۱۳۸۷ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

مادر اين كودك ادعا كرده است كه اگر به ايران بازگردانده شود جانش در خطر است


يك پسربچه هشت ساله ايراني از پانزدهم ماه ژوئيه در يكي از مراكز نگهداري از پناهجويان بريتانيا در حبس بوده است.
اين در حالي است كه گفته مي شود كه ميانگين حبس كودكان در اين مركز پانزده روز است.
بنا به گزارش روزنامه گاردين، چاپ لندن، وكلاي مدافع حقوق بشر، در تلاش بوده اند تا ثابت كنند حبس اين كودك هشت ساله نقض قانون است.
در گزارش گاردين (اول سپتامبر)، به قلم هلن پيد نوشته شده كه اين پسربچه، كه به خاطر مسائل قانوني از او با نام "م" ياد شده است، به همراه مادرش و دو تن ديگر از اعضاي بزرگسال خانوده اش در مركز پناهجويان اخراجي "يارلز وود" در بدفوردشاير انگلستان به سر مي برد.
به نوشته اين روزنامه، مادر اين كودك ادعا كرده است كه اگر به ايران بازگردانده شود جانش در خطر است چون چند فتوكپي از چكيده كتاب "آيات شيطاني" سلمان رشدي در منزل و محل كسب او پيدا شده است. "آيات شيطاني" كتابي ممنوع در ايران به شمار مي رود و آيت الله خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي، هنگامي كه در قيد حيات بود، براي نويسنده اين اثر فتواي قتل صادر كرد.
وكلاي شخصي اين خانواده از وزارت كشور خواسته اند تا به همين دليل آنها را به ايران بازنگرداند.
هلن پيد به نقل از ريچارد جونز، يكي از وكلاي حقوق بشر كه براي آزادي پسربچه ايراني در تلاشند، آورده است كه او از مشكلات جدي جسمي و رواني رنج مي برد كه ناشي از محبوس بودن در مركز پناهجويان اخراجي بوده است.
به نوشته گاردين بزودي اين كودك تحت ارزيابي روانكاوان قرار خواهد گرفت.
آقاي جونز، كه در حوزه حقوق بين الملل براي كودكان فعاليت مي كند، به گاردين گفت: "من اين پسربچه را روز جمعه ديدم و براي او خيلي نگرانم. نه فقط به عنوان يك وكيل بلكه همچنين به عنوان پدر سه فرزند در همين گروه سني. من از سياست بريتانيا در اين ارتباط بسيار نگرانم. چرا در عصر مدرن ما كودكان را حبس مي كنيم؟"
ماه گذشته در گزارشي از سوي آن اوورز، بازرس كل زندان ها، آمده بود كه كودكان براي مدت زمان طولاني در بازداشت هستند و آزرده و بيم زده در اين مركز بسر مي برند.
حبس كودكان
در حال حاضر در بريتانيا كودكان را فقط با مجوز وزير كشور مي توانند بيش از 28 روز در مركز يارلز وود در حبس نگه دارند.
خانم اوورز به سازمان مرزداري بريتانيا توصيه كرد كه كودكان "فقط در شرايطي استئنايي و فقط در كوتاه ترين مدت لازم در بازداشت بسر ببرند."
در حال حاضر در بريتانيا كودكان را فقط با مجوز وزير كشور مي توانند بيش از 28 روز در مركز يارلز وود در حبس نگه دارند.
ريچارد جونز با اين استدلال تقاضاي بازنگري قضائي پرونده "م" را كرده است كه تصميم جكي اسميت، وزير كشور بريتانيا، به نگه داشتن او در حبس "غيرقانوني"، "خارج از اندازه" و "نقض حقوق بشر" بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر