۱۳۹۲ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

اولویت‌های مقامات ایران در هنگام بروز زمین‌لرزه


تاخیر در خبررسانی به بهانه عدم رسیدن خبر (شما بخوانید تاخیر برای تصمیم‌گیری درباره دروغ‌هایی که باید گفته شود.)
کم کردن سرعت اینترنت برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی بهتر و دقیق‌تر
ارائه اخبار دقیق و فوری از سایر کشورها و ترس و وحشت مردم آن کشورها از زلزله ایران و در ادامه آن، مصاحبه با مردم داخل ایران که در شهرهای نزدیک به کانون زلزله تکانه‌ها را مانند مردم بوشهر در زلزله هفته پیش احساس نکرده‌اند.
دست‌گیری افرادی که قصد کمک به زلزله‌زدگان را دارند.
جلوگیری از کمک‌های مستقیم مردم به زلزله‌زده‌ها و مصادره اموال آن‌ها به نفع سپاه پاس‌داران مانند زلزله اهر و ورزقان
فروش کمک‌های مردمی و کالاهای هلال احمر در بازار آزاد و سود سرشار برخی مقامات
پخش برنامه‌های طنزی مانند خنده‌بازار برای شاد شدن مردم مصیبت‌زده
دادن قول‌های محیرالعقول که در آن‌ها تاکید می‌شود تنها در چند هفته هزاران خانه بازسازی خواهد شد و در نهایت بازسازی‌هایی که بیش از چند ماه به طول می‌کشد
و در آخر سکوت رسانه‌ای و پوشش نداد اخبار بازسازی مناطق زلزله‌زده بعد از فروکش کردن توجهات مردم 

محمد رضا خاتمی: اگه داداشم نیاد، حاکمیت دیکتاتوره

در خبرها از قول محمد رضا خاتمی آمده است که اگر خاتمی برای انتخابات رد صلاحیت شود نشاندهنده این است که حاکمیت دیکتاتوری را انتخاب کرده است. آنچه در عنوان این نوشتار آمد، شاد برداشت واقع بینانه تری باشد از نگاه و برداشت صنفی و گروهی اصلاح طلبان حکومتی. ظاهراً آقای محمد رضا خاتمی تا کنون و با وجود این همه مظالمی که شده است هنوز به این نتیجه نرسیده که جمهوری اسلامی سالهاست در مسیر دیکتاتوری گام برمی دارد و مثلاً با تأیید صلاحیت اخوی شان به این نتیجه می رسد که جمهوری اسلامی ( یا همان حاکمیت ) در مسیر دموکراسی قرار دارد 

شیرین عبادی حقوقدان و از برندگان جایزه ی صلح نوبل در استکهلم

روز سه شنبه ‌شانزدهم آوریل، شیرین عبادی از برندگان جایزه ی صلح نوبل در استکهلم سخنرانی خواهد داشت. شیرین عبادی از جمله داوران جایزه ی  ادلستم Edelstampriset از بنیاد Harald Edelstam است. نخستین جایزه ی ادلستم تحت عنوان شهامت Civilkurage سال گذشته به یک فعال حقوق بشر ایرانی، بهاره هدایت داده شد. از آنجا که بهاره ی هدایت نمی توانست برای دریافت جایزه ی خود که ارزش آن دویست هزار کرون بود به استکهلم بیاید، پروین اردلان ژورنالیست و فعال حقوق زنان به جای او این جایزه را دریافت کرد. همچنین نام بهاره ی هدایت به عنوان زندانی حقوق بشری در سازمان عفوبین الملل، امنستی ثبت شد.

کشتار جمعی در زندان وکیل آباد | ایران؛ مقام دوم جهان در اعدام


بر اساس آخرین گزارش سالانه حقوق بشر ایران، آمار اعدام های اعلام شده در سال ۲۰۱۲جزو بالاترین آمار اعدام سالانه در ۱۵ سال گذشته می‌‌باشد.ایران بعد از چین دومین کشور در جهان است که بیشترین اعدام را انجام می دهد. چین، ایران، عراق، عربستان سعودی، ایالات متحده امریکا و به تعقیب آنها یمن، کشورهایی هستند که بیشترین مجازات اعدام در آنجا اجرا می شود.احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش خود در باره ایران می گوید که حین دو هفته بین ۳۰ تا ۸۰ تن اعدام شده اند. به گفته او از آغاز سال ۲۰۱۲ به این سو، حتی بیشتر از ۳۰۰ مورد اعدام در ایران وجود داشته است.اعدام نوعی کیفر و مجازات و یکی از موارد پیش بینی شده در قانون برخی کشورهاست که در آن بر اساس حکم دادگاه -عمومی، جنایی، نظامی و غیره- زندگی یک انسان سلب می‌شود. درگذشته اعدام در کشورهای بسیاری از جهان انجام می‌شد. اما امروزه تعداد زیادی از کشورها بدلیل فشارهای افکار همگانی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر این روش مجازات را برچیده‌اند و یا کمتر آن را به اجرا در می‌آورند. بعضی کشورهای جهان از راه برگزاری همه‌پرسی، اعدام را از قوانین قضایی خود برداشته‌اند. با وجود این، هنوز در بسیاری کشورها از جمله ایران حکم اعدام اجرا می شود و طی سالهای اخیر افزایش هشدار دهنده داشته است.
به گفته کمیسیون حقوق بشر مجازات اعدام از نظر حقوق بین الملل محدود به بدترین جنایات می باشد. در همین زمینه، سازمان عفو بین الملل بدون در نظرداشت چگونگی جرم، به صورت کل مخالف استفاده از مجازات اعدام است.بیش از ۵۰ درصد اعدام های لحاظ شده در گزارش سالانه حقوق بشر ایران بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت دادگستری، شبکه ملی رادیو و تلوزیون ایران، خبرگزاری های رسمی یا دولتی و روزنامه ها بوده اند. ۴۹ درصد موارد اعدام این گزارش بر مبنای اطلاعات به دست آمده از سایر نهادهای غیر دولتی حقوق بشر و منابع داخلی سازمان حقوق بشر ایران است که اعم از شاهدان عینی، افراد خانواده، وکلا و منابع درون زندان می باشند.

کشتار جمعی در زندان وکیل آباد

با وجود این، گزارش سالانه ۲۰۱۲سازمان حقوق بشر ایران، کلیه موارد مجازاتهای اعدام در ایران را در بر نمی گیرد، زیرا به دلیل عدم شفافیت دستگاه قضایی احتمال می رود تعداد زیادی اعدام مخفیانه وجود داشته باشد.
سازمان حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۲ گزارش های بسیاری نیز مبنی بر اعدام های مخفی در ایران دریافت کرده است. در گزارش سالانه ۲۰۱۲سازمان حقوق بشر ایران قادر به تائید اعدام های مخفیانه در ۱۵ زندان مختلف ایران شده است. اکثرموارد اعدام های مخفیانه گزارش شده مربوط به زندان های استان تهران و کرج: قزل حصار، رجایی شهر و اوین و زندان وکیل آباد مشهد می باشند.
در سال ۲۰۱۲، مراجع ایران فقط هویت ۲۳% اعدامیان محکوم به جرائم مواد مخدر را فاش کرده اند و  ۷۷ % باقی هویت شان مشخص نیست. زندان ارومیه(آذربایجان غربی) بالاترین آمار اعدام های گزارش نشده را بعد از تهران/کرج و زندان وکیل آباد داراست. فقط ۸۵ مورد از ۳۲۵ مورد اعدام مخفی زندان وکیل آباد در سال ۲۰۱۲ ذکر شده است. اعدام های مخفی زندان وکیل آباد، بعد از یک وقفه چندماهه به علت واکنش های بین المللی، دوباره از اکتبر ۲۰۱۲ آغاز شده و هر هفته در روزهای چهارشنبه و یکشنبه ادامه پیدا کرده است.

کبوتر با کبوتر ، گرگ با گرگ ؛ رئیس جمهوری بروندی و رئیس جمهور اسلامی


بازداشت‌های گسترده در استان خوزستان ایران


مرکز اسناد حقوق بشر ایران گزارش داده است که "در پنج هفته گذشته بیش از ۱۸۰ نفر در استان خوزستان بازداشت شده‌اند."
به گزارش این سازمان ناظر حقوق بشری که دفتر آن در آمریکاست، این افراد در شهرهای اهواز، شادگان و حمیدیه بازداشت شده‌اند.خانواده بازداشت شدگان گفته‌اند که نیروهای امنیتی هنگام ورود به خانه‌ها و دستگیری افراد، هیچ مجوز یا دلیلی ارائه نداده‌اند.به گفته خانواده‌هایی که با مرکز اسناد حقوق بشر ایران صحبت کرده‌اند، هنوز از سرنوشت بسیاری از دستگیرشدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.کریم دحیمی، از فعالان مدافع حقوق عرب زبان‌های ایران به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که در چند روز گذشته، با افزایش بازداشت‌ها، شمار دستگیرشدگان به ۲۰۸ نفر رسیده است.آقای دحیمی می‌گوید که بعضی از این افراد از معلمان و فرهنگیان استان خوزستان هستند.او گفت: "شماری از بازداشت شدگان هم پس از شرکت در یک جلسه شعرخوانی دستگیر شده‌اند."کریم دحیمی، از فعالان حقوق بشر مقیم لندن می‌گوید که از سال ۱۳۸۴ هر سال در آستانه فروردین ماه، فضای سیاسی استان خوزستان در جنوب غربی ایران ملتهب و حکومت درباره تجمع‎ها حساس‌تر می‌شود.فروردین ۱۳۸۴ ، مدیر دفتر رئیس جمهوری وقت ایران در زمان محمدخاتمی، باعث درگیری و ناآرامی‌هایی در استان خوزستان شد که شماری کشته بر جای گذاشتگفته شده بود که در این نامه، مدیر دفتر رئیس‌جمهوری وقت ایران دستور داده است که علاوه بر تغییر ساختار جمعیتی بومی، بعضی نام‌های عربی به واژه‌های فارسی تغییر یابد.
کلیک