۱۳۹۱ دی ۸, جمعه

حقوق بشر "مرگ ستار بهشتی میتواند بر اثر ضربه یا فشار روانی باشد"

دادستان عمومی و انقلاب تهران با استناد به تحقیق یک کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی اعلام کرد که مرگ ستار بهشتی، وبلاگنویس منتقد، در زندان اوین میتواند ناشی از پیامدهای ضربه یا فشار روانی باشد.
عباس جعفری دولتآبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز دوشنبه (۴ آذر / ۲۴ دسامبر) در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسرای خارک و ناحیه ۱۹ به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.
به گزارش سایت "بازتاب امروز"، دولتآبادی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: «یک کمیسیون ۱۱ نفره شامل متخصصین مختلف که جامعترین کمیسیون پزشکی بود تشکیل شد که در آن متخصصین داخلی، کلیه، گوارش، روانشناس و سایر تخصصها حضور داشتند و پس از برگزاری یک جلسه ۳ ساعته نظریه سابق را تایید کردند.»
عباس جعفری دولتآبادی، دادستان تهران
بازتاب امروز از قول عباس جعفری دولتآبادی میافزاید: «در این نظریه آمده است با توجه به اینکه مرحوم ستار بهشتی بیماری خاصی نداشته است فوت میتواند ناشی از پیامدهای ضربه یا فشار روانی باشد.»
دولتآبادی از قول پزشکان کمیسیون تحقیق درباره مرگ ستار بهشتی گفته است: «همه پزشکان گفتند مرگ نمیتواند بر اثر ضربه به سر بوده باشد و احتمال شوک بسیار قوی است.»
ستار بهشتی، کارگر ساکن رباط کریم کرج، به دلیل نوشتن مطالبی در وبلاگ خود، روز ۹ آبان سال جاری در خانه خود توسط پلیس فتا (پلیس سایبری) بازداشت شد. روز ۱۶ آبان مقامهای مسئول با خانواده او تماس گرفتند و خبر مرگ وی در زمان بازداشت را دادند.
پس از مرگ ستار بهشتی، عدهای از زندانیان اوین با انتشار نامهای شهادت دادند که او شکنجه شده است. این در حالی است که غلامحسین محسنی اژهای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه ایران، تصریح کرد که در تحقیقات چیزی به دست نیامده که نشان دهد تخلفات یا ضرب و جرح احتمالی منجر به مرگ ستار بهشتی شده باشند.
مهدی دواتگر، مامور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز چهارشنبه (۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر) اعلام کرد، مجلس گزارشی مطابق با موازین حقوقی و به دور از فشارهای سیاسی تهیه کرده که روز سهشنبه (۵ دی / ۲۵ دسامبر) در جلسه علنی مجلس قرائت خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر