۱۳۹۰ اسفند ۱۱, پنجشنبه

در آستانه انتخابات، ایران به خبرنگاران خارجی ویزا نداد

یک مقام سازمان گزارشگران بدون مرز به دویچه وله گفت در آستانه انتخابات برای بسیاری از خبرنگاران خارجی ویزا صادر نشد. مقامات جمهوری اسلامی اما از خبرنگاران خارجی خواسته‌اند در انتشار اخبار امانت‌دار باشند.
به گزارش سازمان گزارشگران بدون‌مرز، ۴۸ میلیون ایرانی واجد شرایط رای‌دهی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از اطلاع‌رسانی مستقل و لازم برای انتخاب کردن محروم شده‌اند.
در این گزارش به سانسور و فشار بر رسا‌نه‌های دولتی و نزدیک به قدرت برای انتشار اخبار و گزارش‌های گزینش شده درباره انتخابات اشاره شده و آمده است: « به همه رسانه‌ها دستور داده شد که نه تنها باید از انتشار برخی مطالب مثل فراخوان به شرکت نکردن در انتخابات خودداری کنند، بلکه باید از "پیروزی بزرگ مردم در انتخابات" نیز بنویسند. در روزهای اخیر باز هم مقامات قضایی به مسئولان رسانه‌ها تلفن ‌‌زدند و این بار، تیتر‌های روزنامه را در باره‌ی انتخابات دیکته کردند

در خواست نهاد بین المللی فری میوز برای آزادی آرام نژاد

نهاد بین المللی فری میوز در نامه ای به رهبران جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آریا آرام نژاد هنرمند ایرانی شد.
به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، نهاد بین المللی “فری‌ میوز” که مهم‌ ترین نهاد پیگیر وضعیت هنرمندان حوزه‌ی موسیقی در سراسر جهان است، با راه انداختن کمپینی خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آریا آرام‌نژاد، خواننده و ترانه‌ سرای ایرانی شد.
رو نوشت این نامه به اتحادیه اروپا، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان های بین المللی،وزارت امور خارجه دانمارک ،رسانه ها و سازمان های مختلف دانمارک و هم چنین به ۲۰۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ارسال شده است.
آریا آرام نژاد هنرمند ایرانی از ۸ نوامبر ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۱۷ آبان ۹۰ تحت شرایط سخت و غیر انسانی در زندان است.
این نهاد بین المللی در این نامه به رهبران ایران یادآوری میکند, که ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان میثاق بین المللی ملزم به اجرای شرایط میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، که از جمله موارد تحت حمایتش آزادی بیان است. حق آزادی بیان به صورت شفاهی، کتبی یا چاپی، در قالب هنر از جمله این موارد است.
همچنین در این نامه به دولت ایران یادآوری میکند که سازمان ملل متحد بر طبق این قوانین خواستار حداقل حقوق درمان برای زندانیان و همچنین دسترسی به وکیل فارغ از هر گونه بدرفتاری بی رحمانه می باشد .
بر اساس اطلاعاتی که بدست سایت فری میوز رسیده است ، آریا از حقوق نامبرده که شامل وکیل و درمان آزاد است برخوردار نیست، و چندین بار با او در زندان بدرفتاری شده است. آریا آرام نژاد ۲۸ ساله در بابل، در شهر کوچکی در شمال ایران به دنیا آمده است.
در همین راستا به مناسبت روز جهانی آزادی موسیقی (سوم مارس ) یک گروه از موزیسین های بین المللی در بروکلین آمریکا ترانه های آریا را اجرا خواهند کرد و از هم اکنون آهنگ های آریا در سایت فری میوز در دسترس عموم قرار گرفته است

تبلیغات در انتخابات فرمایشی ، از دادن شام تا اجاره شناسنامه

نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران، باعث اوج گیری تبلیغات نامزدها شده است.
برپایه قانون، تبلیغات انتخابات 24 ساعت پیش از آغاز رای گیری، متوقف می شود و پس از آن هرگونه تبلیغی ممنوع است.
تبلیغات انتخابات هم در شهرهای بزرگ، شهرهای گوچک و روستاها با یگدیگر متفاوت است. این تفاوت ها به نسبت جمعیت، وضعیت فرهنگی و اجتماعی و همچنین وضعیت اقتصادی مردم حوزه انتخابی باز می گردد.
در شهرهای بزرگ بیشتر تبلیغات سیاسی است و نازدها از راه پوستر، سخنرانی و مناظره خود را در معرض آرای مردم قرار می دهند.
با این وجود در شهرای همچون تهران تبلیغات غیر معمول هم دیده می شود.
یکی از نامزدهای انتخابات در بیان برنامه های خود نوشته است: "نجات ناموس ایران از مرداب آلوده و بسیار بد بودی بی حجابی و بی سوادی محلول در آن، اخراج مجریان ریش تیغ زده و مطرب از تلویزیون تا الگوی مردان و پسران مسلمان قرار نگیرند، نجات ارمنی ها، زرتشتی ها و یهودی های تهران از سرزمین سیاه کفرشان به سمت دین آخر الزمان."
در برخی شهرهای کوچک و روستاها برخی نامزدها به جای تبلیغات به وسیله پوستر و ارائه برنامه، از راه های دیگری استفاده می کنند.
برپایه گزارش های رسیده به "العربیه.نت" شمار زیادی از نامزدهای انتخاباتی در شهرهای کوچک و روستاها اقدام به دادن شام به مردم می کنند به گونه ای که این شهرها و روستاها در ساعات شب، بر خلاف معمول شاهد رفت و آمد و شلوغی است.
استفاده از چنین روشی در شماری از شهرهای کوچک استان های خراسان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد و... دیده شده است.
اما روشی غیر معمولتر که از اجرای آن در برخی شهرستان ها و روستاهای فقیر نشین گزارش شده، اجاره شناسنامه است. در برخی از مناطق گزارش شده که برخی نامزدها به مردم وعده داده اند در مقابل اجاره شناسنامه هایشان در روز انتخابات، به آن ها پول پرداخت می شود. رقم های مختلفی هم برای این اقدام پیشنهاد شده است

سازمان دیده بان حقوق بشر :برگزاری انتخابات عادلانه در ایران غیرممکن است

سازمان دیده بان حقوق بشر با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی در ایران می‌گوید با توجه به رد صلاحیت «صدها» نامزد نمایندگی مجلس و محدودیت‌های دیگری که بر این انتخابات اعمال شده، برگزاری انتخابات عادلانه «غیر ممکن» است.
دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه، ۱۱ اسفند و یک روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس در بیانیه ای گفت: این انتخابات به دلیل «رد صلاحیت‌های خودسرانه و محدودیت‌های دیگر، به شدت ناعادلانه خواهد بود» و تأکید کرد که «صدها» کاندیدا بر اساس «تعاریف نادرست و دلایل «مبهم» رد صلاحیت شده‌اند.
این سازمان حقوق بشری در ادامه تاکید کرده است که انتخابات روز جمعه، در حالی برگزار می‌شود که مخالفان در ایران یا در حال سپری کردن دوران «حبس غیر عادلانه» خود هستند و یا این انتخابات را «ساختگی» می‌دانند و از شرکت در آن خودداری کرده‌اند.
این سازمان که مقر آن در نیویورک است می‌گوید مطلع شده است که در میان آخرین فهرست نامزدهای ردصلاحیت شده توسط شورای نگهبان، اسامی شماری از ۱۵ عضو فراکسیون اهل سنت، از جمله جلال محمودزاده و اقبال محمدی که از رهبرانی قبلی و فعلی این فراکسیون در مجلس هستند، به چشم می‌خورد.
به گزارش رادیو فردا جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه گفت: «مقام‌های ایرانی با رد صلاحیت نامزدها و زندانی کردن خودسرانه افراد کلیدی جنبش اصلاحات، صحنه را به دلخواه خود تنظیم کرده‌اند. هیچ‌گونه شفافیتی در مورد روند تصفیه و گزینش نامزدها در انتخابات وجود ندارد