۱۳۹۲ شهریور ۷, پنجشنبه

هشدار رهبر ایران نسبت به دخالت نظامی آمریکا در سوریه

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه 28-08-2013 در دیدار با هیئت دولت و رئیس جمهور ایران نسبت به دخالت نظامی آمریکا در سوریه هشدار داد و گفت: "دخالت آمریكا یك فاجعه برای منطقه خواهد بود."آیت الله علی خامنه ای افزود: "منطقه، مثل انبار باروت است و هیچ آینده‌ای را نمی توان پیش‌بینی كرد."رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره وقایع مصر گفت: "هیچ تمایلی به دخالت در امور داخلی مصر نداریم، اما كشتار مردمی كه سلاح به دست نگرفته اند، با مسئولیت هر كس كه باشد قطعا محكوم است." رهبر ایران با اشاره به حمله احتمالی آمریکا به سوریه گفت: "آمریكا همچنان كه در عراق و افغانستان ضرر كرد این بار نیز ضرر می‌كند."

اوباما: نظام اسد باید به خاطر استفاده از اسلحه شیمیایی مجازات شود

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای تلویزیونی تاکید کرد که نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه باید به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خود مجازات شود. او در عین حال خاطرنشان کرد که تا کنون تصمیمی در این باره نگرفته است و چند گزینه پیش رو دارد که گزینه نظامی یکی از آن ها است. اوباما گفت که استفاده از اسلحه شیمیایی توسط نظام سوریه، نقض عرف بین المللی است، او در عین حال تاکید کرد که آمریکا نمی خواهد در سوریه همچون عراق وارد جنگی بلند مدت شود. رئیس جمهوری آمریکا گفت که نظام اسد، بزرگترین زرادخانه اسلحه شیمیایی را در جهان در اختیار دارد و نگرانی هایی از قرار گرفتن این اسلحه در دست سازمان القاعده وجود دارد. او خاطرنشان کرد که واشینگتن چنین چیزی را تحمل نمی کند. اوباما گفت که حمله نظامی به سوریه مشکل این کشور را حمل نمی کند و بلایای کشته شدن غیر نظامیان در این کشور را متوقف نمی سازد. او تاکید کرد که نظام اسد باید بداند که استفاده از اسلحه شیمیایی، نه تنها با معیارهای بین المللی در تضاد است بلکه منافع آمریکا را تهدید می کند. او ادامه داد که هیچ کس درباره استفاده نظام اسد از اسلحه شیمیایی علیه غیر نظامیان تردیدی ندارد و آمریکا معتقد نیست که مخالفان آن موشک ها را در اختیار دارند و اعتقاد دارد که دولت دست به این عمل فجیع زده است. اوباما افزود: ''از مدتها پیش آن چه که در سوریه روی می دهد را زیر نظر داشتیم، نظام مردم خود را با خونسردی می کشد، تنش های فرقه ای هم وجود دارد، همه چیز بحرانی تر می شود، از اسد خواستیم کناره گیری کند، اما آن چه به آن رسیدم ضرورت حمله نظامی است.'' پیر غانم خبرنگار ''العربیه'' در واشینگتن درباره سخنان رئیس جمهوری آمریکا گفت که اوباما درباره حمله ای نظامی سخن گفت که او جزئیات آن را می داند.

