۱۳۹۱ بهمن ۲, دوشنبه

حکم اراذل و اوباش یک ماهه صادر شد؛ پرونده ستار سه ماه در دادسرا مانده

کلمه – گروه خبر: نزدیک به سه ماه پس از قتل ستار بهشتی بر اثر شکنجه توسط ماموران نیروی انتظامی، هنوز پرونده قتل او به دادگاه نرفته است. وکیل اولیای دم ستار بهشتی که به تازگی علاوه بر مادر، وکالت پدر ستار را نیز بر عهده گرفته است، می گوید بازپرس پرونده این زندانی سیاسی مقتول وعده داده که تا آخر بهمن پرونده شکایت اولیای دم از ماموران پلیس فتا، به دادگاه برود.به گزارش کلمه، ارجاع پرونده ستار بهشتی به دادگاه در حالی به آخر بهمن موکول شده است که حکم اعدام زورگیران تهرانی که فیلم آنها در اینترنت منتشر شده بود، ظرف کمتر از یک ماه صادر و تایید شده و قرار است فردا در مجاورت پارک هنرمندان تهران اجرا شود. این موضوعی است که وکیل خانواده ستار بهشتی نیز مورد اشاره قرار می دهد و به ایسنا می گوید “حدود سه ماه از مطرح شدن این پرونده [ستار بهشتی] میگذرد و پرونده همچنان در دادسراست، در حالی که پرونده افرادی که آنها را اراذل و اوباش مینامند ظرف یک ماه منجر به صدور حکم شد.”
مشخص نیست دستگاه قضایی که می تواند ظرف مدت یک ماه متهمان یک زورگیری که منجر به قتل هم نشده را بازداشت کند، دادگاه برگزار کند و کسانی را که گفته می شود اقدام به زورگیری کرده اند محکوم به اعدام کند و حکم را نیز به سرعت اجرا کند؛ چرا نمی تواند ماموران متخلف نظام را که همه جزئیات تخلفاتشان آشکار است و به اذعان مجلس و قوه قضاییه هم رسیده، به دادگاه بکشاند و رسیدگی را به آخر بهمن ماه! موکول می کند.وکیل خانواده ستار بهشتی اما همچنان با آرامش در حال پیگیری پرونده است و تاکید دارد که رضایتی در کار نیست و پرونده باید به دادگاه برود. گیتی پورفاضل در اینباره به ایسنا گفته است: “در این پرونده شکایت اولیه از سوی مادر ستار بهشتی مطرح شد، ولی بلافاصله به کیفیتی که قبلا ذکر شد از او یک رضایت نامعتبر گرفته شد، ولی برای اینکه حرفی باقی نماند من به وکالت از جانب پدر ستار بهشتی تقاضای قصاص کردهام. با توجه به اینکه مرتب تاکید میشد که مادر ستار بهشتی رضایت داده است، پدر ستار بهشتی به من وکالت داد و من نیز به وکالت از او تقاضای قصاص متهمان را کردهام.”خانم گوهر عشقی، مادر این وبلاگنویس مقتول، پیش از این بارها گفته بود: “من از این آدم ها نمی گذرم و همانطور که گفته ام خواستار قصاص قاتل فرزندم هستم. قاتل فرزندم را در بازداشتگاه دیده ام همان کسی بود که به خانه ی ما هجوم آورد و ستار را با دستبند برد وقتی او را دیدم گفت اگر می دانستیم قضیه ی ستار این چنین جهانی می شود اصلا با او کاری نداشتیم.”وکیل اولیای دم ستار بهشتی همچنین با اشاره به اینکه “من با بازپرس صحبت کردهام و به او گفتهام که این پرونده با حیثیت نظام در ارتباط است و باید زودتر به آن رسیدگی شود”، از از تاخیر ایجاد شده در رسیدگی به این پرونده انتقاد و تصریح کرده است: “اصرار دارم که این پرونده هر چه زودتر به دادگاه ارسال شود تا بتوانم آن را مطالعه کنم، زیرا پرونده هنوز در دادسراست و در این مرحله معمولا اجازه مطالعه پرونده را نمیدهند. آنچه که برای من مبهم است این است که به هر حال مشخص شده که بازجوها چه کسانی بودهاند. طبق واضحات پرونده، بازجوها ۴ نفر بودهاند که یک نفر آنها به عنوان مقصر اصلی شناخته شده است، یعنی در اثر فشارها و ضربات او این اتفاق افتاده است. ”
پورفاضل همچنین به گزارش اخیر مجلس نیز واکنش شان داده و گفته است: “آن طور که بازپرس پرونده گفت، بر اساس آخرین نظر پزشکی قانونی نیز گفته شده که ستار بهشتی به مرگ طبیعی فوت نکرده است و گزارشی هم که در مجلس در این باره قرائت شده ناموجه است زیرا یک گزارش سطحی بوده است.”
با آنکه نماینده ویژه مجلس قبلا گفته بود علت تامه مرگ ستار بهشتی، ایراد ضرب عمدی و شوک های فیزیکی و روانی است، گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس که سرانجام پس از هفته ها تاخیر و به صورت ناقص و سانسورشده در صحن علنی مجلس خوانده شد، به این مساله تصریح نداشت و بعدا با تذکرات نمایندگان مشخص شد که این بخش از گزارش که مربوط به علت مرگ بوده، قبل از قرائت در صحن علنی از آن حذف شده است.
همچنین، هرچند خانواده ستار گفته بودند حکم قضایی در زمان بازداشت در دست ماموران نبود، این گزارش مدعی است که بازداشت ستار بهشتی قانونی بوده است. ادعایی که در همان جلسه مورد اعتراض و تکذیب علی مطهری قرار گرفت.
چندی پیش نیز وکیل خانواده ستار بهشتی اعلام کرد که متهمان قتل این وبلاگ نویس کاملا مشخص اند اما فشارهای امنیتی بر دستگاه قضایی تاکنون مانع از ارسال پرونده به دادگاه شده است. به نظر می رسد که این فشارها همچنان وجود دارد ولی وعده بازپرس پرونده این امیدواری را ایجاد کرده که بالاخره مسئولان قضایی و امنیتی هم به قانون تن دهند و شاهد ارسال این پرونده ملی به دادگاه باشیم.

کنفرانس پراگ منشاء دغدغه رهبر درباره انتخابات آزاد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، اعتراف کرد که «دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره کلید واژه «انتخابات آزاد» از کنفرانس پراگ که در آبان ماه سال ۹۱ برگزار شد نشات می گیرد.»
عبدالرضا داوری مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس ـ وابسته به سپاه پاسداران ـ گفت که سومین نشست دورهای گروههای ایرانی پس از کنفرانسهای استکهلم و بروکسل در پراگ و با حضور تمام جناح ها برگزار و موضوع انتخابات آزاد مطرح گردید.
این مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی که «کلید واژه انتخابات آزاد» را «یک نقشه راه آمریکایی ـ انگلیسی» معرفی کرد، اظهار داشت: » در همان کنفرانس پراگ نیز بر ضرورت تشکیل یک شبکه الجزیره ایرانی با راهبرد انتخاباتی تاکید شد تا فضا به گونه ای آماده شود که کسانی همچون موسوی خویینی ها و مهدی کروبی در انتخابات شرکت کنند و در حقیقت آن ها به دنبال قرائت خود از انتخابات آزاد بودند.»
عبدالرضا داوری، گفت:» طی سه ماه گذشته در سخنان منعکس شده یکی مسئولان عالی نظام بیش از ۷۴۲ بار از واژه انتخابات آزاد استفاده شده است.»