۱۳۹۱ دی ۸, جمعه

ایران اذعان به نقش خامنهای در حصر خانگی موسوی و کروبی

فرمانده پلیس ایران در مصاحبه با روزنامه کیهان از امنیت تهران و گشت ارشاد تمجید کرده و مرگ ستار بهشتی را ناشی از قصور دانسته است. وی گفته که خامنهای اجازه بازداشت موسوی و کروبی را نداد و مسئولیت آنها را خود به عهده گرفت.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، در گفتوگوی مفصلی با روزنامه کیهان به امنیت بالای تهران، عملیات "موثر" گشت ارشاد، زنان خیابانی، بازداشتگاههای رسمی نیروی انتظامی، پرونده ستار بهشتی، بازگرداندن خاوری و تلاش پلیس برای بازداشت گروهی ۴۰ نفره در جریان اعتراضات انتخابات ۸۸ پرداخته است.
مهمترین فراز گفتههای احمدی مقدم در باره حصر خانگی موسوی و کروبی است. وی در این مصاحبه از ارائه یک فهرست ۴۰ نفری از افرادی خبر میدهد که نیروی انتظامی در صدد دستگیری آنها بوده، اما آیتالله خامنهای با آن مخالفت میکند.
فرمانده پلیس ایران در شرح این موضوع گفته است: «قرار بود با اینها برخوردهای جدی کنیم اما آقا اجازه ندادند. در جلسهای بعد از فتنه روز عاشورا به ایشان عرض کردیم که تعدادی از کسانی که در این فتنه دخیل هستند باید دستگیر شوند.» احمدی مقدم افزوده است که خامنهای از آنها خواسته که برای گرفتن مجوز دستگیری از وی، این افراد را مشخص کنند: «پس از احراز یک لیست ۴۰ نفره بردیم که فرمودند این چند نفر با من.»
فرمانده پلیس ایران تاکید کرده است که اگر مخالفت آیتالله خامنهای نبود، برخوردی شدیدتر از "حصرخانگی" با موسوی و کروبی میشد. او یادآوری کرده که پرونده رهبران معترضان در نهادهای قضایی به دلیل "مصلحت بالاتر" پیگری نشد.
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از اسفند سال ۱۳۸۹ تاکنون در خانههای خود محبوس شدهاند. پیش از آن، بسیاری تحلیلگران معتقد بودند که حاکمیت ایران به دلیل هزینه بسیار بالا و احتمال بروز اعتراضات گسترده مردمی، دست به بازداشت یا پیگرد این افراد نخواهد زد. اما با وجود انتقادهای داخلی و خارجی، این سه همچنان در بازداشت خانگی به سر میبرند و دامنه بازداشت کنشگران سیاسی و مدنی نیز در این فاصله گستردهتر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر