۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

اوباما: زمان برای رژيم ايران در حال تيک تاک است

سايت کاخ سفيد:
اظهارات باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سانتوس رئيس جمهور کلمبيا:
به لحاظ گفتگوها با رژيم ايران، من موضع روشنی راجع به آن داشته ام. ايران قطعنامه های شورای امنيت را نقض کرده است. آنها تنها کشوری هستند که عضو ان.پی.تی [پيمان منع تکثير سلاح کشتارجمعی] می باشند اما نتوانسته اند جامعه جهانی را قانع کنند که از مقررات حاکم بر ان.پی.تی متابعت می کنند.
حالا هم نه تنها آمريکا بلکه جامعه جهانی برخی از شديدترين تحريمها که تاکنون ديده ايم را عليه رژيم ايران اعمال کرده اند و تازه تحريمهای بيشتری هم در راهند. نظر من حالا اين است که مغاير منافع امنيتی آمريکاست و برای جهان و منطقه هم بی ثبات کننده است که رژيم ايران کسب يک سلاح اتمی را دنبال کند و به توسعه آن بپردازد.
بنابراين موضع من روشن بوده است و اخيراً هم مفصل تر در اين ارتباط صحبت کرده بودم. آنچه در اين باره روشن کرده ام اين است که بهترين راه حل اين مسأله ديپلوماتيک است و اعتقادم اين است که ما هنوز دريچه يی داريم که از طريق آن می توان اين منازعه را به طور ديپلوماتيک حل وفصل کرد. اما اين دريچه در حال بسته شدن است و لازم است ايران اين را دريابد و از آن استفاده کند.
اما مطلقاً برای آمريکا کار درست اين است که؛ در هماهنگی با ساير اعضای دائم شورای امنيت کار کند و با آلمان و بقيه جامعه جهانی کار کند و اين را دنبال نمايد.
بخشی از دليل اين که يک ائتلاف قوی بين المللی در منزوی ساختن رژيم ايران در مورد منازعه اتمی اين رژيم ايجاد شده اين بوده است که؛ من صادقانه عمل کرده ام و دولت من در دادن اين فرصت به رژيم ايران که مسير صلح آميز انرژی اتمی را دنبال کند و از دنبال کردن سلاح اتمی صرفنظر نمايد، صادقانه عمل کرده است.
اين موضوع، دست ما را پر و ما را تقويت می کند. اين بخشی از دليل توانمندی ما در اعمال تحريمهای قوی بوده است. ما پيشرفت در اين روند را دنبال می کنيم. حالا ساعت در حال تيک تاک است و من نسبت به ايران و برای شرکای مذاکره کننده مان روشن کرده ام که ما نمی خواهيم اين گفتگوها به درازا کشيده شود و جنبه وقت کشی داشته باشد.
اما تاکنون ما چيزی بای نداده ايم غير از اين که فرصتی برای ما بوده تا مذاکره کنيم و ببينيم آيا رژيم ايران با نيت درستی به پای ميز می آيد يا خير.
اين ايده که برخی گفته اند که ما به نحوی ”انعام ”داده ايم گويا که ايران چيزی به دست آورده است. در واقع چيزی که آنها گيرشان آمده شديدترين تحريمها بوده است که اگر از فرصت اين گفتگوها استفاده نکنند طی يکی دو ماه آينده با آن مواجه می شوند. اميدوارم اين فرصت را دريابند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر