۱۳۸۷ مرداد ۲۶, شنبه

چرا جراحان لباس سبز يا آبي مي‌پوشند؟



جراحان در قديم لباس سفيد مي‌‌پوشيدند كه رنگ پاكي است.
اما بر اساس مقاله‌اي كه در يكي از شماره‌هاي نشريه Today’s Surgical Nurse در سال 1998،در اوائل قرن بيستم يك دكتر مشهور رنگ لباسش را به سبز تغيير داد، چرا كه تصور مي‌كرد اين رنگ براي چشمان جراح راحت‌تر است.
گرچه مشكل است كه اين نظر را تاييد كرد كه لباس‌هاي سبز به اين دليل رايج شده‌‌اند، اما رنگ سبز ممكن است به خصوص از اين لحاظ مناسب باشد كه به دكترها كمك مي‌كند در اتاق عمل بهتر ببينند، زيرا رنگ متضاد يا مكمل رنگ قرمز به حساب مي‌آيد.
رنگ سبز به دو دليل به ديد بهتر پزشكان كمك مي‌كند.
اول اينكه نگاه كردن به رنگ آبي يا سبز مي تواند ديد دكتر از اشياي قرمز از جمله احشاي خون‌آلود را تقويت كند. مغز رنگ‌ها را نسبت به يكديگر تفسير مي‌كند. اگر جراح به چيزي خيره شود، كه به رنگ قرمز يا صورتي باشد، حساسيتش را نسبت به آنها از دست مي‌دهد. در واقع پيام‌هاي مربوط به رنگ قرمز در مغز محو مي‌شود، كه مي‌‌تواند باعث شود پزشك تفاوت‌هاي ظريف رنگ‌ اجزاي بدن را به درستي نبيند.
نگاه كردن گاه به گاه به چيزي سبزرنگ مي‌تواند چشم‌ها را به تغييرات در رنگ قرمز حساس‌تر كند.
دوم اينكه چنين تمركز شديد و مداومي بر روي رنگ‌هاي قرمز ممكن است باعث توهمات بينايي سبزرنگ روي سطوح سفيدرنگ شود كه حواس جراح را پرت مي‌كند. اين شبح‌هاي سبزرنگ در صورتي كه نگاه جراح از بافت‌هاي قرمز بدن به چيزي سفيد رنگ مانند پارچه‌هاي تخت يا لباس سفيد متخصص بيهوشي بيفتد، ممكن است ظاهر شوند.
يك شبح سبزرنگ از احشاي قرمز بيمار ممكن است روي پس‌زمينه سفيد ظاهر شود. جراح به هر جا كه نگاه كند، اين تصوير پريشان‌كننده مانند نقاط نوراني شناوري كه پس از فلاش زدن دوربين جلوي چشمان شما ظاهر مي‌شود، ديد او را دنبال مي‌كند.after effect illusion
اين پديده به اين علت رخ مي‌دهد كه نور سفيد حاوي همه رنگ‌هاي رنگين‌كمان از جمله سبز و قرمز است.
اما از آنجايي كه همانطور كه در بالا گفته شد، ديد جراح حساسيتش را به رنگ قرمز از دست داده است، بنابراين مغز پيام‌هاي دريافتي را به رنگ سبز تفسير مي‌كند.
اما اگر دكتر به پارچه‌هاي سبز يا آبي به جاي سفيد نگاه كند، اين اشباح سبزرنگ با رنگ سبز مخلوط مي‌شوند، و حواس او را پرت نمي‌كنند.
بنابراين به نظر مي‌رسد كه رنگ سبز براي دكترها بهترين رنگ باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر