۱۳۹۲ تیر ۲۲, شنبه

چرا عربستان موشک خود را به سوی ایران نشانه‌ رفته است؟

بر پايه تجزيه و تحليل کارشناسان موسسه مطالعات دفاعی جينز بريتانيا از تصاوير يک پايگاه نظامی در عربستان سعودی، اين کشور شماری ازموشک های بالستيک خود را به سوی ايران و اسرائيل نشانه گرفته است.
به نوشته اين روزنامه، موشک‌های ياد شده از نوع موشک‌های بالستيک «دانگ فِنگ ۳» چينی با سکوهای پرتاب متحرک است و در يک پايگاه نظامی در ۲۰۰ کيلومتری جنوب غربی رياض در عمق شبه جزيره عربستان قرار دارد. اين موشک‌ها قابليت حمل دو تن مواد منفجره را دارند.

موشک دانگ فنگ

موشک باليستيک «دانگ فنگ ۳»  که سازمان پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو،  اسم «سی اِس اِس ۲ » را بر آن نهاده، يک موشک يک مرحله‌ای با سوخت مايع و برد ۲۰۰۰ کيلومتر است که در در سال ۱۹۷۱ به کار گرفته شد. 
نوع  بهينه‌سازی شده آن «دانگ فنگ ۳ آ» نام دارد و به باور کارشناسان کلاهک آن در مقايسه با مدل قبلی سبک‌تر و حداکثر برد آن ۴۰۰۰ کيلومتر است.گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان نوع بهينه‌سازی شده موشک «دانگ فنگ ۳» را در سال ۱۹۸۱ ، ۲۵ سال پيش، با کلاهک حاوی مواد منفجره قوی از چين دريافت کرده است.
شمار موشک‌ها و لانچرهای فروخته شده معلوم نيست ولی کارشناسان نظامی بر اين باورند که عربستان بيش از ۳۰ فروند از اين موشک‌ها را در اختيار دارد.چين بيش از پنج دهه است که موشک‌ها ی باليستيک با بُرد کوتاه و متوسط و همچنين ميان بُرد و بين قاره‌ای تحت نام دانگ فنگ می‌سازد و آخرين مدل اين نوع موشک‌ها «دانگ فنگ ۴۱» نام دارد که يک موشک بين قاره‌ای با برد بين ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ کيلو متر است
روزنامه ديلی تلگراف لندن که گزارش مربوط به اين نشانه گيری را انتشار داده، می‌نويسد: تصاوير ياد شده نشان می‌دهد که  يکی از دو سکوی پرتاب اين موشک‌ها به طرف تهران و ديگری به طرف تل آويو جهت‌گيری شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر