۱۳۹۲ تیر ۱۶, یکشنبه

اعدام، ابزاری برای ماندن در قدرت است

طی روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دور تازه ای از اعدامها آغاز شده است بطوریکه اعدامهای رسمی و غیررسمی بعد از انتخابات به حدود شصت نفر می رسد.
محمود امیری مقدم علت افت وخیز آمار اعدام طی ماه گذشته را ارتباط مستقیم اعدام با شرایط سیاسی کشور می داند و می گوید: “زمانیکه حکومت انتظار اعتراض در جامعه را دارد، می بینیم تعداد اعدامها بالا می رود؛ اما زمانیکه مثلا در دوران انتخابات بویژه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم تعداد اعدامها بمدت دو هفته بسیار پایین می رود. علت این امر این است که نگاه جامعه جهانی بر روی ایران زیاد است و هم ایران می خواهد مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات تشویق کند.”     
به این مناسبت “راه دیگر” با محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در خصوص از دور جدید اعدامها در ایران و گزارش سازمان حقوق بشر در این زمینه به گفت و گو نشسته است که متن آن در پی می آید:
آقای امیری مقدم! پس از توقف دو هفته ای اعدام شاهد دور جدیدی از اعدامها بعد از انتخابات هستیم، به نظر شما آیا ارتباطی بین اعدامها با شرایط سیاسی کشور وجود دارد؟
سازمان حقوق بشر هفته آینده یک گزارشی در مورد رابطه اعدامها با وقایع سیاسی در ایران منتشر خواهد کرد که در آن روند اعدامها در ده سال گذشته را مورد بررسی قرار داده ایم. مسئله ای که پیش از این هم به آن اشاره داشتیم این است که یک رابطه مستقیم بین اعدامها و شرایط سیاسی در کشور وجود دارد. برای مثال زمانیکه حکومت انتظار اعتراض در جامعه را دارد می بینیم تعداد اعدامها بالا می رود، اما زمانیکه مثلا در دوران انتخابات بویژه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم تعداد اعدامها بمدت دو هفته بسیار پایین می رود.
علت این امر چیست؟
زیرا هم نگاه جامعه جهانی بر روی ایران زیاد است و هم ایران می خواهد مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات تشویق کند. ما در دو دوره پیش انتخابات ریاست جمهوری و سه دوره انتخابات مجلس دیدیم که دو هفته قبل از برگزاری انتخابات آمار اعدامها پایین آمد. برای نمونه آخرین اعدام دوم ژوئن بود اما اعدامهای بعدی به هفته بعد از انتخابات رسید. این نشان می دهد که کسانیکه اعدام می شوند اتهامشان جرایم معمولی مثل قاچاق مواد مخدر است، اما هدف یک هدف سیاسی است. در انتخابات سال ۲۰۰۹ که در ماه ژوئن بود ما یکی و دو تا اعدام بیشتر نداشتیم؛ اما ماه بعد که اعتراضات شروع شد اعدمها بطور میانگین به سه اعدام در روز رسید. حتی سالهای قبل از اعتراضات سال ۲۰۰۹ در ماه جولای بخاطر اینکه احتمال اعتراض بخاطر حوادث هیجده تیر می رفت، اعدامها شدت پیدا کرد. یا دیدیم که پیش از انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز تعداد اعدامها بسیار بالا بود بطوریکه در اردیبهشت ماه حدود ۵۹ اعدام داشتیم و دو هفته بعد از انتخابات اعدامی نبود، اما طی روزهای اخیر تعداد اعدامها بسیار افزایش داشته است. یعنی اعدامهای رسمی و غیررسمی بعد از انتخابات به حدود شصت نفر می رسد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر