۱۳۹۰ اسفند ۲۰, شنبه

هر لحظه ممکن است سعيد ملک‌پور اعدام شود

خواهر سعيد ملک‌پور می‌گويد خانواده وی۵۰ روز است از او خبری ندارد و هر لحظه بيم آن می‌رود که حکم اعدام وی اجرا شود.
به گزارش تارنمای کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، روز گذشته، ۱۸ اسفندماه، مريم ملک‌پور، خواهر سعيد ملک‌پور، زندانی محکوم به اعدام گفت: "۵۰ روز است که به ما اجازه ملاقات داده نشده است و ما کاملأ از وضعيت سعيد بی‌خبر هستيم. نامه‌ها و تقاضاهای ديدارمان نيز تا به حال بی‌جواب مانده است."
مريم ملک‌پور افزود: "هر لحظه ممکن است حکم اعدام سعيد اجرا شود. من از مسئولان قضايی کشورم درخواست می‌کنم تا جلوی اين حکم را بگيرند. ما نامه‌های زيادی داده‌ايم که تا به حال بی‌جواب مانده‌اند با اين حال باز هم اميدواريم که مسئولان جلوی اجرای اين حکم را بگيرند."
وی پيش از اين گفت‌وگو از اعمال فشارها برای اعتراف‌گيری از برادرش در زندان خبر داده بود.
در آخرين روزهای بهمن‌ماه گذشته وکلای سعيد ملک‌پور هنگامی که برای اعاده دادرسی و دريافت تأييد حکم اعدام اين زندانی به ديوان عالی کشور و دادگاه انقلاب مراجعه کرده بودند، متوجه شدند که پرونده‌ وی به اجرای احکام ارسال شده است
اين در حالی است که حکم اعدام او هنوز به وی و وکلايش ابلاغ نشده بود.
بدين ترتيب ديوان عالی کشور با ارسال پرونده سعيد ملک‌پور به اجرای احکام امکان اعاده دادرسی و دفاع مجدد از او را سلب کرد.
وی که مهرماه سال جاری برای بار دوم حکم اعدام دريافت کرده بود به هفت سال و نيم زندان نيز محکوم شده است.
سعيد ملک‌پور، ۳۶ ساله، فارغ‌التحصيل رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شريف و برنامه‌نويس نرم‌افزار کامپيوتری است که از مهر ماه سال ۸۷ در زندان به‌سر می‌برد.
وی به‌خاطر اتهام " تبلیغ علیه نظام از طریق طراحی سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام، و فساد فی الارض" به اعدام محکوم شده است و چندی پیش طی اعترافات تلویزیونی این اتهامات را پذیرفت.
ملک‌پور پس از پخش این اعترافات در نامه‌ای به آيت‌الله صادق لاريجانی، رئیس قوه قضائیه ایران گفت که تمامی اعترافات او "تحت فشار زیاد، شکنجه، تهدید و وعده‌های دروغین مبنی آزادی به قید وثیقه، تسهیل شرایط و نرمش" صورت گرفته است.
در این نامه، او از "شلاق، تهدید به تجاوز جنسی، جلسات بازجویی که منجر به شکسته شدن دندان، دررفتن فک، عفونت در بدن و فلج شدن موقتی بخشی از بدن او می‌شدند"، نوشته بود.
روز سه‌شنبه دوم اسفندماه جاری، هم‌بنديان سابق سعيد ملک‌پور با انتشار شهادت‌نامه‌ای گواهی داده‌اند که سعيد ملک‌پور بار‌ها و بار‌ها نزد آن‌ها گفته است که اعترافات او تحت شکنجه و فشارهای روحی و روانی و انفرادی‌های طولانی مدت بوده است و آثار اين شکنجه‌ها هنوز بر بدن او باقی است.
آن‌ها با بيان اين‌که "سزای سعيد ملک‌پور اعدام نيست" نوشته‌اند: "ما از مسؤولين قضايی و امنيتی کشور درخواست داريم تا ضمن توقف اجرای حکم اعدام سعيد ملک‌پور، بار ديگر اين پرونده را دادرسی کنند."
۱۴ بهمن ماه سال جاری گزارشگران بدون مرز، فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر ايران، در بيانيه مشترکی به تأئيد حکم اعدام سعيد ملک‌پور اعتراض کرده‌ بودند

برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای حمله احتمالی به ایران

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه، 8 مارس، به وقت واشینگتن، اظهار داشت که پنتاگون درحال آماده کردن یک رشته گزینه‌های نظامی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک و تحریم‌هاست.
به گزارش نشنال ژورنال، او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این برنامه‌ریزی‌ها «برای مدتی طولانی» در جریان بوده است.
بنابه گزارش‌ها پنتاگون از دوران جورج بوش، رییس جمهوری پیشین آمریکا، برای حمله احتمالی به ایران برنامه‌ریزی می‌کرد.
این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، همواره تاکید کرده است که برخورد نظامی آخرین راه چاره برای حل این اختلاف خواهد بود.
در حالی که غرب ایران را به دست‌یابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند ایران می‌گوید فعالیت‌های اتمی این کشور صلح‌آمیز است.
آمریکایی‌ها در روزهای اخیر بار دیگر از اسراییل که تاکید بیش‌تری بر احتمال لزوم استفاده از حمله نظامی دارد خواسته‌اند به تحریم‌های تازه علیه ایران فرصت تاثیرگذاری بدهد.
آقای پانه‌تا چند روز پیش‌تر در اجلاس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل، ‌‌آیپک، در واشنگتن، گفته بود در صورتی که دیپلماسی در «متوقف کردن ایران از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای» کارساز نباشد، آمریکا به هم‌راه اسراییل دست به اقدام نظامی خواهند زد

فائزه رفسنجانی به زودی روانه زندان خواهد شد

در ادامه بحران در رأس ديکتاتوری آخوندی، حکم شش ماه زندان فائزه رفسنجانی دختر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام قطعی شد و وی به زودی روانه زندان خواهد شد.
رسانه های حکومتی نوشتند: فائزه هاشمی رفسنجانی به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به رياست قاضی صلواتی به اتهام 'فعاليت تبليغی عليه نظام' به شش ماه حبس تعزيری و پنج سال محروميت از فعاليتهای سياسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده بود که اين حکم در دادگاه تجديد نظر قطعی شد.
بنا بر همين گزارش، وی هفته آينده بايد خود را جهت اجرای حکم به زندان اوين معرفی کند

ما سرگرم خاتمی هستیم حکومت مشغول "ایران فروشی"

درچهل و هشت ساعت نخستین پس از دوازدهم اسفند ماه، در مورد حضور سیدمحمد خاتمی در نمایش انتخابات، به اندازه  کافی سخن گفته شد و می رفت که این سوژه، به بایگانی سپرده شود اما برخی افراد که ظاهراً از طرفداران رئیس جمهور پیشین ایران تلقی می شوند به بهانه توجیه و تفسیر حرکت اخیر او،  تا کنون از بسته شدن این پرونده مشکوک جلوگیری کرده اند. در ابتدا به نظر می رسید انگیزه اصلی از طرح مکرر و البته همراه با تحقیر این حضور توسط  سخن گویان جمهوری اسلامی، سر گرم سازی اپوزیسیون به این ماجرا و  غفلت از رسوایی بزرگی بود که  به دلیل تحریم گسترده انتخابات، نصیب حکومت شده است. اما  ظاهراً این هدیه غیر مترقبه، در عرصه های دیگر نیز برای حکومت، دستاوردها و نتایجی داشته است که البته، به دلیل  فاصله عمیق میان حکومت و مردم، معمولاًآنچه که سران نظام را منتفع می سازد برای ملت و کشور ایران جز خسارت، چیزی به همراه ندارد. چهار روز قبل و در حالی که بحث بر سر شرکت خاتمی در انتخابات، هم در صدر  رسانه های دروغ پرداز حکومتی قرار داشت  و هم نحله های مختلف اپوزیسیون را به خود مشغول کرده بود خبری ظاهراً کوتاه  به عنوانی خبرمحرمانه در برخی شبکه های مجازی منتشر شد. موضوع  این خبر،  عقب نشینی سران نظام جمهوری اسلامی در موضوع جزایر سه گانه برای کاهش فشار ها برخود بود. اگرچه  اغلب شبکه های مجازی، به سرعت تحت تأثیر این خبر قرار گرفتند اما آنگونه که انتظار می رفت تحلیل های  مناسب سیاسی و واکنش های همراه با آگاهی رسانی دقیق پیرامون آن، در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت. این در حالی است که اکنون این موضوع تنها به هشدار برخی رسانه های معارض و منتقد، محدود نیست بلکه اندکی تأمل در اخبار رسمی، صحت نگرانی ها و دغدغه ها در این موضوع را آشکارمی سازد.
کسانی که اخبار مربوط به  جزایر سه گانه ایرانی را تعقیب می کنند می دانند هرگاه  سران کشورهای عضو شورای همکاری (خلیج فارس) یا وزرای خارجه این کشور ها  نشستی بر گزار کرده اند  موضوع جزایر و پشتیبانی از ادعای گزاف امارات عربی متحده نسبت به آن،از موضوعات ثابت برای ایشان بوده و در قطعنامه های  پایانی آن نشست ها نیز، همواره بند تکراری   برای حمایت از ادعاهای امارات وجود داشته است. حتی در روز دوازدهم آذر ماه سال هزار و سیصد و هشتاد وشش سال که محمود احمدی نژاد در نشست سران شورای همکاری در دوحه پایتخت قطر شرکت کرد سران عرب حاضر در جلسه، در بیانیه پایانی خویش به صورت واضح و آشکاراز ادعای مالکیت امارات بر جزایر تنب  بزرگ و کوچک و ابو موسی حمایت کردند که موجب انتقادات شدید از احمدی نژاد در داخل کشورشد. اما برای نخستین بار از سال هزار و نهصد و هشتاد و یک میلادی - زمان تشکیل شورای همکاری خلیج فارس - در نشست  چندی قبل شورا که درریاض  بر گزار شد موضوع جزایر در دستور کار قرار نگرفت. این تغییر عمده  در حالی  در محتوای قطعنامه های شورای همکاری  اتفاق  افتاد که نه  تنها از مجموع انگیزه های کشورهای عربی برای مخالفت با جمهوری اسلامی  کاسته نشده، بلکه قرار گرفتن مقامات بلند پایه  حکومت ایران در کنار حاکم سوریه، انگیزه های جدیدی در میان سران عرب  برای نشان دادن مخالفت  با نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. شاخ و شانه کشیدن  رسانه های حکومتی در برابر سران عربستان و برخی کشورهای دیگر منطقه هم در این میان مزید بر علت شده است. در عرصه بین المللی  هم   با اطمینان می توان گفت که ایران، ضعیف ترین موقعیت خود در سال های اخیر را سپری می کند. از سوی دیگر، هیچ نشانه ای وجود ندارد که ثابت کند کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس، نسبت به سالهای قبل که قطعنامه های ضد ایرانی صادر می کردند در موقعیت ضعیف تری قرار داشته باشند. پس علت حذف بند مربوط به «ادعای امارات نسبت به سه جزیره ایرانی» را باید در همان خبر غیر رسمی جویا شد گه هفته گذشته در شبکه های مجازی و رسانه های مخالف حکومت ایران  منتشرشد  و قرائن و شواهدی از آن در خبری که در روزنامه کیهان روز سیزدهم دی ماه جاری چاپ شد قابل مشاهده بود: «منابع عربي در خصوص علت مطرح نشدن قضيه جزاير سه گانه در اين بيانيه گفتند، حذف اين قضيه از بيانيه بنا به خواست مقامات اماراتي بوده است، چرا كه آنها رايزني با ايرانيها را براي دستيابي به راه حلي در اين خصوص آغاز كرده اند.»
آنچه نگرانی  ها در این مورد را افزایش می دهد سفر از پیش اعلام نشده وزیر خارجه امارات به تهران بود که  چند روز قبل انجام شد و با شادمانی زاید الوصف فرزند شیخ زاید به پایان رسید. همین شیخ، کمتر از شش ماه قبل در مجمع عمومی سازمان ملل نطقی بسیار شدید اللحن علیه ایران ایراد کردو پس از آن هم ایران را از حیث اشغالگری، بدتر از اسرائیل نامید. جدید ترین اظهار نظر وزیر خارجه امارات قبل از سفر هفته  گذشته خود به تهران، تأکید او بر «همکاری امارات و امریکا برای جلوگیری از بسته شدن تنگه هرمز توسط  ایران» بود اما در اوج انتشار اخبار غیر رسمی در خصوص «کوتاه آمدن سران جمهوری اسلامی  در موضرع جزایر» زاده شیخ زاید  ناگهان به ایران آمد و درپایان سفر چند ساعته خود در برابر خبرنگاران اظهار داشت:«اعتقاد دارم كه هرگونه پيشرفت ايران در كل منطقه تاثير خواهد داشت، چرا كه در اين كشور فرهنگ و تمدن از گذشته تاكنون ساري و جاري و متصل بوده است.».
حقیقت آنست که نه به امانت داری مقانات جمهوری اسلامی در این زمینه اعتمادی هست و نه رسانه های وابسته به حکومت، اجازه دارند حتی گوشه ای از واقعیات مربوط به آنچه هم اکنون بین مقامات جمهوری اسلامی و شیوخ امارات می گذرد را افشا کنند. رسانه هاو فعالان سیاسی منتقد هم که به شدت مشغول « سوژه خاتمی » هستند. در نتیجه، نه تنها رسوایی نظام  در انتخابات را فراموش شده  بلکه نا خودآگاه، فضای امنی برای حکومت فراهم گردیده تا در کنار آتش زدن به منابع زیر زمینی کشور از طریق انعقاد قرار دادهای خائنانه نفتی  (به منظور جلب حمایت روسیه و چین)،  در مورد جزایر سه گانه  ایرانی هم هر گونه که می  خواهند، ایران فروشی کنند.
دوستان! اقدام خاتمی نیاز به بررسی بیشتر ندارد. شاید او  در حال تشکیل جبهه ای جدید از کسانی است که ادعای جنبش سبز در خصوص «غیر قابل اعتماد بودن حکومت برای برگزاری انتخابات آزاد»  را باور ندارند. پس بهتر است او را آزاد بگذاریم که آنچه را به صلاح خویش، یارانش و نظام جمهوری اسلامی می داند انجام دهد. رها کردن این سوژه، وقت و انرژی کافی  را به کمپین کسانی که نگران «ایران فروشی های رایج» در نظام جمهوری اسلامی هستند  باز خواهد گرداند. ایا کسی تردید دارد که این موضوع، صدها برابر مهم تر از بحث شرکت خاتمی در انتخاباتی است که رسوا بودن آن برای حکومت هم آشکار است؟

نتانیاهو: حمله به ایران؛ نه چند روز آینده، نه چند سال آینده

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است: "حمله به ایران در روزها یا هفته های آینده اتفاق نمی افتد اما به سال‌های آینده هم موکول نمی شود."
آقای نتانیاهو که در گفت‌وگو با نشریه جروزلم پست در مورد حمله بالقوه به ایران سخن می گفت، افزود حمله به ایران تصمیم قطعی محسوب نمی شود و هنوز هم این امکان وجود دارد که یک راه حل دیپلماتیک در این باره پیدا شود.
وی گفت: "امیدوارم که فشار بر ایران نتیجه بخش باشد و ما بتوانیم در آرامش مقامات ایران را متقاعد کنیم که برنامه اتمی خود را متوقف کنند."
نتانیاهو اذعان کرد: "اینکه مجبور به تصمیم گیری درباره حمله نظامی علیه ایران شده است مسئولیتی عظیم بوده و اگر تصمیم درست گرفته نمی شد دیگر نسل آینده ای وجود نداشت که او بخواهد مراحل تصمیم گیری در این مورد را برایشان توضیح بدهد

هشدار نسبت به اعدام «قریب‌الوقوع» پنج عرب خوزستانی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از «قریب الوقوع» بودن اعدام پنج عرب ایرانی خبر داده که گفته می‌شود برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد تظاهرات اعراب خوزستان در روز پانزدهم آوریل صورت می‌گیرد.
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، سه برادر با نامهای عبدالرحمان حیدری، طاها حیدری و جمشید حیدری، پسر عموی آنها منصور حیدری و یک نفر دیگر به نام امیر معاوی «تا چند روز دیگر» اعدام می‌شوند.
این افراد سال پیش در خوزستان بازداشت شدند و تا روز پنجم مارس گذشته خانواده‌هایشان از آنها بی‌خبر بودند.
اتهام این افراد، قتل یک نفر «مأمور امنیتی» در روز ۱۵ آوریل ۲۰۱۱ است.
سازمان عفو بین‌الملل بر این عقیده است که جمهوری اسلامی می‌خواهد با اعدام این پنج نفر از تظاهرات احتمالی اعراب خوزستان به مناسبت سالگرد اعتراضات پانزدهم آوریل سال ۲۰۰۵ جلوگیری کند