۱۳۹۱ فروردین ۲۶, شنبه

کلینتون: زمان کمی برای حل دیپلماتیک بحران اتمی ایران باقی است

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا روز چهارشنبه (۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) بار دیگر تاکید کرد که هنوز زمان برای حل مساله‌ی برنامه‌ی اتمی ایران از طریق دیپلماتیک باقی مانده است.
وزیر امور خارجه‌ی آمریکا با این‌حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران موظف است تا "هرچه سریعتر" اقدام مناسبی برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی از برنامه‌ی اتمی خود انجام دهد.
هیلاری کلینتون که در مراسم افتتاح نشست وزیران امور خارجه‌ی گروه جی۸ صحبت می‌کرد، نشست استانبول میان مقامات مذاکره کننده‌ی ایرانی با سران گروه موسوم به ۵+۱ در استانبول را فرصتی مناسب برای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد تا به "نگرانی‌های عمیق جامعه‌ی بین‌المللی" پاسخ دهد.
وزیر امورخارجه‌ آمریکا با اشاره بر این‌که به نظر آمریکا هنوز وقت کمی برای حل بحران اتمی ایران از طریق دیپلماسی باقی است، تاکید کرد:«با این‌حال ضروری است که مقامات مذاکره کننده از سوی جمهوری اسلامی ایران با آمادگی برای مذاکره و شیوه‌ی سازنده بر سر میز مذاکره آیند تا این نشست به نتایجی مثبت و راهگشا منجر شود.
جمهوری اسلامی ایران قرار است در نشستی در استانبول در روز شنبه (۱۴ آوریل/۲۶ فروردین) با مقامات ۶ کشور بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا دیدار و مذاکره کند. این نشست بر سر برنامه‌ی اتمی مناقشه برانگیز ایران، بعد از نزدیک به یک سال بن‌بست مذاکرات وپس از اعمال تحریم‌های شدید علیه نفت، بانک‌ها و سیستم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.
وعده‌ی ایران برای حضور "با دست پر" در مذاکرات استانبول
نشست استانبول در شرایطی برگزار خواهد شد که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و و سرپرست تیم مذاکره‌کننده‌ی اتمی ایران روز چهارشنبه(۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) اعلام کرده که هیئت ایران این بار با پیشنهادهای تازه‌ای راهی استانبول می‌شود.
پیش از این در روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری، فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران در پی نشست استانبول، غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را برای مدتی به حالت تعلیق درآورد.
اورانیوم برای استفاده در راکتور اتمی فقط تا حدود ۵ درصد باید غنی شود، در حالی‌که ‌ برای ساخت سلاح اتمی اورانیوم باید تا حدود ۹۰ درصد غنی‌سازی شود.
جمهوری اسلامی ایران بعد از ان‌که غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را آغاز کرد، اعلام کرد که این میزان اورانیوم غنی‌شده را برای استفاده در رآکتور اتمی تهران آماده می‌کند. به گفته مقامات ایرانی راکتور تهران تنها به منظور مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر