۱۳۹۲ تیر ۱۲, چهارشنبه

تلاش ایران برای پوشاندن «شلوار» به تماشاگران کوبایی

پس از اعتراض به پخش تصاویری از تماشاگران بازی تیم های والیبال ایران و ایتالیا از سوی برخی از محافظه کاران، رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفته که برای بازی بعدی تیم ملی والبیال این کشور که قرار است در کوبا برگزار شود، تلاش خواهد شد تا «لباس گرمکن و شلوار» بر تن تماشاگران پوشانده شود. عزت الله ضرغامی، رئیس رادیو و تلویزیون دولتی ایران امروز سه شنبه به اعتراض محافظه کاران درباره نحوه پخش بازی والیبال ایران و ایتالیا پاسخ داد. وی با بیان اینکه والیبال ایران پیش از این سابقه چنین حضوری را نداشته است، گفت: «همین عدم حضور در بازی های اروپایی باعث شد ما هم با نحوه پخش این مسابقات کمتر آشنایی داشته باشیم.» رئیس رادیو و تلویزیون ایران افزود: «نحوه حضور تماشاچیان والیبال با فوتبال تفاوت دارد. در بازی والیبال فاصله تماشاچیان با زمین بازی کم است و به همین دلیل دوربین ها تصاویر بیشتری از تماشاچیان را نشان می دهند.» ضرغامی افزود: «به هر حال تماشاچیان با فرهنگ ها و پوشش های مختلف در سالن حضور داشتند که این وضعیت به دلیل گرمای هوا، در سالن مسابقات در کوبا وخیم تر هم می شود.» رییس رادیو و تلویزیون ایران که از سوی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منصوب می شود، گفت: «ما تصمیم گرفتیم با همکاران فرهنگی خود در کوبا وارد مذاکره شویم تا بتوانیم لباس گرمکن و شلوار بر تن تماشاگران مسابقه والیبال ایران و کوبا کنیم تا دیگر متوجه این شرایط نباشیم.» علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس که از او به عنوان وزیر ارشاد احتمالی دولت حسن روحانی نام برده می شود، دیروز از پخش تصاویر برخی از تماشگران بازی تیم های والیبال ایران و ایتالیا که در قالب مسابقات لیگ جهانی برگزار شد از سوی تلویزیون ایران انتقاد کرد و گفت: «نشان دادن این گونه تصاویر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حاکی از این است که عفاف و حجاب چندان برای رسانه ملی اهمیت ندارد

شیش تا تجاوز داشتین، چهار تا قتل … قابلی نداره، دویست تومن!

حکم صادره برای متهم ردیف اول جنایت کهریزک، سعید مرتضوی که ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی عنوان شد، با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی از جمله در فیس بوک مواجه شد.
به گزارش کلمه، در این واکنش ها، تحیر و گاه عصبانیت ازحکم صادره دیده می شود و بسیاری با ادبیات طنزی که این گونه مواقع، رندانه و زیرکانه در جامعه گسترش می یابد، حکم صادره را در دادگاه افکار عمومی محکوم به سیاسی کاری و بی عدالتی کرده اند.
یکی از بارزترین نگاه ها به این حکم، مقایسه آن با حکم صادره برای یک سرباز بی نوا در جریان کوی دانشگاه درتیرماه ۱۳۷۸ است که پس از کلی بر و بیای دادگاه و نمایش اراده دستگاه قضائی برای برخورد با مسببان آن فاجعه، به علت دزدیدن ریش تراش از کوی، به ۹۱ روز زندان محکوم شد تا آن ماجرا به نمادی از بی عدالتی و سیاسی کاری در دستگاه قضائی در ادبیات عمومی مردم بدل شد.
حالا به نظر می رسد که دادگاه کهریزک نماد دومی را به نماد قبلی اضافه کرده است. یکی از بزرگ ترین پرونده های جنایت و آدمکشی که در بین جریان حاکم هم مدافعی برای آن پیدا نمی شود و مجلس همسو نیز در برابر آن ناچار به واکنش شد، پس از کلی شوی دادگاه و عدل، به ۲۰۰ هزار تومان جریمه متهم ردیف اول این جنایت منتهی شد تا معنای عدالت در ویرانه ای به نام قوه قضائیه ایران بار دیگر هویدا شود.
در پی، برخی واکنش های کاربران فیس بوک نسبت به این طنز تلخ تاریخی را با هم مرور می کنیم:
- چقد میشه قربان؟
شما شیش تا تجاوز داشتین ، چهار تا قتل … قابلی نداره، دویست تومن.
- مرتضوی بعد از دادگاه: “دستگاه کارتخون دارین؟” (لبخند تلخ حضار!)
- با ۲۰۰ هزار تومان یک “ریش تراش مدل HQ6990 فیلیپس” بخرید.
- به گزارش خبرگزاریهای دولتی، نرخ دیه در ماههای عادی ۱۱۴ میلیون است. در همین مملکت متهم ردیف اول پرونده کهریزک به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه، محکوم شد.
- برای بسیاری از «ما»، بین انتقام و عدالت، «عدالت» انتخاب ماست. بین عدالت و آزادی و حل مسایل هم «آزادی و حل مسایل» اولویت دارد. اما برای هر حکومتی وجود «عدلیه» و اعتماد عمومی به آن بسیار حیاتی است.
برای مردم در عمل تفاوت زیادی نمی کرد که چه بر سر مرتضوی خواهد آمد. مهم این است که شخص او دیگر مهره سوخته است. اما آن سوی ماجرا حکایت فرق دارد. از سویی “مرتضوی های دیگر” احساس ترس و بی پشتوانگی نمی کنند و نمی هراسند که در بزنگاه ها پشتشان خالی خواهد شد. لذا با طیب خاطر به ادامه خدماتشان می پردازند. اما تصور و حتی توهم عمومی از وجود دستگاه قضایی عادل، نیازی است که حکومت در هیچ زمانی از آن بی نیاز نخواهد بود. دستگاه قضایی نظرسنجی کند و ببیند چند درصد مردم حکم مرتضوی را یک جور و حکم زندانیان سیاسی دیگر را جور دیگر ناعادلانه و سیاسی می دانند؟ نتیجه ناگفته معلوم است. آنها بین اعتماد عمومی و حفظ مرتضوی ها، حفظ سعید مرتضوی ها را برگزیده اند. انتخابی که آینده نشان می دهد چقدر درست تر بوده. تکیه بر سعید مرتضوی ها یا تکیه بر مردم!
- دکتر عبدالفتاح سلطانی و نسرین ستوده به جرم وکالت و فعالیت های حقوق بشری محکوم به ۱۸ سال و ۱۱ سال حبس / ضیا نبوی به جرم فعالیت های دانشجویی و اعتراض به ستاره دار شدن محکوم به ۱۰ سال حبس / مسعود باستانی به جرم روزنامه نگاری محکوم به ۶ سال حبس / جعفرپناهی به جرم فیلم سازی محکوم به ۶ سال حبس و … سعید مرتضوی به جرم آدم کشی و تجاوز محکوم به ۲۰۰ هزار تومن جریمه ی نقدی
-۲۰۰ هزار تومان برای برگشت پول نوشابه‌ها به خزانه‌ی عمومیه؟ دقت و سخت‌گیری حیرت‌انگیز در صیانت از بیت‌المال!
- عدالت یعنی چه؟
 جریمه سرعت غیر مجاز در اتوبان های تهران؛ ۲۵۰ هزار تومان
 جریمه عامل قتل های کهریزک ؛ ۲۰۰ هزار تومان!
- اینو مهمون منی. به قران اگه بذارم حساب کنی! (یک نفر خطاب به مرتضوی هنگام پرداخت جریمه ۲۰۰ هزار تومانی)
- این مرتضوی که به خاطر بدنام کردنِ “بطری هدایت” به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان وجه رایج مملکت محکوم شد. در عین حال دلسوزان نظام پلی استیشن سعید رو هم برای سه روز جمع کردن تا از این به بعد دیگه دست به گاز نزنه.
منابع غیر رسمی اعلام کردن که علاوه بر تمام تنبیهات جانفرسای فوق، باید تا شب ۱۰ بار از روی “تصمیم کبری” بنویسه و حق نداره امروز کارتون نگاه کنه.
- دوست عزیزی که به تازگی پدرش را از دست داده می گفت که برای انجام به موقع مراسم کفن و دفن مجبور به پرداخت حدود ۲۵۰ هزار تومان رشوه به مسوولین غسالخانه و متوفیات شهرستان شده و امروز با این جریمه کلان قاضی مرتضوی فکر می کنم.
در این سرزمین مزد گورکن از بهای جان آدمی افزونتر شده
- شنیدم سعید مرتضوی به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه محکوم شده. جدا از اینکه به سرم زد یه کمپین راه بندازیم و نفری یک تومان بش بدیم تا جریمه شو پرداخت کنه، ناخودآگاه یاد این قطعه شعر از شمس لنگرودی عزیز افتادم. انگار برای همین آدم و همین لحظه سروده بود:
 طوری متهمم می کنید
 انگار
 سوسکی را کشته ام
 آدم بود
 به سزایش رسید
 (از مجموعه لب خوانی های قزل آلای من)
- نکته زمخت ماجرا این‌که تا دویست تومن جریمه نقدی، سوءسابقه محسوب نمی‌شه!
- برج میلاد بستنی میدادن چهارصد هزار تومن. یعنی اگر هشت نفر رو بکشی پول یک بستنی باید جریمه بدی.
- این مرتضوی۲۰۰ تومن رو به حساب کی باید بریزه؟ شماره حساب دادن بهش؟ یه وقت اشتباهی نریزه به حساب دیگه‌ای ،خدای ناکرده حق قربانیان نادیده گرفته بشه
- جریمه رو طوری در نظر گرفتن که بشه به راحتی از طریق سیستم بانکی کشور در تمامی ساعات شبانه روز کارت به کارت کرد
- مرتضوی یه اعتراض به حکمش بزنه ممکنه قوه قضاییه یه پولی هم دستی بهش پرداخت کنه
- داداگاه مرتضوی رو میتونن به عنوان برنامه طنز شبکه قوه قضایی هر شب پخش کنن
- قضیه ۲۰۰ هزار تومن جریمه مرتضوی حکم تعداد رای‌های ۸۸ کروبی رو داره! بحث تحقیر ملته!
- الان مرحوم سعید امامی تو اون دنیا کارد بزنی خونش درنمیاد می‌گه می‌دونستم ۲۰۰ تومن میشه خودمو خودکشی نمی‌کردم بیخودی
- گویا قاضی دادگاه کهریزک مرتضوی رو به چهار ماه محرومیت از دریافت یارانه محکوم کرده
- فکر کنم حتی ریش تراشی که اروجعلی ببرزاده در پرونده ۱۸ تیر متهم به دزدیش شد الان بیشتر از ۲۰۰ هزار تومن بیارزه!
- مرتضوی: “۲۰۰ تومن؟ خیلی خوب بابا، یارانه این ماهمو واسم نریزین”
- والا جریمه شکار غیرقانونی خیلی بیشتر از ۲۰۰ تومنیه که واسه کشتن چهارتا آدم از مرتضوی گرفتن
- دادا دمت گرم ۲۰۰ تومان داری!؟ امروز عصبانی شدم ۳ نفر و کشتم …، پول رو بدم شرش بخوابه