: «در این نظریه آمده است با توجه به اینکه مرحوم ستار بهشتی بیماری خاصی نداشته است فوت میتواند ناشی از پیامدهای ضربه یا فشار روانی باشد.»
دولتآبادی از قول پزشکان کمیسیون تحقیق درباره مرگ ستار بهشتی گفته است: «همه پزشکان گفتند مرگ نمیتواند بر اثر ضربه به سر بوده باشد و احتمال شوک بسیار قوی است.»
ستار بهشتی، کارگر ساکن رباط کریم کرج، به دلیل نوشتن مطالبی در وبلاگ خود، روز ۹ آبان سال جاری در خانه خود توسط پلیس فتا (پلیس سایبری) بازداشت شد. روز ۱۶ آبان مقامهای مسئول با خانواده او تماس گرفتند و خبر مرگ وی در زمان بازداشت را دادند.
پس از مرگ ستار بهشتی، عدهای از زندانیان اوین با انتشار نامهای شهادت دادند که او شکنجه شده است. این در حالی است که غلامحسین محسنی اژهای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه ایران، تصریح کرد که در تحقیقات چیزی به دست نیامده که نشان دهد تخلفات یا ضرب و جرح احتمالی منجر به مرگ ستار بهشتی شده باشند.
مهدی دواتگر، مامور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز چهارشنبه (۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر) اعلام کرد، مجلس گزارشی مطابق با موازین حقوقی و به دور از فشارهای سیاسی تهیه کرده که روز سهشنبه (۵ دی / ۲۵ دسامبر) در جلسه علنی مجلس قرائت خواهد شد.

ایران اذعان به نقش خامنهای در حصر خانگی موسوی و کروبی

فرمانده پلیس ایران در مصاحبه با روزنامه کیهان از امنیت تهران و گشت ارشاد تمجید کرده و مرگ ستار بهشتی را ناشی از قصور دانسته است. وی گفته که خامنهای اجازه بازداشت موسوی و کروبی را نداد و مسئولیت آنها را خود به عهده گرفت.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، در گفتوگوی مفصلی با روزنامه کیهان به امنیت بالای تهران، عملیات "موثر" گشت ارشاد، زنان خیابانی، بازداشتگاههای رسمی نیروی انتظامی، پرونده ستار بهشتی، بازگرداندن خاوری و تلاش پلیس برای بازداشت گروهی ۴۰ نفره در جریان اعتراضات انتخابات ۸۸ پرداخته است.
مهمترین فراز گفتههای احمدی مقدم در باره حصر خانگی موسوی و کروبی است. وی در این مصاحبه از ارائه یک فهرست ۴۰ نفری از افرادی خبر میدهد که نیروی انتظامی در صدد دستگیری آنها بوده، اما آیتالله خامنهای با آن مخالفت میکند.
فرمانده پلیس ایران در شرح این موضوع گفته است: «قرار بود با اینها برخوردهای جدی کنیم اما آقا اجازه ندادند. در جلسهای بعد از فتنه روز عاشورا به ایشان عرض کردیم که تعدادی از کسانی که در این فتنه دخیل هستند باید دستگیر شوند.» احمدی مقدم افزوده است که خامنهای از آنها خواسته که برای گرفتن مجوز دستگیری از وی، این افراد را مشخص کنند: «پس از احراز یک لیست ۴۰ نفره بردیم که فرمودند این چند نفر با من.»
فرمانده پلیس ایران تاکید کرده است که اگر مخالفت آیتالله خامنهای نبود، برخوردی شدیدتر از "حصرخانگی" با موسوی و کروبی میشد. او یادآوری کرده که پرونده رهبران معترضان در نهادهای قضایی به دلیل "مصلحت بالاتر" پیگری نشد.
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از اسفند سال ۱۳۸۹ تاکنون در خانههای خود محبوس شدهاند. پیش از آن، بسیاری تحلیلگران معتقد بودند که حاکمیت ایران به دلیل هزینه بسیار بالا و احتمال بروز اعتراضات گسترده مردمی، دست به بازداشت یا پیگرد این افراد نخواهد زد. اما با وجود انتقادهای داخلی و خارجی، این سه همچنان در بازداشت خانگی به سر میبرند و دامنه بازداشت کنشگران سیاسی و مدنی نیز در این فاصله گستردهتر شده است.

نسرین ستوده همچنان در زندان اوین است

نسرین ستوده وکیل دربند و فعال حقوق بشر همچنان در زندان اوین به سر می برد.
ساعاتی پیش منابع خبری گزارش از مرخصی نسرین ستوده زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین داده بودند که پس از بررسی ها مشخص شد که وی تا لحظه ی تنظیم خبر همچنان در زندان اوین است.
کلمه بدین وسیله خبر را تصحیح و از مخاطبان محترم پوزش می خواهد.
نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل شش سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

شش دي وزن پاترول 1800 كيلوگرم بود و شنبم؛ مادر نگين!

ديروز سالروز ششم دي، عاشوراي سال 88 بود. روزي كه سربازان يزيد از روي پيكر مادر بيگناهي به اسم "شبنم سهرابي" با پاترول رد شدند و رد سياه لاستيكهاي پاترول پيكر اين زن معصوم را كبود كرد و او را به خيل قربانيان جنبش «ما حقمان را مي خواهيم» اضافه كرد. شايد مي دانيد كه وزن يك ماشين پاترول 1800 كيلوگرم است. نگين دخترك معصوم شبنم، از آن عاشوراي خونين تا امروز مادر خود را نديد. شش دي روزي بود كه خواهر زاده ميرحسين موسوي توسط سرنشينان خودسر يك پاترول سياه جلوي درب منزلش با گلوله كشته شد و هيچكس تا امروز نه قاتل را يافت و نه ماشين آنها را.
شش دي ثابت كرد هنوز هم «عبيدالله خامنه اي» مي تواند صحراي كربلا بسازد. مادران بيگناه را له كند و خون به پا كند! شش دي 88 كمر نظام شكست اما آنها با كشتار مستقيم مردم، نشان دادند كه تشنه قدرتند و براي آن به هر كاري دست مي زنند. و بعد در نمايش ساختگي تظاهرات حكومتي 9دي مانور قدرت برپا كردند. مانوري كه بعدها "دولتي ها" گفتند تماما" ساختگي بود تا دل رهبري را شاد كنند! اين درنگ را به شبنم سهرابي و علي حبيبي و قربانيان بيگناه ششم دي 88 تقديم مي شود.