نیروهای اسد فرودگاه دمشق را تخلیه کردند و دستور خاموشی دادند

با افزایش تنش میان سوریه و جامعه جهانی به دلیل بکارگیری سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد و احتمال حمله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به این کشور، نیروهای اسد شب گذشته فرودگاه بین المللی دمشق را تخلیه و تمام چراغ های آن را خاموش کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از نیروهای مخالف سوری، فرودگاه بین المللی دمشق که 3 پایگاه مهم نظامی ارتش سوریه در آن واقع است، اکنون از هر نوع تسلیحات نظامی سنگین خالی شده و همه ذخایر اسلحه آن به سه پایگاه در شهرک "حران العوامید" انتقال يافته است. در همین حال مامون الغوطانی یکی از فعالان سیاسی سوریه در تماسی تلفنی با تلویزیون العربیه گفت:" به نظر می رسد که رژیم اسد به این نتیجه رسیده که حمله نظامی کشورهای غربی به سوریه حتمی است به همین دلیل در 24 ساعت گذشته فعالیت گسترده ای را برای جابجایی پایگاههای امنیتی و نظامی خود درمنطقه دمشق و دیگر مناطق تحت کنترل خود آغاز کرده است." به گزارش رویترز روز گذشته فرماندهان نظامی سوری بیشتر نیروهای خود که قبلا در حومه دمشق مستقر بودند را به مرکز این شهر منتقل کردند. این در حالی است که نیروهای ارتش آزاد سوریه در مناطق "میدان امویان" و "کفر سوسه " در اطراف دمشق در حال پیشروی هستند. مقامات ایالات متحده آمریکا تاکید می کنند که براساس شواهد به دست آمده، همچون شنود مکالمات تلفنی مقامات نظامی سوریه، اکنون اطمینان یافته اند که ارتش سوریه به منظور پاکسازی محله غوطه در شرق پایتخت، پس از آتشباری سنگین زمینی و هوایی، آنرا هدف حمله شیمیایی قرار دادند. اما دولت سوریه مدعی است که نیروهای مخالف عامل حمله شیمیایی بوده و کشورهای غربی و ترکیه آنها را مجهز به تسلیحات شیمیاتی کرده اند.

ناتو: پس از استفاده از اسلحه شیمیایی در سوریه، سکوت جایز نیست

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، روز چهارشنبه اعلام کرد، اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف نشان می دهد که اسلحه شیمیایی را نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مورد استفاده قرار داده اند. وی که در حاشیه نشست نمایندگان کشورهای عضو ناتو در بروکسل سخن می گفت، افزود که هرگونه استفاده ای از این اسلحه "غیر قابل قبول" است، اما واکنش مشخصی را برای پاسخ به این اقدام پیشنهاد نکرد. وی در ادامه بیان داشت:" این اقدام نقض آشکار استانداردها و تعهدات بین المللی را که از زمانی طولانی وجود دارند، در بر دارد...مرتکبین به آن باید پاسخگو باشند." یک منبع دیپلماتیک گفته است که نمایندگان کشورهای عضو پیمان ناتو در نشست عادی خود، مسائل کلی بحران سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند، اما دخالت نظامی مستقیم ناتو در دستور کار این اجلاس قرار نگرفت. راسموسن که پیشتر بر ضرورت یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه تاکید می کرد، اینک طی سخنان خود کشته شدن صدها غیر نظامی در اثر به کارگیری اسلحه شیمیایی در حمله به حومه دمشق را به شدت محکوم کرده و گفت :"رژیم سوریه ذخایر اسلحه شیمیایی را در اختیار دارد." دبیرکل ناتو همچنین ادامه مشورت ها و زیر نظر گرفتن دقیق اوضاع در سوریه را یاد آور شد و بر کمک به ترکیه به عنوان کشور عضو ناتو که با سوریه مرز مشترک دارد تاکید کرد. پیشتر پیمان ناتو به فرماندهی آمریکا، در پی آتشباری توپخانه سوریه علیه شماری از روستاهای ترکیه، موشک های رهگیر پاتریوت را در سال جاری در این کشور مستقر کرد. از سوی دیگر بریتانیا، عضو پیمان ناتو، پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحده ارائه کرده که در آن خواهان اتخاذ "همه اقدامات ضروری برای حمایت از غیرنظامیان" شده است. شورای امنیت امروز چهارشنبه بحث و بررسی این پیش نویس را آغاز کرده اما احتمال استخدام حق وتو از سوی روسیه، مخالف شدید هرگونه اقدام نظامی علیه رژیم بشار، به قوت وجود دارد .