۱۳۹۰ آبان ۱۰, سه‌شنبه

توضیح نسرین ستوده به فرزندانش درباره عدم استفاده از چادر در زندان

نسرین ستوده که به دلیل عدم استفاده از چادر در زندان به مدت سه هفته از ملاقات کابینی محروم شده است در نامه‌ای خطاب به فرزندان خود، عدم استفاده از چادر را در راستای اجرای "تمامیت" قانون عنوان کرده است.
وکیل مدافع زندانیان سیاسی و عقیدتی که خود به دلیل دفاع از حقوق زندانیان به زندان افتاده است، در این نامه خطاب به "مهرواره" و "نیما" دو فرزند خردسالش نوشته است: «عزیزانم سال‌ها قبل قانونی تصویب شد که همه‌ی زنان ایرانی را ملزم به استفاده از حجاب شرعی نمود. زنانی که حجاب را قبول داشتند یا نداشتند، این حجاب را رعایت کردند، زیرا اگر رعایت نمی‌کردند طبق قانون مجازات می‌شدند، اما اکنون سخن مسئولان زندان آن است که چون شما اسیر مائید باید از حجابی مضاعف (یعنی چادر) استفاده کنید، در حالی‌که نه تنها قانون چنین شرطی را برای حجاب نگذاشته است بلکه حتی زندانیان سیاسی از استفاده از لباس فرم زندان معاف هستند.»
نسرین ستوده تا به حال چندین بار به استفاده اجباری از پوشش چادر در ملاقات‌های هفتگی اعتراض کرده است و پیش از این یک بار نیز ملاقات را در اعتراض به این اقدام مسئولان زندان ترک کرده بود.
در قوانین زندان‌ها ذکر نشده است که زنان زندانی در وقت ملاقات باید از پوشش چادر استفاده کنند و زندانیان سیاسی بر اساس قانون از داشتن لباس فرم نیز معاف هستند که سال‌هاست این قانون، به‌ویژه در بند زنان زندانی سیاسی نقض می‌شود.
نسرین ستوده در این نامه درباره دلیل امتناع از پوشیدن چادر خطاب به فرزندان خود نوشته است: « نمی‌خواستم خانواده‌ام و به ویژه کودکان خردسالم با مشاهده‌ی چادر اجباری برای مادرشان، که چادری نبوده است، بدانند تحت چه فشار روانی و تحقیرآمیزی زندگی می‌کنیم.»
تشدید فشارها بر نسرین ستوده در شرایطی صورت می‌گیرد که در اولین گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، در بخش اشاره به سرکوب‌ها و فشارها به وکلای دادگستری، به پرونده‌ی نسرین ستوده به عنوان یکی از شدیدترین نمونه‌های نقض حقوق وکیل و برخوردهای خشن با او و خانوده‌اش تاکید شده بود

دوران طلايی ايران ديگه تموم شد! الان يک کشور بدبخت و بيچاره هستيم. فرقی نمی کنه قطر بياد يا انگلستان

خفت و خاری از این بیشتر که قطر بیاد پروازهای داخلی ایران رو بگیره

کجاست اون شرکت هواپیمایی ایران ایر که زمانی یکی از پنج ایرلاین برتر دنیا بود کجاست او ایران ایری که برترین شرکت هواپیمایی آسیا بود .  شرکت ایران ایری که تاریخ تاسیسش از بوجود آمدن خیلی از کشورهای کوچک خلیج فارس بیشتره ! بگو مرگ بر آمریکا که اگر یک شیخ نشین که به اندازه یکی از دهات ایران هم نیست گاز و خاک و حالا خط هواپیمایی ما را هم تصرف کرده ولی مهم نیست ,  خفت و خاری از این بیشتر _ باید خون گریست خون , خاک بر سر من ایرانی که چنین روزهای خاری رو میبینم ما نابود شدیم نابود

مجتبی خامنه ای پشت پرونده اختلاس است

در حالی که قرار است صبح امروز نمایندگان مجلس هشتم، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و امور دارایی را در خصوص بزرگترین اختلاس تاریخ بانکی کشور استیضاح کنند و محمود احمدی نژاد نیز قرار است در این جلسه از وزیر خود دفاع کند، یک منبع آگاه زوایای دیگری از مصاف دولت و مجلس را در این خصوص آشکار کرد و گفت از نظر احمدی نژاد، مجتبی خامنه ای پشت داستان اختلاس است.
این منبع آگاه با افشای بخشی از محتوای دیدارهفته پیش محمود احمدی نژاد با نمایندگان کمیسیون اصل نود مجلس و همچنین دیدار وی  با حسین فدایی عضو ارشد همین کمیسیون، گفت از دید احمدی نژاد این پرونده برای حدف وی ساخته شده است.
در این دیدار محمود احمدی نژاد خطاب به حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفته است: "این پرونده هم برای زمین زدن من تهیه شده است و برنامه اصلی این است که من را از سر راه بردارند."
احمدی نژاد همچنین  گفت: "پشت این پرونده آقا مجتبی ( مجتبی خامنه ای فرزند با نفوذ آیت الله علی خامنه ای ) قرار دارد و او تصمیم گرفته از طریق این ماجرا کار من را یک سره کند. اما من کوتاه نمی آیم و حرف هایی دارم که به موقع با مردم در میان خواهم گذاشت."
بر این اساس محمود احمدی نژاد رسوایی اخیر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور را توطئه ای از سوی یاران آیت الله خامنه ای و در ادامه مناقشه چند ماه اخیر ریاست جمهوری و رهبرجمهوری اسلامی میداند.
احمدی نژاد: بازی را دو سر باخت میکنم
بنا براین گزارش احمدی نژاد در دیداربا اعضای کمیسیون اصل نود نیز گفته است: "از اول هم می دانستم قرار است در این گزارش همه تقصیرها گردن من و نزدیکانم بیفتد، آمادگی آن را نیز داشتم. الان هم هیچ مانعی نمی بینم که شما بخواهید گزارش را قرائت کنید یا وزیر اقتصاد را استیضاح کنید. اما این را بدانید بنده خودم در جلسه استیضاح آقای حسینی شرکت خواهم کرد. به ایشان هم گفته ام شما پرونده های فساد آقایان را با خود بیاورید مجلس و جلوی من این پرونده ها را افشا کنید. من هم در وقت خودم به بخش دیگری از پرونده ها اشاره خواهم کرد و مطمئن باشید که اگر کسی برای باختن من بازی را طراحی کرده است ، نمی گذارم این بازی یک سر باخت باشد و حتما تبدیلش می کنم به دو سرباخت."
بر اساس اطلاع این منبع آگاه پس از این جلسه بوده که با پیگیری احمدی نژاد ارتباط برخی مجلسی ها با پرونده افشا و در همین راستا فرزند محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس نیز بازداشت شده است. همچنین علا الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و فرزندش نیز به دستگاه قضایی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند.  احتمال می رود وی و فرزندانش نیز در ارتباط با همدستی با اختلاس گران بازداشت شوند.
این  گزارش حاکی است در گزارش کمیسیون اصل نود مجلس به صراحت به نقش احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس دولت اشاره شده بود که با تهدید احمدی نژاد، گزارش کمیسیون اصل نود تغییر یافت.
آیت الله خامنه ای و نزدیکانش مشایی و افراد نزدیک به او را "منحرف" می خوانند. رهبر جمهوری اسلامی که نگران از سرکشی ها و ایستادگی های دولت محمود احمدی نژاد است طی سخنانی در کرمانشاه از احتمال حذف پست ریاست جمهوری خبر داده بود

خط فقر در تهران؛ یک میلیون و دویست هزار تومان

همزمان با اعلام بدهکاری  3862 میلیارد تومانی دولت و تاخیر 8 ماهه در پرداخت یارانه خدمات شهری به تهرانی ها، روزگذشته با انتشار جزئیات سالنامه آماری شهرداری تهران اعلام شد که بهای سبد ‌هزینه‌ای خانوارها در تهران ماهانه به بیش از 1200000 تومان افزایش یافته و  به این ترتیب تعیین خط فقر بر اساس آمارهای قبلی معتبر نیست.

سبد هزینه خانوار در تهران در حالی به بیش از یک میلیون و دویست هزار تومان افزایش یافته که یک خانواده چهار نفری  قرار بوده ماهانه معادل 178 هزار تومان یارانه نقدی از دولت دریافت کنند، که این رقم نیز با احتساب تاخیر دولت در پرداخت یارانه خدمات شهری به تهرانی ها، به عدد 3862 میلیارد تومان رسیده است.

بنا به نوشته سایت آفتاب، در گزارش سالنامه آماری شهرداری تهران آمده است: "حداقل هزینه ماهانه خانوارهای ساکن تهران، رقمی معادل یک میلیون و 216 هزار تومان است؛ به طوری که هزینه سالانه خانوارهای مناطق شهری تهران حداقل 14 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شده است که 12 میلیون آن را هزینه‌های غیرخوراکی و مابقی را خوراکی تشکیل می‌دهد. سهم هزینه تامین مسکن شامل اجاره‌بها یا قیمت خرید، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های غیرخوراکی را به خود اختصاص می‌دهد".

این گزارش افزوده است: "2 میلیون و 373 هزار خانوار - با بُعدخانوار سه‌نفر- در این کلانشهر ساکن هستند که مجموع جمعیت تهران را به 8 میلیون و 217 هزار نفر رسانده است. براین اساس منطقه 22 دارای کمترین جمعیت ساکن و منطقه 4 دارای بیشترین جمعیت ساکن است. افزایش اجاره بها نیز موجب شده است که گرایش متقاضیان مسکن به سمت واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از 100 متر افزایش پیدا کند، به‌طوری که عمده تهرانی‌ها تمایل به اجاره یا خرید آپارتمان‌های 50 تا 70 مترمربعی با حداقل دارای 2 اتاق را دارند که همین گرایش هم‌اکنون باعث افزایش واحدهای مسکونی با تعداد دو اتاق در سطح شهر تهران شده است".

این گرایش درحالی از زبان آمارهای شهرداری تهران بیان شده که محمود احمدی نژاد دو ماه قبل از لزوم احداث "خانه های ویلایی هزار متری" برای شهروندان سخن گفته بود.

او گفته بود: "درخواستم از وزارت مسکن، طراحان و معماران و مردم این است که به آرامی از فضای آپارتمانی 40، 50، 60 و 70 متری فاصله بگیرند".

احمدی نژاد در فاصله چند روز، در اظهار نظری دیگر چنین گفت: "1000 متر زمين به هر خانوار براي احداث باغ و ويلا اهدا می‌شود".

گفتنی است آخرین گزارشی که سال گذشته از سوی بانک مرکزی درباره هزینه خانوار منتشر شده نیز نشان می دهد که تراز دخل و خرج خانوارهای ایرانی، منفی است و هر خانوار ایرانی به طور متوسط ماهانه ۳۰۰ هزار تومان کم می‌آورد.

پس از انتشار این گزارش، احمدی نژاد روند انتشار آمارهای اقتصادی را مسدود کرد.

در آن گزارش که البته پیش از افزایش 30 درصدی اجاره بهای مسکن منتشر شده، آمده بود: "متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود ۱۲۷ میلیون و ۱۳۹ هزار ریال (ماهانه حدود ۱۰ میلیون و ۵۹۵ هزار ریال) بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۰٫۱ درصد افزایش داشته است".

پس از انتشار این آمار از سوی شهرداری تهران، رئیس کمیته تعیین دستمزد استان تهران خواستار افزایش رقم دستمزد کارگران شد؛هر چنداعلام کرد  کماکان خط فقر را 800 هزار تومان فرض می کند.

علی اکبر عیوضی دراین مورد به ایلنا گفته بود: "بین دستمزد مصوب شورای عالی کار با نرخ سبد هزینه خانوار کارگری فاصله ۴۰ درصدی  وجود دارد. میزان دستمزد کارگران به منظور تامین نیاز سبد هزینه خانوار کارگری باید بر مبنای ۵۰۰ هزار تومان در سال جاری تعیین می‌شد. این در حالیست که نرخ خط فقر کلان شهرهای کشور بیش از ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است. شورای عالی کار باید با در نظر گرفتن نرخ سبد هزینه واقعی خانوار کارگری نسبت به تعیین مصوبه مزدی کارگران اقدام کند. هم اکنون  بیش از ۴۰ درصد از جامعه کارگری کشور حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند و  بیش از نیمی از کارگران کشور زیر خط فقر گذران معیشت می‌کنند".

گفتنی اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد در سال 90 تنها 330 هزار تومان تعیین شده است. بی این ترتیب و با استناد به گزارش سالنامه آماری شهرداری و سخنان رئیس کمیته دستمزد تهران هم اکنون بیش از 40 درصد از خانوار های ایرانی با 900 هزار تومان کسری در هزینه ماهانه رو برو هستند.

آمارهای تکان دهنده درباره نرخ جدید فقر و هزینه خانوار و فاصله آن با درآمدها، در حالی است که روزنامه "تهران امروز" در گزارش دیروزش از عدم واریز یارانه نقدی تهرانی ها به میزان 3862 میلیارد تومان خبر داده و نوشته است: "برآوردهای مالی کارشناسان شهری خبر از بدهکاری 3862میلیارد تومانی دولت به شهروندان تهران می‌دهد. این در حالی است که از این میزان بدهکاری دولت به شهرداری تهران 2562 میلیارد تومان آن مربوط به تمامی حوزه‌های مدیریت شهری است که با احتساب یک میلیارد دلار برداشت مترو پایتخت از حساب توسعه ملی 1300 میلیارد تومان دیگر نیز به این بدهکاری دولت اضافه می‌شود".
این رقم درحالی اعلام شده که طی هفته های گذشته نیز بدهکاری یارانه ای  دولت به بخش تولید نیز معادل 7700 میلیارد تومان اعلام شده بود، اما احمدی نژاد همچنان خود را در اجرای طرح  تحول اقتصادی موفق می داند