۱۳۹۰ اسفند ۹, سه‌شنبه

انتقاد عفو بین‌الملل از فضای ارعاب در آستانه انتخابات در ایران

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، در مورد افزایش سرکوب مخالفان در ایران در آستانه انتخابات مجلس نهم هشدار داد.
عفو‌بین‌الملل در این گزارش ۷۱ صفحه‌ای که با عنوان «ما دستور داریم شما را در هم شکنیم؛ گسترش سرکوب مخالفان در ایران» روز سه‌شنبه نهم اسفند ماه (۲۸ فوریه) منتشر کرده به اقدامات سرکوب‌گرانه مقام‌های ایرانی از فوریه ۲۰۱۱، از جمله فشار بر روزنامه‌نگاران و خانواده آنها، موجی از دستگیری‌ها، حصر رهبران مخالفان با جزییات اشاره می‌کند.
این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه اخیر خود همچنین با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ در ایران تصریح کرده که حکومت ایران درصدد است با تشدید سرکوب مخالفان در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس، از تکرار وقایع دو سال پیش جلوگیری کند.
دو سال پیش، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد، عده بسیار زیادی از مردم ایران که حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای اصلاح‌طلب بودند، در اعتراض به «تقلب» در انتخابات به خیابان‌ها آمدند. در جریان ناآرامی‌های تهران، ده‌ها نفر از معترضان کشته شدند.
همزمان عده زیادی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر بازداشت و به زندان محکوم شدند و حتی چند نفر به اتهام شرکت در تظاهرات اعتراضی اعدام شدند.
انتخابات نهمین دوره مجلس ایران قرار است روز جمعه ۱۲ اسفند برگزار شود

عفو بین‌الملل: شمار اعدام‌ها در ایران ۴ برابر شده است

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل از حدود ۴ برابر شدن شمار اعدام‌ها در ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، این سازمان در گزارشی که روز دوشنبه (۸ اسفند/ ۲۷ فوریه) منتشر کرد نوشت: «در سال ۲۰۱۱ شمار اعدام‌هایی که در رسانه‌های ایران منتشر شد حدود ۴ برابر اعدام‌های سال ۲۰۱۰ بود و برآورد می‌شود که در سال گذشته نیز صدها نفر در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.»
کارشناس امور ایران عفو بین‌الملل گفته است، رسما تأیید شده که در سال گذشته ۵۰ اعدام در ملاء عام در ایران صورت گرفته، در حالی که در سال ۲۰۱۰ شمار این نوع مجازات ۱۴ فقره بوده است

ويکی ليکس: روسيه، هند و عربستان سعودی طرفدار حمله اسرائيل به ايران

وبسايت ويکی ليکس سندی منتشر کرده که در آن ادعا شده روسيه، هند و عربستان سعودی طرفدار حمله اسرائيل به ايران هستند اما چين و اتحاديه اروپا به دلايل اقتصادي، مخالف اين حمله هستند.
اين سند منتشرشده در ويکی ليکس که در آن از حمله به ايران سخن گفته شده، يکی از پنج ميليون ايميلی است که گروه «ناشناس» دو ماه پيش از شرکت آمريکايی «استراتفور» هک کرد و برای انتشار در اختيار ويکی ليکس قرار داد.